advertentie C&C reclame

Trekkracht peugeot 207 SW

206, 206+, 207, 208 en 2008

Moderator: P-unit

Plaats reactie
etjenneke
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 16:08

Trekkracht peugeot 207 SW

Bericht door etjenneke »

Goede dag, wij hebben een peugeot 207 SW van 2010, diesel, 1588 cc, 66 kw. Nu willen wij een caravan met gewicht van 970 kg aankopen, nu zeggen vrienden dat wij dat niet mogen trekken dat het maar met rem 950kg zou mogen zijn. Iemand advies?
Alvast bedankt
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Trekkracht peugeot 207 SW

Bericht door Lander »

Normaal staat het technisch maximum trekgewicht in je boekje.

Het wettelijke maximum trekgewicht is afhankelijk van verschillende factoren.
Met je gewone rijbewijs B mag je trekken:

- Aanhanger ongeremd tot 750kg

- Aanhanger geremd waarvan de maximum toelaatbare massa hey rijklaar leeggewicht van de auto nt overschrijding. Bvb: caravan mtm 970 kg en auto rijklaar 1020 kg.
- Als de mtms van beiden samen nt meer dan 3500 kg is.
Bvb mtm caravan 970kg en mtm auto 1600 is samen 2570kg dus mag.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Trekkracht peugeot 207 SW

Bericht door Steven »

@Lander, ik denk dat het hier niet zozeer gaat over mogen trekken met je rijbewijs, maar of zijn auto het mag trekken. ;)

Ik weet van mijn 307 break, ook een 1.6 hdi 66kw, dat hij 1000kg geremd mag trekken, maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als ik daarmee op vakantie moest. Je merkt goed aan de auto dat hij dan serieus moet werken, laat staan als je dan een heuvel tegenkomt... :)
vanheultje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 18:38

Re: Trekkracht peugeot 207 SW

Bericht door vanheultje »

De maximummassa van de aanhangwagen staat op het Europees certificaat van overeenstemming en als je een trekhaak hebt ook op je keuringsbewijs. Dit is afhankelijk van het gewicht van je voertuig.
Ik heb ook een 207 maar een 1.4hdi met 50kW bouwjaar einde 2008 eerste inschrijving 2009. Van maximummassa van de aanhangwagen zal dit ongeveer overeenkomen met jouw wagen. Bij mij is dit geremd 1150kg en ongeremd 600kg. Dit een caravan geremd van 970 kg mag normaal gezien wel geen probleem zijn.
Wanneer je aanhangwagen een maximaal toegelaten massa heeft van meer dan 750 kg moet je hiermee wel naar de keuring en moet deze als afzonderlijk voertuig ingeschreven en verzekerd zijn.

Ik denk ook zoals Lander hierboven vermeld, en volgens onderstaande bron dat een gewoon rijbewijs categorie B volstaat, maar vraag dit voor de zekerheid maar eens na. Hier is soms nogal wat discussie over.
http://verkeerweb.be/rijbewijs/art2_indeling.html
3° Categorie B :

- auto's met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto's van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

- samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dat 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;
vanheultje
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 18:38

Re: Trekkracht peugeot 207 SW

Bericht door vanheultje »

Let wel op, het gaat steeds over maximaal toegelaten massa en niet over gewicht.
Plaats reactie

Terug naar “20x”