advertentie All about details reclame

De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

206, 206+, 207, 208 en 2008

Moderator: P-unit

Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

Zie hier dan eindelijk mijn Peugeot 206 JBL van bouwjaar 2005 met een kleine 115.000 km op de teller. Ik ga hier een paar foto's posten waaronder ook een YouTube filmpje waarop meer en meer een ferme storing te zien is.
Zie hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Domi1963 op do 08 jun 2017, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: De peug 206 JBL van Domi1963

Bericht door jurgen_s »

wat is zijn bouwjaar? dan steek ik dat ook mee in de titel ;)
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963

Bericht door Domi1963 »

Staat helemaal bovenaan in mijn openingszin. Maar als je wil mag je 2005 erbij stoppen. :)
Laatst gewijzigd door Domi1963 op do 08 jun 2017, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963

Bericht door Domi1963 »

Zie hier dan het YouTube filmpje met de storing. Maar ik heb een klein vermoeden dat ik weet waardoor het komt: daarnet weer een kerstboom aan lampjes en de kilometerteller plus toerenteller en de temperatuurmeter en snelheidsmeter waren dood. En ik weet dat door bijgeplaatste componenten er storing kan optreden in het elektronica circuit. Nu daarnet tijdens de kerstverlichting met dode tellers, ontkoppel ik het schermpje van de PARROT carkit en floep alle lampjes uit en levende meters. :shock:
Ik plaats het schermpje terug en na 5 min. rijden weer storing. Nu ga ik morgen de radio verwijderen en de carkit er volledig vantussen halen en dan in het oog houden.
Zie hier alvast de YouTube opname van de storing:

https://youtu.be/Sm1b2PfjAwc
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963

Bericht door Domi1963 »

Weet iemand of ik de fouten historie kan wissen door de batterij af te koppelen gedurende een uur bvb of op een andere manier??

Weet iemand hoe je deze stekkers los krijgt?? Ik durf er niet te hard aan duwen of trekken want na 12 jaar is de kunststof broos geworden.

Afbeelding
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963

Bericht door Domi1963 »

Op E-bay staan okazie calculators te koop samen met de bsi een contactslot en een cilindrisch ding, ik vermoed de transponder antenne. Overal staat erbij dat kopen op eigenbrisico is en het best is dat je eerst de compatibiliteit checkt. Maar hoe check je de compatibiliteit??? Ik weet niet eens welk merk van injectiecomputer er hierboven staat en in mijn 206 zit?? De meeste welke te koop staan zijn van Siemens of Bosch en Magnetti Marelli.

https://www.benl.ebay.be/itm/222427262124
Of dit???
https://www.benl.ebay.be/itm/222512517884
Of deze
https://www.benl.ebay.be/itm/322431890496
En nog???
https://www.benl.ebay.be/itm/222124860292
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door jurgen_s »

dan moet je al niet verder zoeken dan de radio

de electronica van je auto is niet zoals vroeger opgebouwd. Toen had je dat achter 1 knop 1 kabel stak die vandaar uit naar de functie ging die aan of uit gezet kon worden (bijvoorbeeld de achteruit verwarming).
Moderne auto's werken via het CAN BUS protocol: 1 kabel gaat naar een stuurdoos en van daaruit gaat 1 kabel naar een andere stuurdoos welke verschillende componenten aanstuurt. Als je op die kabel iets aansluit welke niet conform de protocollen is dan gaan de poppen aan het dansen. De functies beginnen hun eigen leven te leiden, de controlemechanismen zien dit gebeuren en beginnen foutboodschappen te generen.

Als je van radio verandert is het absoluut belangrijk dat je er eentje steekt welke conform is volgens het can bus protocol. De stekkers achteraan de radio zijn dan ook geen normale iso stekkers. Ze zien er wel zo uit, maar zijn het niet. Wil je toch een normale radio steken, dan moet je dure verloopstekkers steken welke kabels op de radio op de juiste manier verbinden met het can bus systeem.

Doe je dat niet, dan krijg je fouten. De fouten kunnen er zelfs toe leiden dat de centrale aansturing van het can bus systeem, de BSI genaamd, kan crashen met onherstelbare schade tot gevolg. Maw je kan een dure nieuwe bsi laten steken.

