advertentie All about details reclame

Gps connectie

Moderator: P-unit

Plaats reactie
kalniev
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 15:38

Gps connectie

Bericht door kalniev »

Mijn Peugeot Connect Com 3D Navi had onlangs rare keuren. Reële positie was niet juist en geen satellieten te vinden. Nu werkt deze perfect ,maar nu zie ik dat er soms geen satellieten te vinden zijn, maar toch is mijn positie juist. Weet er soms hier iemand hoe dit kan? Mijn dagelijkse trip naar mijn werk (32km) heb ik nooit meer satellietverbinding, maar wel juiste positie en gps. Gisteren trip naar Kortrijk gedaan en nu gaf deze wel constant satellietverbinding (6 satellieten). Wie is hier op de hoogte van de werking van dit toestel?
Taz Devil
Berichten: 912
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 11:04
Locatie: Oevel

Re: Gps connectie

Bericht door Taz Devil »

Ingebouwde gps van peugeot zelf vermoed ik, die is aangesloten op uw snelheidsmeter en heeft een kompas. Die weet dus bij benadering waar u zich bevind en weet wanneer gij afdraait. Waardoor hij na een kruispunt dus weer exact weet waar gij zich bevind. Hij doet dit altijd, ook al gebruik je op dat moment geen navigatie. Dat is het grootste voordeel van een ingebouwde gps. Als al de gps satelieten uit de lucht vallen van ouderdom wegens geen amerikaans ruimteschip meer. Heb jij nog gps. :)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Gps connectie

Bericht door jurgen_s »

vooral de electronische gyroscoop houdt uw positie goed bij
die gyroscoop is nodig voor uw esp
kalniev
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 15:38

Re: Gps connectie

Bericht door kalniev »

Raar, op een ander forum zegt iemand dat hij constant satellietverbinding heeft met hetzelfde systeem. Zou er toch iets aan de antenne zijn??
Bedankt voor de reactie's
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Gps connectie

Bericht door jurgen_s »

normaal gezien zou ge uw connectie moeten houden

maar!

uw gps maakt maar om de zoveel tijd echt fysiek connectie met de sattelieten en vertrouwt voor de rest volledig op de gyroscoop. Daarom kunt ge gerust in een tunnel blijven rijden of zelfs parkeergarage. Zolang ge tijdens het rijden geen rare dingen opmerkt, zoals bijvoorbeeld dat ge in het midden van een veld staat, moet ge er niet teveel achter zoeken. Maw als uw plaatsbepaling goed is, gewoon genieten en rijden maar.
kalniev
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 15:38

Re: Gps connectie

Bericht door kalniev »

Jurgen, denk dat jou reactie juist is. Heb nog opzoekwerk gedaan en dit klopt volledig. Zie hieronder:
Road matching : Een vast ingebouwd navigatie systeem maakt geen continue gebruik van zijn antenna. Met behulp van een reeds bekende basis positie en de gyroscoop kan die aan de hand van de aanwezige digitale kaart 'aanvoelen' waar de auto rijdt door de bewegingen van de auto (gyro) te vergelijken met de bochten in de weg volgens de kaart.Na het inbouwen van een systeem moet dit systeem nog leren waar die ergens op aarde staat, hoeveel pulsen die per seconde en per Km krijgt, etc.
Dit totaal plaatje wordt calibreren genoemd, en doorgaans uitgevoerd door met een ingeschakeld systeem kris-kras rond te rijden. Na een tijdje heeft het systeem door dat de gyro informatie absuluut niet overeenkomt met de aanwezige digitale kaart, derhalve gaat het systeem informatie opvragen en verwerken van de satelieten. Vervolgens gaat het systeem zich concentreren op de gyro en de pulse informatie, en kijken in welke mate dit overeenkomt met de aanwezige digitale kaart en de verkregen informatie van de satelieten. Daarna gaat het systeem één en ander in perspectief zetten, doorgaans na een 20 minuten rijden al, soms iets langer.
Vanaf het moment dat het systeem doorheeft hoe of wat, zal die nog maar één keer in de zoveel pulsen danwel één keer per bepaalde tijdseenheid informatie vergaren via de sateliet antenna om één en ander up-to-date te houden. Is sateliet informatie onverhoopt niet voorhanden (tunnels, hoogbouw etc) dan zal het systeem tevens via de gyro en road matching kijken of die nog de juiste info weergeeft. Kloppen de gyro gegevens niet meer met de kaart (bijvoorbeeld oversteek met een veerboot) dan zal die weer omgekeerd proberen via de sateliet informatie te vergaren over de juiste positie.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Gps connectie

Bericht door jurgen_s »

net om die reden dat dit systeem de indruk geeft dat je onmiddellijk geconnecteerd ben bij het starten van de auto. Het is net door de gyroscoop en de laatst gekende positie dat je onmiddellijk kan navigeren. Als de connectie met de sattelieten is ontvangen, ben je vaak al een stukje aan het rijden.
Met de losse gps toestellen kan je soms zitten met een lag in de opstartfase. De losse vertrouwen volledig op de plaatsbepaling van de sattelieten. Maar!
Sattelieten hangen in de ruimte en hun positie is niet vast. Maw door de aantrekkingskracht van de aarde verandert hun geostationaire positie. Dit wordt door de computers van het amerikaanse leger nauwlettend in het oog gehouden. Daardoor zal er dus af en toe een correctiefile worden doorgestuurd naar jouw gps toestel zodat het weer de juiste plaatsbepaling krijgt van de sattelieten. Als je los toestel net in zo'n correctiefase zit, kan het wel eens een tijdje duren eer je gpstoestel opgestart is.
Geef mij maar een inbouwtoestel, ook al hebben die niet alle features wat de losse nu wel hebben. De positiebepaling is tenminste ten allen tijde juist, ook in een stad met nauwe straatjes, waar de sattelietontvangst dikwijls te wensen overlaat.
Taz Devil
Berichten: 912
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 11:04
Locatie: Oevel

Re: Gps connectie

Bericht door Taz Devil »

ah is het een gyroscoop tegenwoordig. Grappige aan zo'n ingebouwde gps is dat hij de kluts kwijt geraakt als je bv de auto op een trein hebt staan. Je auto zelf rijdt niet dus gps blijft staan. Maar je beweegt in feite wel. Als hij dan ineens sateliet connectie heeft sta je ineens 40 km verder.

nog een groot voordeel, geen stomme ronde afdrukken op je voorruit van die stomme gps houdertjes.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Gps connectie

Bericht door jurgen_s »

een electronische gyroscoop hé

niet dat ge zoiets in de auto hebt staan :mrgreen:

Afbeelding
kalniev
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 21 okt 2011, 15:38

Re: Gps connectie

Bericht door kalniev »

Bedankt voor de nuttige reactie's. Heb weer veel bijgeleerd.Kan nu weer op't "gemak" snorren met de car :lol:
nitRon
Berichten: 12
Lid geworden op: di 30 aug 2011, 07:46

Re: Gps connectie

Bericht door nitRon »

en als je hem beu bent kom je hem maar op mijn oprit zetten, ik zal hem met open armen ontvangen :P :P :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “RCZ”