advertentie Automotive Group reclame

PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Alle nieuwigheden en actualiteit rond het merk zelf

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Joske »

Autoweek.nl schreef:]PSA (Citroën en Peugeot) werkt samen met Bosch aan een nieuwe hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor en hydrauliek.

De hydraulische hybride aandrijflijn is een vervolg op de Hybrid4-aandrijflijn die PSA en Bosch – partners sinds 2008 - samen ontwikkelden voor gebruik in personenauto's. Bij Hybrid4, dat in 2011 voor het eerst werd toegepast in de Peugeot 3008 (foto 2) werkt een dieselmotor samen met een elektromotor; de eerste drijft de voorwielen aan, de tweede neemt de achteras voor z’n rekening.

Het hydraulische hybride systeem bestaat uit twee hydraulische eenheden met bijbehorende drukvaten; deze zorgen voor aandrijving van de achterwielen. Aan de voorwielen zit een verbrandingsmotor (benzine of diesel) gekoppeld. Daardoor zijn drie vormen van aandrijving mogelijk: alleen op de voorwielen via de verbrandingsmotor, alleen op de achterwielen via de hydrauliek of een combinatie van die twee, waardoor je feitelijk vierwielaandrijving hebt.

Het hydraulische systeem werkt als volgt: tijdens het remmen wordt de vrijgekomen kinetische energie omgezet in hydraulische energie, die wordt opgeslagen in een drukvat. Die energie kan vervolgens weer worden ‘losgelaten’ op de achterwielen bij het accelereren. De auto kan bij lage belasting optrekken en rijden op alleen de hydrauliek, waardoor de uitstoot nul is. Volgens Bosch levert dit een Co2-reductie van gemiddeld 30 procent op, in stedelijke gebieden kan dat oplopen tot 45 procent.

De hybride hydraulische aandrijflijn is in principe geschikt voor elk formaat auto en elk type verbrandingsmotor maar PSA gaat de nieuwe techniek het in eerste instantie toepassen in z’n compacte modellen.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door jurgen_s »

ik dacht dat de leveringswagens van ups die enkel in stadsomgeving rijden al van zo'n hydrauliek systeem zijn uitgerust
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Darl'mat »

Hydraulische accu's zijn al zo oud als de straat, nu komen ze dan mss op straat 8)
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Joske »

Volgens mij heeft iemand het dossier niet tegoei gelezen? :?
autogids.be schreef:PSA Peugeot-Citroën heeft aangekondigd dat het in 2016 in samenwerking met Bosch en Faurecia een hybrideoplossing zal lanceren met een benzinemotor en een motor op perslucht.

Zowel Citroën als Peugeot zouden in 2016 een hybride voorstellen die rijdt op benzine en op perslucht. Dat staat te lezen in een mededeling van de PSA-groep. Het geheel bestaat uit een benzinemotor van 82 of 110 pk, een energieopslag in de vorm van perslucht, een hydraulische pomp, een remenergierecuperatiesysteem en een automatische overbrenging. De auto zal kunnen rijden in drie modi: met enkel de verbrandingsmotor ingeschakeld, op perslucht of een combinatie van beide. Volgens PSA Peugeot-Citroën werkt de ZEV-modus op perslucht tot bij 70 km/h. In de stad zou deze modus actief kunnen blijven gedurende 80 procent van de tijd, wat het stadsverbruik met zo'n 45 procent zou terugdringen. Het doel van dit soort hybridisering is trouwens om met een B-segmenter (Citroën C3, Peugeot 208) een gemengd normverbruik te halen van 2 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 69 g/km. De technologie zal in maart dit jaar worden voorgesteld op het salon van Genève.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Taz Devil
Berichten: 912
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 11:04
Locatie: Oevel

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Taz Devil »

Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Joske »

Autogids schreef:Op het autosalon van Parijs onthult Peugeot het prototype 208 HybridAir 2 L. Die combineert een benzinemotor met een persluchtmotor en komt zo tot een normverbruik van 2,0 l/100 km.

Op basis van een Peugeot 208 1.2 PureTech 82 met een normverbruik van 4,5 l/100 km ontwikkelden de ingenieurs van het merk met het leeuwenlogo het prototype 208 HybridAir 2L, dat debuteert op het autosalon van Parijs (4-19 oktober). De conceptcar gebruikt dezelfde hybride technologie met perslucht als de 2008 HybridAir. De hybride groep, die onder de motorkap is geplaatst ter hoogte van de automatische versnellingsbak, bestaat uit een motor en een pomp. Die wordt gevoed door een tank met lucht onder hoge druk onder de vloerplaat en een andere met lucht onder lage druk ter hoogte van de achtertrein. Tegelijk is de auto 100 kilo afgeslankt. Alles samen zijn die maatregelen goed voor een normverbruik van 2,0 l/100 km op de Eurocyclus, wat vooral te danken is aan de mogelijkheid om in de stad op enkel perslucht te rijden.
Afbeelding
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door jurgen_s »

als dat nog voor een deftige prijs verkocht wordt zou dat wel eens een succes kunnen worden
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Lander »

Vanwaar komt dat plots.... Zou er geen filmpje bestaan waarin de werking uitgelegd wordt? Allez... Klinkt nogal magisch en het interesseert mij wel. [emoji632] [emoji632]

Edit. Net de voorgaande poets gezien [emoji15] [emoji17]
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door jurgen_s »

euhm, de link van taz devil?
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Lander »

Zie edit
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door jurgen_s »

poets? autocorrect misschien afzetten :mrgreen:
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Lander »

gvd...

maar back on topic... sjieke dinges...
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door Joske »

Voorlopig in de diepvries of voorgoed in de vuilbak?
Autoweek schreef:PSA Peugeot-Citroën kreeg in 2013 de handen op elkaar met de brandstofbesparende Hybrid Air-techniek. Het lijkt er nu echter op dat we de techniek wellicht nooit in productieauto's te zien krijgen ...

Eerder deze maand maakte de Franse krant Les Echos bekend dat de toekomst van Hybrid Air onzeker is. Niet omdat PSA niet in de technologie gelooft, maar omdat het niet lukt om een partner te vinden om de techniek verder mee te ontwikkelen.

PSA krabbelt voorzichtig op uit een financieel dal en dus wil het niet de ontwikkelingskosten in z'n eentje dragen. De kosten om de technologie productierijp te maken, worden geschat op zo'n 500 miljoen euro.

In september verliet de chef van het Hybrid Air-project, Karim Mokaddem, PSA al voor een baan bij een investeringsfonds, gespecialiseerd in technologie.

Team ingekrompen
PSA laat Automotive News in een reactie weten: "We hebben geen plannen om te stoppen met Hybrid Air. Wel klopt het dat we het Hybrid Air-team van 180 ingenieurs hebben ingekrompen in afwachting van een partner om de techniek mee door te ontwikkelen."

Hybrid Air is een techniek die gecomprimeerde lucht als energiebron voor de aandrijving van auto's gebruikt. PSA claimt dat de technologie het brandstofverbruik in de stad met tot wel 45 procent kan beperken.

In oktober konden we op de autosalon van Parijs kennismaken met twee concept-cars met Hybrid Air-techniek, de Peugeot 208 Hybrid Air en de Citroën C4 Cactus Airflow 2L.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: PSA kijkt naar Hybrid4 met Hydrauliek ipv "Elentriek"

Bericht door jurgen_s »

zou heel dom zijn mochten ze niet doorgaan

het is een degelijk ontwerp en heel wat makkelijker en goedkoper te maken dan de batterijhybrides, maw het zou de hybridemarkt toch democratiseren
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot nieuws - Actualités Peugeot”