advertentie All about details reclame

RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange termijn?

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Geneticx
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 04:47

RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange termijn?

Bericht door Geneticx »

Ondertussen twee testritten achter de rug met twee verschillende RCZ's HDI model 2013 maar toch nog niet overtuigd en in sterke twijfel of dit mijn volgende zal worden. Ondanks de vele lovende reviews door de autopers kreeg ik helaas niet echt het gehoopte 'WOW' gevoel. Nu tijdens de tweede testrit waren de weersomstandigheden en het verkeer niet echt ideaal. Vrees dat ik nog een testritje zal nodig hebber.

Wat mij stoort aan de rcz is de ergonomie: stand pedalen kan beter, maar vooral: met mijn 1m87 kan de stoel naar mijn gevoel gewoon niet laag genoeg en heb ik echt het gevoel dat ik niet lekker en te hoog zit.

Voor de rest twijfels over de kwaliteit op langere termijn. Geen rammels gehoord op slecht wegdek, iets waar mijn Z4 soms wel nogal last van heeft! Maar het kwaliteitsgevoel ontbrak mij toch wel voor een stuk: trillingen van de motor goed voelbaar in stuur en pedalen.. en een HDI motor die naar mijn gevoel toch niet zo heel verfijnd was... wel trekkracht in overvloed.
Stoelen met helaas beetje weinig zijdelingse steun.
Prettig en directe stuurmachine, dat wel!

Nu is mijn vraag aan jullie ervaringsdeskundigen... wat zijn jullie ervaringen?
Goed en slecht? Over wat zijn jullie tevreden en niet tevreden?
Algemene kwaliteitsindruk van de RCZ op langere termijn?? (vooral HDI)

Het feit dat er nogal heel wat erg jonge tweedehands te koop staan baart mij ook wat zorgen.

alvast bedankt bij voorbaat voor jullie input!

Mvg.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Joske »

Wat verwacht je over lange termijn. De RCZ is sinds september 2010 op de markt. Dus langere termijn als 3j is moeilijk te beoordelen. :Y

Voor de rest, die van mij heeft ondertussen 72 000km op de teller. En ik heb nog niet echt negatieve dingen gevonden. Alleen dat er water in de koffer loopt als t regent. :)

Ergonomie kan Jones misschien beter antwoorden, ik ben maar 1m76 en heb de voor mij ideale positie wel gevonden. T enige wat soms stoort is de binnenspiegel. Die hangt soms in de weg. :oops:
Geneticx
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 04:47

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Geneticx »

3 jaar is voor mij lange termijn. .
:shock:
RCZ
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 sep 2013, 13:42

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door RCZ »

Ik heb sinds 3 weken een RCZ en kan dus niets zeggen over de kwaliteiten van de RCZ op de langere termijn.
Tot voor 3 weken geleden heb ik 5 jaar BMW gereden. Ik heb een tijdje in een Z4 2.3i bwjr 2010 (model E89)gereden. En verder een 1 serie 3 drs (E81) gehad en een 1 serie cabrio (E88)

De ergonomie in de Z4 is naar mijn oordeel wel wat beter dan in de RCZ. De ruimte bij de pedalen houdt in de RCZ inderdaad niet over met mijn schoenmaat 45. Ik blijf af en toe met de neus van de schoen aan de bovenkant haken. Ik ben 193 cm en voor mij zou de stoel iets meer naar achteren moeten kunnen. Doordat ik ver naar achteren zit moet ik iets uit de stoel naar voren komen om de draaiknop te bedienen van de navigatie. In de Z4 zit de bediening net achter je versnellingspook en is dus makkelijker te bedienen. De stoelen in de Z4 ondersteuen je meer doordat ook het zitgedeelte uitschuifbaar is. Vooral met mijn lengte was dit ideaal. Ook de voorzijde van de stoel kon omhoog. Beide voorzieningen ontbreken helaas bij de RCZ.
De breedte in de RCZ is wel weer wat ruimer dan bij de Z4.
Dat de Z4 wat meer rammelde komt mogelijk doordat het een cabrio is. Deze zijn uiteraard minder stijf dan een gesloten auto en daardoor tordeert de Z4 wat meer. Nog een nadeel van de Z4 is de bagageruimte. Bij geopende kap houdt je erg weinig ruimte over.
Dan de rijeigenschappen cq wegligging. Daar kan ik kort over zijn. De BMW heeft achterwielaandrijving is die is echt fenomenaal! De RCZ heeft echter, door zijn lage zwaartepunt en brede spoorbreedte, ook een erg goede wegligging en is een hele fijne auto om mee te sturen. Ik heb in de RCZ geen last van trillingen in het stuur door de motor. Al met al zijn het twee totaal verschillende auto's met ieder zijn eigen voor- en nadelen ten opzichte van elkaar.
Er staan inderdaad veel erg jonge gebruikte exemplaren maar dit zijn vaak demonstatie auto's van dealer of importeur. Succes met je keuz maken!
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door jurgen_s »

