advertentie Nova reclame

1936 - Peugeot 301D - Compuman

Moderator: P-unit

Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Hallo allemaal,

Zoals ik al in het topic "Even voorstellen" al vertelde ben ik iemand aan het assisteren met de restauratie van een Peugeot 301D uit 1936.

Dat dit een langlopend project is mag als logisch beschouwd worden lijkt mij daar er bijna niets meer is te verkrijgen van dit type Peugeot, er komt dus heel veel zoekwerk bij kijken en een enorme dosis creativiteit en improvisatie vermogen.

Mijn taak bij deze restauratie is de huidige eigenaar op alle fronten bij te staan, informatie en technische kennis te geven waar nodig.
Het vermogen te leveren om oplossingen te zoeken voor moeilijke problemen waar we met regelmaat tegenaan lopen, teneinde een rijdende en (als het even kan) fabriek nieuwe :P Peugeot 301D uit 1936 uit de hoed te toveren.


Ik zal via dit topic proberen een verslag bij te houden van deze restauratie, vergezeld van afbeeldingen waar een ieder die met een gelijkwaardig project bezig is misschien zijn voordeel kan doen.

Mocht men vragen hebben over een gelijkwaardig project ..... kan men die altijd stellen via een PM of via een mail, ik probeer dan zo snel mogelijk een antwoord te geven.

Ik probeer het geheel in categorieën te plaatsen zodat het een overzichtelijk geheel blijft!

Groet,
Ronald.
Laatst gewijzigd door Compuman op zo 27 mar 2011, 00:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

De kennismaking met de auto,

De Peugeot is voor het eerst gelokaliseerd in een kippenschuur in het land waar deze ook gemaakt is, in Frankrijk dus. Het interieur was door de kippen als een aardig kippenhok omgetoverd en dus geheel aan vervanging toe.
Het koetswerk was gelukkig nog in redelijke staat (op wat deuken na) alleen de deuren en de achterklep waren door de tand des tijd aardig aan gewicht gereduceerd en er waren wat onderdelen die een geheel andere functie hadden gekregen in de loop der tijden.

De auto is in Frankrijk tot 1978 in bedrijf geweest en werd met regelmaat gebruikt. Echter tijdens een eerste ritje in Frankrijk was het ook gelijk gedaan met de motor van ons ouwe besje, deze liep spontaan vast en blies de laatste adem uit. :oops:

Na veel wikken, wegen en praten is de oude eigenaar akkoord gegaan met de verkoop van deze Peugeot.
De auto is op transport gegaan naar ons kikkerlandje en netjes ingevoerd, vanaf dit moment is het avontuur "de reis door de tijd" begonnen en is de restauratie gestart.


Groetjes,
Ronald.
Afbeelding

Historische technische gegevens van alle modellen Peugeot 201 t/m 301.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Klik ---> http://members.upc.nl/r_smit25/peugeot/ ... t_301D.pdf <--- om het geheel als .pdf te openen en te downloaden.
Laatst gewijzigd door Compuman op zo 15 apr 2012, 16:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

Na een weekje vakantie gaan we verder met dit verhaal.

Groetjes en tot later,
Ronald.
Jethro
Pug Driver
Berichten: 1657
Lid geworden op: wo 25 apr 2007, 20:21
Locatie: Lierke Plezierke

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Jethro »

Ik ben benieuwd, lijkt me een knap project.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6183
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door PUG(z)OT »

pracht verhaal tot nu toe al :D
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

Hallo allemaal,

Zoals afgesproken gaan we, na een weekje vakantie, weer verder met het verslag over de restauratie van de Peugeot 301D en de hierbij horende reis door de tijd.

Wel moet ik eerst even melden, dat ik niet vanaf het eerste begin van de restauratie betrokken ben geweest, maar dat ik hierover wel de informatie en de verhalen mijn eigen heb gemaakt.

Mijn betrokkenheid is pas begonnen bij de montage van het geheel en de delen die hierna extra aandacht nodig hadden, ik zal proberen een duidelijk verslag neer te zetten over het voorgaande werk met de hierbij horende foto’s en aansluitend zal ik het verhaal compleet gaan maken.

We starten met het verslag van de gehele demontage van de Peugeot 301D, aansluitend zal er een verslag komen, deze zal ik onderverdelen in vier onderdelen dit voor de duidelijkheid.
Ik probeer de vier losse onderdelen steeds aan te vullen met nieuwe informatie zodat het geheel goed leesbaar blijft voor iedereen en goed te volgen. Ik weet niet of er een restrictie zit aan de lengte van invoer per bericht maar ik doe mijn best om het steeds weer aan te vullen met nieuwe informatie.

