zo, rijd sinds een week met m'n voorkeur
, de 'oude' is naar een nieuwe collega, heb die tot 149d km gehad - nieuwe collega even ingewijd ivm 'automaat' rijden, had achteraf 'n dag later nog feedback dat hij het een aangename wagen vond - ja ik heb er dan ook zeer graag mee gereden, spijtig van de bij 127d km versleten koppeling - verder was de wagen totaal probleemloos !
de 1.6 BlueHDi rijdt, vergeleken met de 1.6 e-HDi, vooral bij wegrijden in koude toestand, stiller - het 'geknetter' wat ik vroeger beschreef (en wat door de Monzol5c goed onderdrukt werd) heeft deze totaal niet, deze 'zoemt' wat daarvoor in de plaats - deze heeft nog geen eerste tank leeggereden dus nog geen Monzol5c toegevoegd gekregen
de EAT6 is wel een ander paar mouwen dan de ETG6, veel vlotter (zonder onderbreking van het koppel) opschakelen, wat vooral van 1 naar 2 opvalt) nochtans heeft de ETG me nooit echt gestoord behalve bij fileverkeer, daar was deze bak wat minder aangenaam - ik reed altijd in S en dan schakelde de bak wat schokkerig terug naar 2 en 1, bij vertragen tot zowat stilstand - in gewone stand werd niet vroegtijdig teruggeschakeld maar dan zat je bij weer optrekken na stilstand 'bij 50 al in 6' waarbij de auto echt traag was
ja deze nieuwe heeft behalve een elektrische kofferklep, 4-zone klima en alarm, denk ik zowat alles aan opties
* JBL (merk niet zoveel verschil met de standaard audio, eerlijk gezegd, en ik mis het opbergvakje rechts in de koffer want daar zit nu de subwoofer - ik zette daar bij de vorige m'n voorraadje PET flesjes Monzol5c samen met het tanktuitje om door de tankbeveiliging heen te klikken) - nu zit er midden op het dashboard ook een luidsprekerrooster
* DAB+, klinkt wel goed tov. gewoon FM, nog geen uitvallen van zenders ervaren, maar heb niet vaak de radio langdurig aan staan
* de GPS Connected (blijkbaar laatste nieuwe versie) met voice ctrl werkt wel veel mooier dan de oude RT6, met touchscreen, toch spijtig dat de draaiknop op de middentunnel verdwenen is, daarvoor dan nu autozoom, veel mooiere graphics - moet het allemaal nog leren kennen incl. de apps etc - gekoppeld met USB zie ik dat er iPhone apps op het scherm komen - pffffff vergt nog studie, leidt tijdens het rijden enkel maar af.....
* de full LED is krachtig, automatische hoogteregeling die je ziet kalibreren (?) bij starten, zoals de Xenon verlichting op de Lancia Phedra van onze vrienden - verder met deze lange dagen nog niet in het donker gereden dus nog geen ervaring ermee
* het volleder is natuurlijk wat sjieker dan het halfleder, dacht dat dit dan gepaard ging met memory voor de bestuurderszetel maar dat is blijkbaar weggelegd voor de versie met Nappa leder - nu geen erg ondanks dat gezinsleden cf. car policy ook met de wagen zouden mogen rijden, bedankt m'n vrouw ervoor en kruipt gezwind in haar Fiatje Grande Punto - wel leuk dat cf. bij de vorige ook voor de passagierszetel er nog de elektrische lendensteunregeling op zit - ik las op de Peugeot site dat dat enkel nog op de bestuurderszetel gezeten zou hebben
* de keyless entry en -starten vind ik totaal overbodig - ik probeer nog iedere keer een sleutel in een contactslot te steken bij het willen starten, en om te draaien bij het stoppen - enfin zal er wel aan gaan wennen - verder zullen ze een 508 'niet GT' wel zo gauw niet pikken maar ik heb toch een metalen doosje uitgezocht net groot genoeg voor de 2 'sleutels' voor 's nachts (en wanneer op hotel) - het schijnt dat met keyless entry de wagen heel gemakkelijk te stelen is, of erin in te breken is, door het 'sleutel'-signaal te scannen en te versterken - met de 'sleutels' in dat doosje tot vlakbij de wagen gelopen en kijk, kan 'm nu niet openen - enfin 't gaat hier niet over bv. een BMW dus zal allemaal wel meevallen
wat 'standaard' op het voorfacelift model was, was de rammel rechts achter aan de rugleuning, op te lossen door wat isolatie tape rond de slotbeugel te draaien, dan klemde de leuning wel bij het willen neerklappen daarvan vanuit de koffer
deze heeft die rammel niet - ik luister bij een nieuwe wagen vooral de eerste dagen angstvallig (met radio uit) naar rammelkes en piepkes, en ik moet zeggen 'chapeau', er is niets te horen - de wagen doet zeer solide aan en rijdt zonder een krimp te geven over kasseibaan - onderweg naar m'n werk ligt er ergens in een bocht zo'n stuk kasseien, echt ongenadig voor de ophanging van een auto
of de vorige dat in het begin ook zo geruisloos deed herinner ik me niet goed meer, wel had die op het allerlaatst qua geluid wat onrust in de achterwielophanging, ondanks dat ie in april na 4 jaar zonder mankementen uit de keuring kwam
enfin deze is geleased op 4 tot 5 jaar, met een niet te overschrijden aantal km van 180.000 - zeer blij nog net het nu oude model nog met 72L tank te hebben kunnen nemen van m'n werk - die actieradius van ong. 1350 km (waarbij ik dan zo'n 65L tank) is toch zo'n comfort