Verwijder daarom best de radio en de parrot kit en kijk het eens een paar weken aan. Als de fouten weg blijven, dan weet je 100% zeker dat het probleem bij de radio en de parrot kit ligt. Juiste verloopstekkers aankopen is een optie, ofwel eens rondkijken voor een radio zoals die geleverd is bij de auto.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Joske »

Idd. Met die parrot zouden normaal ook speciale stekker voor Peugeot moeten meegeleverd zijn. Die daar zomaar 'universeel' tussen pluggen werkt niet.
Lang leve de bus-technologie.
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

Hallo,
De PARROT carkit is intussen volledig verwijderd. En inderdaad jurgen_s ben ik gekend met het multiplex elektronica systeem van Peugeot/Citroën want ik heb voorheen steeds voor het werk met Berlingo's gereden en privé ook met moderne Citroën's dus ik weet dat dat zeer gevoelig ligt! Maar bon soit: De PARROT carkit kwam niet meteen in me op als de eventuele oorzaak van het kwaad.De lampjes waren weer aan't branden en de meters dood en toen heb ik gewoon voor te proberen eens het verwijderbaar display van de PARROT verwijderd en floep meer dan de helft van de lampjes gingen al uit en de meters kwamen weer tot leven. :}
Toen heb ik het contact afgelegd, 3 minuten gewacht en dan de radio eruit en de PARROT volledig verwijderd. Dan de originele stekkers terug op de RD 3 en terug geplaatst. En daarna contact aan en alles werkte normaal weer. Vandaag dan heb ik de BSI eens gereset en een redelijke toer mee gereden en voorlopig blijft alles OK. Nu afwachten of het zo blijft en zoniet wordt het verder zoeken. :Y
Voorheen had ik ook de indruk dat het JBL soundsysteem niet werkte. Ik kreeg er geen mooi geluid uit! En wonderlijk maar waar, dat werkt nu perfect!! Geen gekraak meer in de speakers en de Subwoofer doet het ook weer wat voorheen niet waar was. :? Nu enkel hopen dat de PARROT niets van het elektronisch circuit kapot heeft gemaakt...
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

En dit is dan de (voorlopige) nieuwe situatie.

https://youtu.be/DdFpHeDcwN4

Niet verschieten dat het remmen lampje even oplichte! Dat was ik die de handrem even aantrok en weer af zette. :mrgreen:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door jurgen_s »

hopelijk nu definitief opgelost

hoe lang heeft de vorige eigenaar daar zo mee rondgereden? Moet toch niet fijn geweest zijn om de hele tijd met een kerstboom rond te rijden...
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

Ik weet niet hoe lang de vorige eigenaar ermee heeft rond gereden. Maar deze morgend na 50 km weer dezelfde lampjes aan... :evil: nu weet ik het niet meer. Is de ecu gecrasht? De BSI? Of iets anders?? Bij de vorige eigenaar is hij uitgelezen geweest en daar zei men dat het de ecu was,maar die dealer had de parrot over het hoofd gezien. En das de schade veroorzaker. Want bij nader inzicht was hij verkeerd aangesloten...
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door PUG(z)OT »

hebt ge uw massakabel van de batterij al eens gecontrolleerd? deze gaat naar de boit en naar de carroserie, die kunnen nogal eens breken en slecht contact geven wat ook rare storingen kan geven
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

Bedankt! Dat zal ik morgen zeker eens nakijken.
Domi1963
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 05 jun 2017, 12:44
Locatie: Liedekerke

Re: De peug 206 JBL van Domi1963 bouwjaar 2005

Bericht door Domi1963 »

Massakabel gecheckt. Zit overal stevig vast en er is nergens corrosie te bespeuren niet aan de batterij alsook niet op de versnellingsbak en ook niet aan het massapunt op de carrosserie.
Weet intussen iemand hoe ik die verdomde stekkers loskrijg op de injectiecomputer alsook op de BSI???? Ik zou de stekkers niet graag naar de haaien helpen. Ik heb al een stekker op de BSI een klipje vanaf gebroken, nl. die van de stroom toevoer.
Zie hier een foto van de injectiecomputer.


Afbeelding
Graag info over het verwijderen van de stekkers aub.
Dan heb ik nog een vraag:
Op e-bay verkopen ze complete sets voor de Peugeot 206 1.4i 75 pk. Als ik zo een complete set koop, past deze dan plug and play in mijn auto?????
Zo een set bestaat uit:
1) een injectiecomputer
2) BSI zekering kast
3) een contactslot inclusief transponder en sleutel.
4) 2 deurslotjes
5) een benzinedop slot
Waarom bestaan er zoveel verschillende refferenties???
Ik vermoed als ik zo een complete kit koop ik mezelf en mijn peugeot 206 1.4i - 75pk een groot plezier zou kunnen doen???
GRAAG MEER INFO HIER OVER AUB???
Plaats reactie

Terug naar “20x”