De vier losse onderdelen zullen worden:
• De demontage.
• De Carrosserie.
• Het Onderstel (ophanging).
• De Aandrijving

Ik zou zeggen …. Veel plezier bij dit avontuur en laat het een echte reis door de tijd mogen gaan worden voor al de leden die hier interesse voor hebben.

Groetjes,
Ronald. :D
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

De demontage.

Toen de Peugeot 301D eenmaal in Nederland was aangekomen is het avontuur begonnen met de complete demontage van de auto.
Helaas zijn er bij de demontage van de auto geen foto’s gemaakt.

Het was verrassend dat zelfs na al die jaren intensief gebruik van de auto (42 jaar) het geheel nog zo erg in redelijke staat bleek te zijn.

Natuurlijk waren er veel delen die erg onder de tand des tijd hadden geleden ik doel hierop bijv.:
• Het complete interieur was vergaan, alle bekleding zal dus opnieuw gemaakt moeten gaan worden.
• Er waren diverse delen plaatwerk die de nodige aandacht op eisten, zoals de deuren en de achterklep deze waren aan de onderzijde aardig vergaan.
• De elektrische bedrading is geheel vergaan en er zal dus opnieuw draadbundels gemaakt moeten gaan worden.
• Er zitten hier en daar aardig wat butsen in het koetswerk wat gerepareerd zal gaan worden, daarnaast kan de lak ook wel een nieuwe spuitbeurt gebruiken.
• Zoals eerder gemeld was de motor vastgelopen en dus moest deze geheel uit elkaar gehaald worden om het geheel weer allemaal aan de praat te gaan krijgen.
• Verder zijn er natuurlijk onderdelen die erg beschadigd zijn en waar nieuwe of gerepareerde oplossingen voor gezocht moeten worden.
Al met al viel het allemaal mee, alles was redelijk gangbaar en het demonteren van het geheel is dus ook redelijk voorspoedig gegaan (kruipolie doet wonderen).

Tevens was het huiswerk goed gemaakt voor de start van dit project en er is dus een goed en degelijk netwerk opgezet om dit avontuur tot een goed einde te kunnen brengen.
Je staat toch werkelijk gek te kijken wat het internet hierbij aan oplossingen bied in de vele facetten van het avontuur. Ook de Peugeot vereniging is onmisbaar in deze dat mag vanzelfsprekend zijn.

Er zijn niet veel onderdelen meer te krijgen van deze auto dus een berg creativiteit is ook een must om oplossingen te vinden voor de velen onoverkoombare dingen die we tegenkomen bij deze restauratie.

Na de demontage waren we een berg onderdelen rijker, waren we de ervaring rijker dat er in de loop van tijden diverse onderdelen waren vervangen door niet originele die een bepaalde functie in die tijd hebben vervuld en kon er dus een plan gemaakt gaan worden over hoe het verder aangepakt diende te worden.
Laatst gewijzigd door Compuman op do 31 mar 2011, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

De Carrosserie.

Na de complete demontage van de Peugeot hadden we dus het overzicht over de carrosserie verkregen, het schertste onze verbazing dat na diverse decennium intensief gebruik het cassis in nog zo’n perfecte staat bleek te zijn (helaas zijn ook hiervan geen foto’s op dit moment).

Natuurlijk kwamen wij na al die jaren gebruik het nodige vuil tegen, hiernaast was er veel stofroest maar GEEN door geroeste plekken van betekenis. Wij zagen wel dat er al diverse malen gelast was aan de onderzijde van het cassis, de reden hiervan is niet duidelijk en is na al die jaren natuurlijk niet meer te achterhalen.
Nadat het stofroest, vuil en andere ongeregeldheden waren verwijderd is het complete cassis behandeld met Hammerite om op een later moment, als alle werkzaamheden aan de onderzijde zijn voltooid, deze van een goede laag coating te voorzien.

Het koetswerk echter was echt een ander verhaal, ik heb al aangegeven dat het koetswerk aardig wat beschadigingen vertoonden en dat de lak echt wel aan een nieuwe spuitbeurt toe was.
Hiervoor hebben wij de gehele koets op een speciaal hiervoor frame gezet, dit om een lekkere werkhoogte te verkrijgen en om het geheel mobiel e maken.

De plaatwerker, voorwerker en spuiter konden hierna aan hun werkzaamheden beginnen.

Afbeelding

Schuren, schuren en nog eens schuren.

Afbeelding

Eerst op de plaatsten waar het nodig blijkt te zijn een beetje plamuur aanbrengen.

Afbeelding

Ook natuurlijk met het plamuren de originele lijnen goed handhaven voor het juiste resultaat.

Afbeelding

Voor een praatje met een belangstellende is er altijd wel even tijd.

Afbeelding

Zo en nu op transport naar de spuiter voor de nieuwe laklaag.