ik ben ook 1.935m en had tijdens de testrit toch geen problemen om de juiste positie te vinden. En ik heb lange benen. De stoel kon ver genoeg naar achter. Enkel de niet verstelbare kopsteun is een probleem voor mij. Daar ik serieuze problemen heb met mijn nek en daardoor heel hard moet oppassen voor ongevallen, in het bijzonder de staart aanrijdingen, stond de kopsteun tever van mijn hoofd. De ietwat hogere zitpositie is trouwens typisch peugeot. Mensen die een duitser gewoon zijn waar ze met hun gat op de grond kunnen gaan zitten, zullen dit maar niets vinden. Dat went wel, het is een kwestie van gewoonte. Net zoals ik in een VW of BMW bijvoorbeeld maar geen goede zitpositie lijk te vinden omdat ik het gevoel heb te laag te zitten.
Over de motor: vermits deze een afgeleide is van het 'oudere' tweeliterblok zou ik geen angst hebben voor problemen. Ik hoor toch heel veel goede dingen over de 136pk variant. Ook zijn er op het frans peugeotforum mensen met 300.000 km's op de teller. Voordeel van de 163 pk versie is dat die niet aflaat. Vanaf de laagste toerentallen tot tegen de begrenzer blijft die mooi lineair doortrekken zonder tekenen van vermoeidheid te tonen.
Jones
Pug Driver
Berichten: 2683
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 19:04
Locatie: Verrebroek

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Jones »

met mijn 1m92 heb ik geen enkel probleem met de stoel of het reiken naar het bedieningspaneel.
ik heb mss langere armen ofzo maar ik kan overal aan :Y
min punten:
-als je bij regen het raam open doet kan het van bovenaf af en toe binnen druipen.
-ook bij regen, als je de koffer opendoet loopt het in de koffer of in het slechtste geval, op je hoofd.
- de pedalen hebben idd weinig ruimte, dat probleem heb ik ook met mijn 43 maar dat is niet echt storend vind ik.

en that's it. mechanisch nog nooit problemen of falen van elektronica gehad.
ik ik rij nu van februari 2011 met de rcz en 50000km en tot hiertoe niets van problemen.
geen geratel, geen kosten of stukken, enkel maar tevreden van.
en mijne is van 04/10 dus één van de eerste die geproduceerd is (op de ramen staat zelfs 09 :shock: ) en ik heb niets van last.
Geneticx
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 04:47

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Geneticx »

Zelfde motorisatie en bouwjaar van Z4 als van mij. Waarom heb jij de Z4 weggedaan als ik vragen mag?
Een cabrio heeft idd een lagere torsiestijfheid maar moest het interieur niet vol zitten van dat goedkoop en hard plastic en moest het tiptop afgerwerkt zijn zoals bv Audi dat wel kan dan zou het interieur niet zo gaan 'leven'.
Al lijken de rammels en geluidjes bij mij hoofdzakelijk uit de koffer en/of het dakmechanisme te komen.
Dat is wat mij meest stoort aan de Z4 en eigenlijk kan dit gewoonweg niet voor een wagen met dit prijskaartje. Tesamen met hoge verbruik vd motor en het geringe koppel.
De RCZ heb ik op tal van slechte betonbanen gereden en ik hem geen kraakje,piepje of rammeltje kunnen horen. Hierin is de RCZ dus duidelijk beter. Alleen vraag ik mij af of hij na een drietal jaar bijvoorbeeld nog steeds zo stil en rammelvrij is?
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Joske »

T enige rammeltje wat ik tot nu toe gevonden hebben is los liggend kleingeld in mijn handschoenkastje. :mrgreen:
RCZ
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 sep 2013, 13:42

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door RCZ »

