advertentie C&C reclame

Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

607

Moderator: P-unit

607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

Hallo,

Kreeg 2 weken geleden het motordiagnose waarschuwingslampje op het dashboard en de tekst "antivervuilingssysteem werkt onvoldoende" op het schermpje. Ook vermogensverlies was voelbaar. Ik naar de Peugeot dealer. Probleem was de injector op cilinder 3. Deze was defect gegaan door een sluiting in de bedrading volgens de garage. Advies: geheel nieuwe kabelboom van computer naar motor. €1500,-. Deze is echter niet meer leverbaar voor de 607.

Toen hebben ze een "by-pass" aangelegd: een losse draad van computer naar injector. Probleem leek opgelost. €580,-. 1000 km later weer het zelfde probleem. Blijkbaar zat het niet in de kabel. Diagnose is nu: of de stekker is defect of de computer is defect. Het is een EBE type 4mp2 Bosch ew12j4, motor bouwjaar 2003.

Probleem: Peugeot kan niemand vinden die deze computer kan nakijken/repareren. Ze hebben de volgende bedrijven gevraagd: Bart Ebben, KMS, AC Tronics.

De auto is dus opgegeven door de Peugeot garage. Wie weet welke paden ik nog kan bewandelen om dit probleem op te lossen?

Chris. :-(
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 607Chris op za 07 nov 2015, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door Darl'mat »

Straf.

Hoog tijd dat die 10 jaar verplichte voorziening voor onderdelen mat meer gaat worden.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

je kan eventueel eens een injector en stekker van plaats verwisselen, dus je zet de derde injector op de plaats van de 2e e, visa versa, en de stekker knip je er af en wisselt die bv met die van de 4e injector, indien het probleem dan terugkomt terugkomt op de 3e injector dan weet je al met zekerheid dat het in de derde cilinder is dat het probleem zich situeert
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door jurgen_s »

in paal zit een goede peugeot garage :Y
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

ja ma wat ik net opnoemde zal toch de laatste stuiptrekking zijn vrees ik, geen enkele peugeot garage gaat een computer kunnen toveren :)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door jurgen_s »

natuurlijk, maar zonder deftige diagnose zijt ge niets en kunt ge ook geen deftige actie ondernemen

voor hetzelfde geld is het iets anders wat over het hoofd is gezien door de andere garage
607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

Dank je wel voor de eerste berichten jongens. Klinkt alleen niet heel hoopvol. "Laatste stuiptrekking"? Defecte computers zijn niet te repareren? Is er achter te komen of de stekker aan de kabelboom defect is? En zo ja is deze dan te vervangen?
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

ja zoals ik post, je zal de stekker kunnen afknippen en deze wisselen met een anderen dus 3e en 4e injector de stekkers allebij afknippen en onderling wisselen

als de firma's die jij opnoemt je niet kunnen verder helpen is er idd nog weinig hoop op herstelling, of het gaat bijna niet betaalbaar zijn vrees ik
607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

Wat kom ik nou eigenlijk te weten door de stekkers te verwisselen? Dat de fout daadwerkelijk uit de computer komt?

Geheel computer vervangen geen optie? Peugeot garage zei dat dat niet werkt omdat deze gekoppeld is aan andere computers in auto zoals staronderbrekerchip.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

ja, volgens uw uitleg kan het dus ofwel in de computer, de stekker en volgens mij ook nog de injector zelf zitten.

Gaf hij als fout kortsluiting op de 3e injector? het is een kleine gok maar eventueel gewoon de bougies eens wisselen, want soms krijg je een fout van inspuiting waarbij de ontsteking de oorzaak is...

Maar aub ga nu niet naar uw garage lopen met de uitleg : " op internet zeggen ze dat..." :)
607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

De foutmelding was iets van "storing in injector cilinder 3". Die injector hebben ze bekeken. Deze was defect zeiden ze. Dat zou zijn gekomen door verkeerde aansturen vanuit computer of sluiting in de kabel. Kan me zelf noet zo goed voorstellen dat een fysiek object als een injector werkelijk kapot gaat van foute aansturing, maar het zal wel zo zijn.

Die defecte injector is vervangen door een nieuwe én de draad naar de injector is vervangen. Probleem kwam terug. Daarmee lijkt me de oorzaak nog beperkt tot de stekker óf de computer.

Peugeot zei dat zij de stekker (aansluiting draad op computer) niet kunnen vervangen. Is dit in het geheel onmogelijk? Uit jouw eerdere suggesties maak ik op dat dit wél kan. Is dat 1 stekker per kabel? Ik weet niet hoe dit uit ziet. Anders is dat misschien de moeite waard om eens te proberen. Als dát dan niet helpt móet het wel de computer zijn en dan is het einde oefening.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

je kan de stekker op de injectors zelf wisselen door ze af te knippen en om te solderen.

de stekker op de computer zelf kan je open doen, en normaal kan je indien je het juiste pennetje vindt vervangen, maar idd dat is niet simpel.

als je verstuiver reeds vervangen is, is de kans dan idd zeer groot dat het in de computer zelf gaat zitten...
607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

Extra info:
Storingscode electronische eenheid: P0203
Electronische eenheid motor: mm4mp2
Tijdelijke storing. Aansturing verstuiver 3. Circuit onderbroken.
607Chris
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 12 jul 2013, 22:13

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door 607Chris »

Afbeelding
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Motorcomputer EBE type 4mp2 Bosch ew12j4

Bericht door PUG(z)OT »

dan hoop ik voor u dat je ergens een computer vind en dat het opgelost geraakt :)
Plaats reactie

Terug naar “60x”