Afbeelding

Nog een keertje alle spanbanden controleren en een dekzijl voor het geval dat…

Afbeelding

Bij de spuiter wordt de eerste grondlaag aangebracht.

Afbeelding

De tweede grondlaag is ook geheel aangebracht.

Afbeelding

Nu eerst even drogen voor we weer verder gaan aan de koets.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen kan mooi de motorkap en de velgen van een grondlaag voorzien worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo nu is het dan eindelijk tijd voor de laklagen.

Afbeelding

Het eindresultaat in de spuitcabine.

Afbeelding

Weer op naar huis om te genieten van het resultaat.

Afbeelding

Thuis aangekomen.

Afbeelding

Het geheel voorzichtig de garage in.

Afbeelding

En de koets staat weer boven het cassis geparkeerd tot de twee weer verenigd kunnen worden.

Afbeelding

O dat was waar ja, natuurlijk was er ook nog het spatbord. Als je op de foto kijkt bij “de kennismaking” zie je dat deze ook aardig beschadigd was.

Afbeelding

Even nog de oneffenheden wegwerken.

Afbeelding

Ook hier natuurlijk eerst de grondverf erop.

Afbeelding

En ….. hij lijkt wel weer nieuw.


De vereniging van de carrosserie met het chassis:


Na een jaren lange scheiding is de carrosserie weer verenigd met het cassis, we hebben dit met vier personen gedaan (drie personen hebben het til werk gedaan en één persoon heeft het frame onder de carrosserie veilig en zonder schade verwijderd.

Voor dat we aan dit gedeelte begonnen zijn hebben wij onszelf natuurlijk eerst overtuigd dat al het werk aan het cassis voltooid was en wij dus niet meer onder de auto voor voorlopig enige werkzaamheden hoeven uit te voeren.

Wij hebben dus vooraf het gehele onderstel doorgesmeerd, het gehele cassis in de undercoating gezet, de auto op de originele velgen geplaatst zodat de auto op de originele rijstand komt te staan en nogmaals alles secuur nagelopen.

Op zaterdag 14-04-2012 was het dus eindelijk zover, hieronder zie je enkele foto's van deze voltooiing en een filmpje van de actie!


http://www.youtube.com/watch?v=cStY2f81kOg


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De verder opbouw van het interieur en het plaatwerk zal hier uiteen gezet worden.


Het dashboard:

We hebben het dashboard na jaren opslag maar weer eens opgespit uit de berg onderdelen van onze Peugeot 301D. Zoals jullie zullen zien is ook dit deel met de diverse componenten aardig door de tand des tijds aangatast, hieronder enkele foto’s hiervan met een kleine omschrijving.

Afbeelding

Een globaal overzicht van het “complete” dashboard, het is wel iets anders dan we nu gewent zijn.

Afbeelding

De kilometerstand na de laatste kilometers zijn tot het laatste moment meegeteld, hierop is de dagteller op 000.0 gezet. Je ziet tevens de echte kilometerstand, namelijk 74.502 km.

Afbeelding

Eerst maar eens overdenken ….. wat we hiermee moeten gaan aanvangen.

Afbeelding

Het is eigenlijk niet te geloven, maar de meeste schakelaars werken nog wel.

Afbeelding

Oeps ….. hier is geen commentaar bij nodig.

Afbeelding

Aan de achterzijde is ook goed te zien hoe het dashboard te lijden heeft gehad in de loop der jaren.


Tot zover dit deel van het verslag.
Natuurlijk zal ik het verder weer gaan aanvullen als er nieuws hierover te melden is.
Laatst gewijzigd door Compuman op wo 18 apr 2012, 23:03, 5 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

Het Onderstel (ophanging).

Het onderstel van de Peugeot bestaat uit een onafhankelijk geveerde vooras en een starre achteras.

Vanaf de eerste serie Peugeot 301 ging men gebruik maken van een onafhankelijke voorwiel ophanging wat voor die periode een doorbraak was en wat ten goede kwam van de wegligging.

Afbeelding

De Peugeot 301 is rondom voorzien van trommelremmen die via remkabels bediend worden, de handrem is uigevoerd op de achterwielen.

Voor de stuurinrichting is er gebruik gemaakt van het “Ackermann-principe” en de vooras is voorzien van een enkelvoudige bladveer die dwars onder het cassis is geplaatst.
Voor de starre achteras heeft men gebruik gemaakt van twee halve bladveren die doormiddel van een veerschommel vastzit aan de achteras.

Ook de remmen hebben wij natuurlijk bekeken en waarnodig gerepareerd, hieronder een verslag van dit stukje avontuur:

De achterremmen:

Voor achterremmen heeft men een speciale remtrommel trekker nodig.
De verbinding van de achternaaf en de achteras wordt tot stand gebracht door een enkele brede spie die in een spiebaan ligt en die ongelofelijk vast kan zitten.

