advertentie C&C reclame

1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Moderator: P-unit

Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

Beste forumleden

Na lang zoeken dan toch eindelijk een Peugeot 104 op de kop getikt die nog de moeite waard is!

Echter is mijn kennis over dit specifiek type wat aan de lage kant. En sluit ik me graag bij jullie :)

Kort na aankoop blijkt de peugeot 104 op 3 cilinders te draaien. Cil 3 toont een lichtjes natte bougie, de andere 3 zijn droog en zwart. Ook uit de uitlaat komt bij gas geven flink wat rook (wit/blauw). Bij de eerste testritten begint hij ook te stotteren tijdens het optrekken. Stationair is het duidelijk dat hij 'slagen overslaat'.

Is dit een gekend probleempje bij deze types? Zoja, waar kan ik beginnen?

Kan er aan de motor gewerkt worden zonder deze volledig uit te halen? De cilinderkop, etc, zit naar achter natuurlijk.

Alvast bedankt! (Ik doe deze avond nog een compressietest)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door jurgen_s »

de bougie getest die nat is? Want als die niet vonkt, gaat er geen verbranding komen natuurlijk. Dus dat is het eerste dat je moet testen. Makkelijk te doen: bougie uitdraaien, brandstoftoevoer naar de motor afzetten, bougie aansluiten en aarden tegen het motorblok en dan iemand vragen of die de motor wil starten. Wel goed zien dat ge niet de bougie vastneemt waar die gaat vonken want ge gaat nogal een slag krijgen.
Blok is een xw7 of zoiets?
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

jurgen_s schreef:de bougie getest die nat is? Want als die niet vonkt, gaat er geen verbranding komen natuurlijk. Dus dat is het eerste dat je moet testen. Makkelijk te doen: bougie uitdraaien, brandstoftoevoer naar de motor afzetten, bougie aansluiten en aarden tegen het motorblok en dan iemand vragen of die de motor wil starten. Wel goed zien dat ge niet de bougie vastneemt waar die gaat vonken want ge gaat nogal een slag krijgen.
Blok is een xw7 of zoiets?
Zonet de compressie afgerond. alle 4 op 12 bar. Het motortype is vaag ik vind de volgende nummer terug:

X5207696X
72 40 101 031


De bougies waren deze keren allemaal droog. Wel Pikzwart met een dikke roetaanslag. Wat me doet vermoeden dat het mengsel te rijk staat.

Met de choke aan doet hij ook flink veel toeren...

Zou een te rijk mengsel het stotteren en overvloedig roken tot gevolg hebben (haha, sorry, ben gewend van aan diesels te werken...)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door jurgen_s »

mengselschroefje is a pain in the ass. Het rubberen o ringetje dat het schroefje op zijn plaats moet houden smelt makkelijk waardoor de die vrij spel krijgt. Elke keer de motor draait kan het schroefje dus verdraaien waardoor het mengsel niet meer goed staat. Schroefje uitdraaien, nieuwe o ring erop en terug afstellen. Toerental bij choke is vrij normaal dat die hoog ligt. Zou rond 1200 tot 1500 toeren moeten liggen. Daaronder vallen de motoren redelijk snel stil.
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

jurgen_s schreef:mengselschroefje is a pain in the ass. Het rubberen o ringetje dat het schroefje op zijn plaats moet houden smelt makkelijk waardoor de die vrij spel krijgt. Elke keer de motor draait kan het schroefje dus verdraaien waardoor het mengsel niet meer goed staat. Schroefje uitdraaien, nieuwe o ring erop en terug afstellen. Toerental bij choke is vrij normaal dat die hoog ligt. Zou rond 1200 tot 1500 toeren moeten liggen. Daaronder vallen de motoren redelijk snel stil.
Ik vermoed dat het toerental daar toch flink boven gaat als ik de choke volledig open trek. Bij volledig dicht valt hij onmiddellijk stil bij vertrekken.

De mengselschroef is deze links boven de brandstofleiding? Is gewoon af te stellen met warme motor? Tot hij niet meer stil valt stationair? Want stationair draait hij eigenlijk wel goed...

Afbeelding
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

Het verdraaien van deze schroef (volgens handleiding, stationairschroef) haalt niks uit. Motor wijzigt heel lichtjes in toerental. Maar niet echt noemenswaardig.