Geneticx schreef:Zelfde motorisatie en bouwjaar van Z4 als van mij. Waarom heb jij de Z4 weggedaan als ik vragen mag?
De beide 1 series waren van mij zelf. De Z4 is van mijn ouders. Ik heb er 6 maanden mee gereden toen mijn ouders voor een half jaar in het buitenland waren. In dat half jaar heb ik er de nodige kilometers mee gemaakt.
Geneticx schreef: Al lijken de rammels en geluidjes bij mij hoofdzakelijk uit de koffer en/of het dakmechanisme te komen.
Dat is wat mij meest stoort aan de Z4 en eigenlijk kan dit gewoonweg niet voor een wagen met dit prijskaartje. Tesamen met hoge verbruik vd motor en het geringe koppel.
Ik ben het met je eens dat bij de BMW Z4 de meeste kraakjes van het dakmechanisme komt. Dit zal toch inherent zijn aan cabrio's. Ook mijn voormalige Alfa Spider had hier enigzins last van. Met name bij koud weer.
Het geringe koppel wijt ik aan het turboloze blok. Turbomotoren hebben nu eenmaal een vrij hoog koppel. Pak je een MB SLK met 3.0 blok dan komt dit blok ook "maar" tot 300Nm. Een turboloze Honda S2000 met 240 pk heeft ook maar 208 Nm.
Geneticx schreef: Alleen vraag ik mij af of hij na een drietal jaar bijvoorbeeld nog steeds zo stil en rammelvrij is?

Dat zal moeten blijken. Het zal mij ook benieuwen. Maar bij mij gaat zowiezo elke auto er na 3 jaar weer uit. ;)
Geneticx
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 04:47

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Geneticx »

Ja tuurlijk ligt het aan het feit dat het een blok zonder turbo is... eigenlijk niet meer van deze tijd de atmosferische motoren en niet efficiënt genoeg. Ook vind ik het veel ontspanndender en comfortabeler om op koppel te kunnen rijden. De nieuwe 28i van bmw moet een schot in de roos zijn.
Wat de rcz betreft... 3 testritten in een week tijd heb ik nodig gehad om mezelf proberen te overtuigen, maar hij zal het helaas toch niet worden.
Het is en blijft voor mij een net-niet-wagen... :-( :-( :-(
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door peugeot-gek »

Iedere wagen heeft zijn plus en min punten.
Je kan natuurlijk altijd meningen vragen van andere maar eigenlijk moet je dit zelf beleven,voelen en ervaren. Persoonlijk denk ik niet dat je dit allemaal kan na enkele test ritten. Je moet eerst wennen aan de wagen alsook één worden met het voertuig en dan pas kan je mening geven.
Zelf heb ik het geluk gehad om een paar dagen met een rcz te mogen rijden.
Dit was een hele leuke ervaring, vindt een pracht van een wagen maar voor mij past die niet omdat ik een zoon heb en de plaats achteraan is krap.

Vind dat Peugeot met de rcz een hele knappe wagen op de markt heeft gebracht. :Y

Maar ik heel tevreden met mijn Peugeot 508sw :Y

Greetz
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Darl'mat »

Ondanks dat hij mooi is, goed rijdt, en ongelooflijk goed in prijs is, past de RCZ niet in het plaatje om mijn 406 coupe te vervangen.
Ik kijk uit naar een 4 deurs Coupe van Peugeot.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Joske »

4 deurs coupes bestaan niet :-P dat is iets wat de duitsers uitgevonden hebben om sommige auto's nog duurder te kunnen verkopen. :mrgreen:
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door PUG(z)OT »

ik heb al verschillende RCZ's gezien van een paar jaar oud en meer dan 60 000km, zowel benzine als diesel. Nog geen klanten gehad met klachten van geluiden of kraken...

het excuus van goedkoop afgewerkt of minderwaardige materialen is iets wat volgens mij nietmeer van deze tijd is, maar nog in leven wordt gehouden door de autoblaadjes... plastiek is plastiek of dat nu aan een rolls of een lada hangt :mrgreen: alleen is de prijs ernaar
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: RCZ-eigenaars:Algem. tevredenheid en kwal. op lange term

Bericht door Lander »

Joske schreef:4 deurs coupes bestaan niet :-P dat is iets wat de duitsers uitgevonden hebben om sommige auto's nog duurder te kunnen verkopen. :mrgreen:

inderdaad, vroeger noemden ze dat gewoon een 4 of 5 deurs...
ik krijg dat ervan, precies of audi heeft het warm water uitgevonden. Terwijl er in de vroeger van iedere middenklasser Sedan/hatcbacks waren. Zie Ascona/VEctra/Sierra etc...

maar verder on Topic.

Als je al voelt bij een testrit dat je geen (of weinig) positieve punten vindt aan de wagen moet je deze zeker niet kopen.
Plaats reactie

Terug naar “RCZ”