Afbeelding

Eerst de remtrommel trekker monteren.

Afbeelding

Hierna spuiten wij de achteras tap in met droogijs waar een smeermiddel in zit.

Afbeelding

We spannen de remtrommel trekker aan tot hij niet meer aan te draaien is.

Afbeelding

Afbeelding

Even wat bruut geweld uitoefenen.

Afbeelding

Een goed gerichte klap met de hamer op de trekker.

Afbeelding

En wij kunnen de achter remtrommel demonteren.

Afbeelding

Een duidelijke afbeeldingen van de spiebaan en spie van de achteras.

Afbeelding

Even de pasring controleren (hierop zit ook de naafdop vastgeschroefd).

Afbeelding

De remvoering goed reinigen en controleren, tot onze verbazing zagen wij dat deze nog niet erg veel kilometers gebruikt waren en dus als nieuw waren.

Afbeelding

Voor de zekerheid toch even de achterrem voering opschuren.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat er aan de rechter achterzijde een remkabel slecht was even de borg van de remvoering loshalen.

Afbeelding

En de achterremkabel demonteren.

Afbeelding

Je ziet (ondanks de wazige foto) de rafels aan de binnenkabel zitten, tevens was voor de vaste remkabelsteun de buitenkabel afgebroken. Dit was natuurlijk een probleem omdat even een nieuwe remkabel halen vergeten kon worden.
Na veel zoekwerk kwamen wij uit bij het bedrijf “Remkaflex” in Almere, dit bedrijf repareert de originele remkabel . Men demonteert hiervoor de gehele originele oude remkabel en vervangt de versleten en kapotte remkabel onderdelen voor nieuwe, hierna wordt de originele remkabel weer in elkaar gezet en het eindresultaat is gewoon een nieuwe remkabel.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit bedrijf een werkelijke uitkomst heeft geboden hierin.

Nu de achterremkabel weer gerepareerd en netjes is kunnen ook de achterremmen weer in elkaar gezet worden.

Afbeelding

Eerst zorgen dat de spie op de steekas goed schoon is en op zijn plaats ligt.

Afbeelding

Zo hoort het eruit te zien lijkt mij.

Afbeelding

Afbeelding

Even eerst de aanhechtende, kontact en scharnierende delen van een beetje vet (olie) voorzien, LET HIERBIJ OP ….. zorg ervoor dat er geen olie of vettigheid op de remmende oppervlakten komt hierdoor krijg je minder remvermogen het betreft hier maar enkele druppels!!!

Afbeelding

Let op bij de wielmoeren, deze bestaan uit linkse en rechtse schroefdraad ….. dit staat op de moer aangegeven met een G voor gauche en een D voor À droite.

Afbeelding

Op de achterrem trommel zit een ring met schroefdraad, dit is voor de bevestiging van de stofkap. Deze ring zit doormiddel van een pas pen op de trommel vast en wordt door de as moer vastgedraaid.

Afbeelding

Het is van belang om het vlak waarop de ring voor de stofdop komt te liggen goed schoon te maken voor de montage van het geheel.

Afbeelding

De remtrommel kan weer op zijn plaats geschoven worden.

Afbeelding

Hierna kan de schoongemaakt stofdop ring gemonteerd worden.

Afbeelding

Voordat de as moer gemonteerd kan worden dient deze eerst even gerenoveerd te worden, zoals je ziet zit er op de as moer een stevige braam die uit de schroefdraad is gekomen. Dit is geen slijtage maar de aanzet van de schroefdraad is naar buiten afgebogen, deze ga ik eerst even netjes af vijlen zodat dit geen problemen kan opleveren bij de af montage.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat het geheel gemonteerd is (de as moer hebben wij goed handvast gedraaid, dit wordt na de gehele restauratie aangetrokken op het juiste aanhaal moment en afgeborgd) kan er met het afstellen van de remtrommel begonnen worden.
Dit gebeurd zowel achter als voor op de zelfde wijze. Je zorgt eerst dat alle rem kabels/stangen los liggen, hierna stel je de betreffende remtrommel slepend af waarna je hem terug stel tot hij vrij loopt. Dit doe je bij alle remtrommels.
De montage van de stangen/kabels behandel ik later.


De voorremmen:

Voor de voorremmen heeft men een ander soort remtrommel trekker nodig, in de wielnaaf zitten gewone normale kogellagers met een afstandbus tussen de twee wiellagers.

Ook van de de- en montage van de voorremmen hebben we een verslag gemaakt met foto’s erbij, kijk en geniet hieronder hiernaar.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst verwijderen wij de stofkap van de wielnaaf, dit kan met een speciale grote sleutel maar ook voorzichtig met een grote waterpomptang.