Volgens de handleiding hoort er 10W50 in. We gaan eerst de olie verversen (mss met flush) en er 10W50 in gooien. Vermits deze een 2dehands is is het niet duidelijk welke olie er momenteel in zit, en hoe lang...
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Darl'mat »

vermoedelijk 15w40
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

Darl'mat schreef:vermoedelijk 15w40

Ik heb nu een bus 20W50 mee :) Wel nog een weekje wachten op de oliefilter... Ondertussen nieuw knipperlicht besteld voor rechts vooraan. Eens deze hersteld is kan ik een poging wagen bij de keuring :)
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Darl'mat »

20w50 is goed, alle 6 maand of 7500km.
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

Darl'mat schreef:20w50 is goed, alle 6 maand of 7500km.
Kunnen de kleppen gesteld worden zonder de motor uit het chassis te halen?
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Darl'mat »

Dat is een vraag voor iemand anders, maar ik denk het wel.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door jurgen_s »

Ja dat kan, maar ge moet de motor laten kantelen in de motorruimte. Peugeot had daarvoor een speciaal gereedschap.
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

jurgen_s schreef:Ja dat kan, maar ge moet de motor laten kantelen in de motorruimte. Peugeot had daarvoor een speciaal gereedschap.
Ik haynes werkplaatshandboek besteld. Even wachten tot deze binnen is :)

Zonet sludge gevonden onder de olievuldop... Motor draait wel steeds soepeler! Nu is het maar of de vraag of het door de lange stilstand komt dat er vocht in de olie zit. Of dat de koppakking er uit ligt...

Er komt ook veel witte rook mee uit de uitlaat. 1 keer minderde deze wel na lange tijd draaien. het vatje van de koelvloeistof blaast dan bubbels (heb ik nu mss gedicht). De kleur van de koelvloeistof was diepdonkerblauw. Op zich niet echt olie in te bespeuren. Er lang bovenop de koelvloeistof een lichte vettigheid. Niet noemenswaardig veel.

Zijn er nog typische symptomen die een lekke koppakking kunnen verklaren?

als hij het verversen blijft olie verbranden en wit roken vrees ik voor het ergste :) het plan is van hem eerst te verversen, daarna eens een weekje regelmatig goed warm rijden....
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door jurgen_s »

meestal is dat toch teken van te korte ritten: maw condensatie van vocht en dan zit ge met die mayonaise ter hoogte van de bijvuldop. Zolang de peilstok maar vrij is, is het goed.
Als ge wat opzoekingswerk doet gaat ge merken dat die blokken eigenlijk onverslijtbaar zijn. Ik heb een XY8 in mijn 205 zitten en die heeft bijna 400.000 km's erop zitten. Die blokken blijven mits deftig onderhoud gewoon doorgaan. Omdat de olie van de versnellingsbak dezelfde is als de motorolie, moet je dus de oliewissels goed opvolgen omdat de olie nogal afziet door het intensievere gebruik van de tandwielen van de versnellingsbak.
Jantjebravo
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 17:00

Re: 1974 - 104 draait op 3 cil en gebruikt olie

Bericht door Jantjebravo »

jurgen_s schreef:meestal is dat toch teken van te korte ritten: maw condensatie van vocht en dan zit ge met die mayonaise ter hoogte van de bijvuldop. Zolang de peilstok maar vrij is, is het goed.
Als ge wat opzoekingswerk doet gaat ge merken dat die blokken eigenlijk onverslijtbaar zijn. Ik heb een XY8 in mijn 205 zitten en die heeft bijna 400.000 km's erop zitten. Die blokken blijven mits deftig onderhoud gewoon doorgaan. Omdat de olie van de versnellingsbak dezelfde is als de motorolie, moet je dus de oliewissels goed opvolgen omdat de olie nogal afziet door het intensievere gebruik van de tandwielen van de versnellingsbak.
Hij werd laatst gekeurd in 1999. Daarvoor heeft nog een onderhoudsboekje tot 1987 met zo'n 46000 km. Tussen '87 en '99 zou hij maar tot 52000 km gereden hebben.

De verkoper zou de olie ververst hebben, maar de verkoop heeft zo'n 6 maanden aangesleept. Dasja, vocht in de olie zou wel eens héél goed kunnen. We zullen zien wat de tijd brengt.

Oliewissel komt er tussen donderdag en het weekend. Dan kan ik hem eens flink rondrijden :) Ondertussen hou ik het oliepijl en de koelvloeistof flink in de gaten.

Alvast bedankt. Ik hou het up to date :)
Plaats reactie

Terug naar “10x”