Afbeelding

Nadat de stofkap is verwijderd kunnen wij de borgpen en wielmoer verwijderen zodat je tegen het eerste voorwiellager aankijken.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna pakken we de speciale remtrommel trekker en schroeven deze op de naaftap zodat deze er helemaal op zit en niet meer verder kan draaien.

Afbeelding

Hierna kunnen wij de naaftrekker goed gaan aanspannen, en de remtrommel komt los van de wielnaaf (natuurlijk geld voor zowel de achterremmen als voor de voorremmen dat men op moet passen dat de remvoering niet aanloopt in de remtrommel wegens slijtage).

Afbeelding

De binnenzijde van de remtrommels zien er nog als nieuw uit, het materiaal wat men heeft gebruikt voor de remtrommels is keihard gegoten metaal dus moet men voorzichtig zijn om met bijvoorbeeld een hamer op de zijkant van de remtrommel te slaan ze zullen namelijk dan zeker breken.

Afbeelding

We schuren netjes even de binnenzijde van de remtrommel op om er zeker van te zijn dat al het vuil en onregelmatigheden van de remtrommel zijn verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding


Ook hier hebben we te maken met vrij nieuwe remvoering die dus nog weinig kilometers hebben gewerkt, even schoonmaken, de scharnierpunten en afstel mogelijkheden smeren en klaar is het geheel weer.

Afbeelding

Wat extra nieuw vet op de wiellagers erbij.

Afbeelding

En het geheel kan weer in omgekeerde volgorde in elkaar gezet worden.

Er is na een extra controle gebleken dat de remkabels toch niet hetgeen waren wat wij ervan verwacht hadden. Wij hebben de winter periode dan ook gebruikt om alle remkabels nog eens onder de loep te nemen en hebben alle kabels door hetzelfde bedrijf geheel laten revideren, het resultaat van deze beslissing is dat we nu kompleet nieuwe remkabels onder onze Peugeot hebben. Tevens hebben wij in de tijd van wachten tot de kabels terug waren de tijd gebruikt om alle afstel mogelijkheden goed gangbaar te maken en aan te passen waarnodig om het beste resultaat te krijgen voor de afstel mogelijkheden.



Ik heb hiervoor alle afstelstangen en alle afstel onderdelen gedemonteerd, deze gangbaar gemaakt (eventuele schroefdraad opnieuw gesneden en aangepast op lengte), hierna de afstel onderdelen goed in het vet gezet en weer gemonteerd.



Ik heb de remschoenen wiel voor wiel afgesteld, waarna ik de remkabels in de hiervoor bestemde "vaste" montage punten heb bevestigd. Zodra dit allemaal gedaan was ben ik begonnen om eerst de achterremmen op gelijkte hoogte van aanzet centraal af te stellen, waarna ik dit zelfde heb gedaan met de voorremmen.

Na de bevestiging van alle remkabels aan de aanwezige bevestings punten te hebben gemonteerd en afgesteld te hebben ben ik begonnen om de slag van het rempedaal en de handrem af te stellen.



Het resultaat van dit aardig grote klusje is dat onze Peugeot nu vierkant de remvertraging kan leveren die noodzakelijk is voor een veilige rit.


--------------------------------------------------------------------------------

De voorschokbrekers:



De voor en achterschokbrekers ofwel in het Frans "Les amortisseurs" genoemd hebben we gecontroleerd en bekeken, de schokbrekers aan de voorzijde van de auto hadden wij gedemonteerd in verband met het ondersteunen van het cassis tijdens de restauratie hiervan.

De schokbrekers zijn niet echt wat je noemt te vergelijken met hetgeen er tegenwoordig onder de huidige auto's wordt gemonteerd. Het zijn redelijk grote met olie gevulde massieve onderdelen die doormiddel van een hefboom de zuiger in de schokbreker door de olie verplaatsen. Door de doorstroom vertraging van de olie treed de demping op. Op deze zelfde manier werkt de huidige schokbreker nog steeds zij het vele malen geavanceerder.



Ook hiervan hebben wij natuurlijk foto's genomen zoals hieronder te zien is.

Afbeelding

Eerst hebben wij de linker en de rechter schokbreker aan de juiste kant neergelegd, dit samen met de nodige bouten, moeren en splitpennen.

Afbeelding

Hier is de plek zichtbaar waar de schokbrekers gemonteerd dienen te worden en ook gelijk de reden waarvoor deze van het cassis verwijderd moesten worden.

Afbeelding

Op deze foto is duidelijk zichtbaar waar en hoe de rechter schokbreker gemonteerd dient te zitten, tevens zie je aan de rechterkant van de hefboom de plug zitten waar je het niveau van de olie kan controleren en deze eventueel kan bijvullen.

Afbeelding

Hier is een duidelijk overzicht te zien na de montage van de linker en rechter voorschokbreker.

Voor de controle van het olie niveau dient men de auto op rij niveau te zetten, dus let er altijd op dat het voertuig vlak staat voor de juiste diagnose.

De voorwiel en achterwiel ophangingen zijn perfect en zonder de nodige spelingen, we hebben dus erg veel mazzel met deze renovatie van het onderstel en kan zo weer gebruiksklaar gemaakt worden.
We hebben wel alle smeernippels die op de auto zitten gedemonteerd en uitgewassen in een bakje met schoonmaakmiddel, dit om eventueel vuil tegen te houden bij het doorsmeren van de diverse verschillende onderdelen.

Tot zover het avontuur “Onderstel”, ik hoop dat jullie deze omschrijving kunnen gebruiken bij een eventuele restauratie van een eigen project.

Zodra er nieuwe dingen die betrekking hebben op “Het onderstel” zal ik dit bericht ook weer gaan aanvullen.
Laatst gewijzigd door Compuman op zo 15 apr 2012, 15:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

De Aandrijving.

Het onderdeel “De aandrijving” kunnen we onderverdelen in drie aparte hoofdstukken namelijk:

• De motor
• De versnellingsbak
• De achteras

Wij zullen dus gaan beginnen met “De motor”:

Er is in onze Peugeot 301D door de fabrikant een 1466 CC benzine lijnmotor met zijkleppen geplaatst, deze motor kan 35 pk leveren en heeft een topsnelheid tussen de 80 en 100 km/u.

Zoals er in het begin van deze discussie is te lezen heeft de motor van ons oude besje de laatste adem uitgeblazen tijdens de eerste proefrit in Frankrijk. Wij wisten dus al bij aanvang van dit avontuur dat dit een hele grondige aanpak nodig had alleen wisten wij niet wat er nu precies met het hart van onze Peugeot aan de hand was.

Aan het begin van deze restauratie is de auto geheel gedemonteerd, dus ook het motorblok hebben wij geheel uitgebouwd.
Het hart van onze Peugeot had een grondige revisie nodig, dus hebben wij het motorblok verhuist naar een andere locatie waar er rustig aan gewerkt kon gaan worden.

Aangekomen op deze locatie is het motorblok geheel uiteen genomen tot er bekend werd waarom de motor vastgelopen was.

Afbeelding

Afbeelding

Het bleek dat de zuiger(s) vast gelopen waren, het lagerwerk zag er perfect uit ….. dit was dus al met al weer een meevaller.

Afbeelding

Het motorblok hebben we naar een revisie bedrijf gebracht om de cilinders uit te laten kotteren en om er nieuwe overmaat zuigers in te laten plaatsen. Hierna kon het opbouwen van het motorblok weer beginnen.

Afbeelding

De krukas weer monteren en de drijfstangen weer op de juiste plaatsen terug monteren, let hierbij op dat elke drijfstang zijn eigen lagerkap heeft, deze zijn genummerd of anders doe je dit zelf even door een center toe te kennen aan elke drijfstang en lagerkap.

Afbeelding

Het aantrekken van de lagerkappen was even een puzzel, de lagerkap moeren zitten namelijk geborgd met een splitpen waardoor een vast aanhaalmoment heel rekbaar wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Even controleren of alles nog draaibaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan de achterste lagerkap weer op de krukas gemonteerd worden.

Afbeelding

De kleppen met de bediening kan weer op zijn plaats gemonteerd worden.

Afbeelding

Zo even nog het laatste kistje met onderdelen terug monteren en het geheel kan weer retour auto.

Afbeelding

Het motorblok gaat weer op transport richting garage om verenigd te kunnen worden met het geheel.

Afbeelding

Wat een opluchting, dit is toch nog steeds de beste en juiste plaats voor ons motorblok.

Afbeelding

De bouten voor het vliegwiel alvast verwijderen.

Afbeelding

Hiervoor maken we gebruik van een magneetschotel, dit is heel erg makkelijk als je het eens omstoot.

Afbeelding

Het monteren van het vliegwiel, let hierbij op het merkteken voor het BDP … dit heb je later weer nodig om de distributie op tijd te zetten en voor je ontstekingstijdstip. Ook voor de bouten van een vliegwiel geld een bepaald aanhaalmoment, omdat dit soort gegevens niet meer beschikbaar is voor dit type Peugeot heb ik deze informatie uit mijn ervaring geput (vergeet niet even de spiebaan en toplager van de koppeling van enig vet te voorzien, gebruik hiervoor bij voorkeur grafietvet).

Afbeelding

Afbeelding

Voor de montage van het vliegwiel hebben we natuurlijk eerst even de koppelingsplaat gepast, deze wordt met de drukgroep gelijk vervangen voor een nieuw exemplaar.

Afbeelding

De koppelingsplaat met de drukgroep kan weer gemonteerd worden, omdat er geen hulp priceas aanwezig is heb ik hiervoor een dopje 10 gebruikt met een verlengstuk om de koppelingsplaat te centreren.

Afbeelding

De versnellingsbak is verenigd met het motorblok, het begint weer ergens op te lijken.

Afbeelding

De distributie hebben we nog open gelaten, omdat de distributie niet is voorzien van een kettingspanner gaan we de ketting vervangen.
Na lang zoeken hebben we een bedrijf in Tilburg gevonden die de ketting kan leveren samen met een montage schakel.
Omdat de distributie tandwielen van onze Peugeot geen merktekens draagt hebben wij afgesproken met een andere eigenaar van een Peugeot 301D coupe die nog een distributie setje heeft waar we de merktekens kunnen overnemen. Deze merktekens hebben we natuurlijk weer nodig om de tandwielen weer goed op tijd te kunnen zetten ten opzichte van de krukas.

Afbeelding

Afbeelding

Wel kunnen we alvast beginnen met het afstellen van de klepspeling, we gaan hiervoor eerst de motor ronddraaien om de juiste kleppen te kunnen afstellen (4e cilinder op wisselen dan kan je de eerste afstellen).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Telkens als de kleppen van een cilinder zijn afgesteld draaien we de krukas via de krukas poulie verder om het volgende setje taf te stellen.
Voor het afstellen van de kleppen gebruiken we drie steeksleutels, twee maal steeksleutel 14 en een hele dunne steeksleutel 12 om de stoter tegen te houden.

Afbeelding

We gaan de motor voorbereiden op het plaatsen van de cilinderkop.

Afbeelding

Per set voorzien we de cilinder alsmede de zuigers van een dunne olie laag dit om grenssmering bij de eerste start te voorkomen.

Afbeelding

Na het reinigen en ontvetten van de vlakken kan de koppakking op zijn plaats gelegen worden, de koppakking hebben we speciaal laten maken.

Afbeelding

Ook de nieuwe koppakking moet eerst gereinigd worden voordat het geheel gemonteerd kan worden.

Afbeelding

De cilinderkop is ook schoongemaakt en wacht op de vereniging met het motorblok.

Afbeelding

De cilinderkop en het waterpomphuis zijn gemonteerd en kunnen worden aangetrokken in de juiste volgorde met het juiste aanhaalmoment, ook hier moet ik putten uit mijn ervaring omdat er geen moment gegevens meer te vinden zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover is dit deel afgemonteerd.

We zijn aanbeland bij de onderdelen voor de carburatie, de onderdelen voor de koeling, het oliefilter, de ontsteking en bij de uitlaat.

We gaan beginnen met de carburateur:

Toen de Peugeot in ons bezit kwam zaten er al enkele haken en ogen aan de carburateur, zo is er door aluminium corrosie aardig wat schade aan de carburateur ontstaan.
Een gerenommeerd bedrijf heeft voor ons een nieuwe venturie bus in de carburateur geplaatst en de gaten hierin geboord waar dit nodig is om alle kanalen in de carburateur weer vrij te krijgen waar deze nodig zijn.

Nadat wij de carburateur terug kregen heb ik het geheel compleet gedemonteerd en alle onderdelen aan een grondige inspectie onderworpen, de onderdelen die gerepareerd diende te worden heb ik weer in orde gebracht en het geheel weer gemonteerd. Je zal begrijpen dat ook hieraan het nodige mankeerde na zo'n lange tijd gebruik.

Toen wij onze carburateur terug kregen zaten er echter geen enkele pakking meer in of bij de carburateur, deze heb ik dus zelf opnieuw geslagen uit pakking papier.
Hieronder een uitleg hierover.

Eerst knippen we een stukje pakkingpapier uit ter grote van de pakking die we gaan maken, hou dit stukje iets groter zodat je aan de zijkanten extra ruimte overhoud om iets te schuiven.
Hierna slaan we, in dit geval, met een holpijpje een gat ter grote van het pijpje wat uit de carburateur steekt uit zodat de pakking hier overheen geschoven kan worden.
Je prikt nu eerst met een priem door de pakking in de gaten waar straks de boutjes in komen en sla deze weer met de juiste maat holpijp op maat uit.

Door het geheel ondersteboven op de pakking te plaatsen kan je nu de omtrek van de pakking aftekenen. Als je dit gedaan heb dan kan je de bevestiging boutjes van de carburateurdeksel in de carburateur draaien waardoor het geheel niet mee verschuift.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We gaan nu de binnenzijde van de vlotterkamer voorzichtig uitkloppen om een afdruk te krijgen waar we straks het gat moeten gaan knippen.

Afbeelding

Afbeelding

Als we nu het pakkingmateriaal eruit knippen heb je een hele mooie nieuwe vlotterkamer pakking gekregen.

Afbeelding

Dit zelfde doen we met de pakking voor de flens waar straks de luchtfilterslang aan gemonteerd dient te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Rest ons nog de pakking die tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk komt te zitten.

Afbeelding

En zie hier het gemonteerde geheel.

De koeling:

We beginnen het deel “koeling” met de waterpomp. Zoals jullie in het bericht kunnen lezen, dat ik op zaterdag 16 april gepost heb, heb ik bij de demontage van de waterpomp een boutje afgedraaid. Dit hebben we gelukkig weer goed kunnen repareren en ik ga hieronder laten zien hoe het geheel weer in elkaar is gezet.

Afbeelding

Eerst doen we iets van vaseline op het waterpomphuis om tijdens de montage de pakking zonder problemen lekker op zijn plaats te houden (sorry voor de wazige foto).

Afbeelding

Hierna steken we de waterpomp op zijn plaats in het waterpomphuis.

Afbeelding

Na het geheel vast gezet te hebben kan je de overtollige vaseline verwijderen.

Afbeelding

Het boutje die afgebroken is geweest heb ik voor de zekerheid weer verwijderd om het verder te kunnen bewerken.

Afbeelding

Ik doop het betreffende boutje in de vloeibare silicone pakking en monteer hem terug om een dichting te verzekeren, omdat er in deze schroefdraad is gerepareerd is de kans groot dat hij anders op de schroefdraad kan gaan lekken omdat de gaten doorlopen tot in de koelvloeistof.
Hierna heb ik het geheel afgebouwd zoals het moet zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de dynamo op zijn plaats is gemonteerd samen met de v-snaar kan de koelven op zijn plaats worden gebracht, dit wordt nog op een echt ouderwetse manier geborgd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rest nog de radiateur en het afvullen van het systeem en het controleren van zichtbare lekkage .

Het oliefilter:

Het oliefilter systeem bestaan uit een vaste oliefilter die van tijd tot tijd uitgewassen dient te worden, hieronder laat ik de toestand zien van onze oliefilter.

Afbeelding

We beginnen met het losdraaien van de oliefilter borgmoer.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna zien we het vaste filterelement in zijn behuizing zitten, deze behuizing dient men zorgvuldig te controleren en schoon te maken.

Afbeelding

Als het filterelement uitgenomen is kan men die eerst even schoonmaken met een doek om eventuele olie en vuiligheid te verwijderen.

Afbeelding

Het filterelement bestaat uit een aantal lagen gaas waarvan gaatjes diverse afmetingen hebben, als men geen verstopte gaatje meer ziet zitten als je hem tegen het licht houd dan is hij weer schoon en gereed voor gebruik.

Afbeelding

Het filterhuis heb ik eerst gevuld met nieuwe olie om te voorkomen dat de motor de eerste slagen zonder olie druk zou komen te draaien tijdens de eerste start, hierdoor kan hij gelijk oliedruk opbouwen tijdens het starten en voorkom je grenssmering.

Afbeelding

Nu kan het schoongemaakte filterelement weer terug in zijn positie geplaatst worden, let op dat je de eventuele olie die uit het filterhuis loopt tijdens deze handeling even gelijk weghaalt.

Afbeelding

Hierna kan de afsluitdop weer op het filterhuis geplaatst worden en is ook dit klusje weer geklaard.

De ontsteking:

De ontsteking hebben we goed schoongemaakt en op slijtage gecontroleerd, dit was in ons geval perfect.
De ontsteking bevat een centrifugaal vervroeging deze kan je smeren doormiddel van een paar druppels olie op de ontstekingsas te laten vallen, LETOP overdrijf dit niet omdat anders de ontsteking van binnen vet kan slaan!!!

Afbeelding

Hierna heb ik de contactpuntjes vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Het afstellen van de contactpunten doe je door gebruik te maken van voellermaatjes, op onze Peugeot heb ik hiervoor 0.40 gebruikt. Het afstellen van de contactpunten moet gebeuren op de hoogste punt van een nok van de ontstekingsas waarop het fiber nokje van de contactpunten maximaal open moet staan. LETOP dat je achter de fiber nop van de contactpunten even iet wat vet doet om het snel afslijten van deze nok te voorkomen.

Afbeelding

Omdat deze ontsteking nog een handmatige vervroeging heeft controleren we deze nog even op de werking.

Afbeelding

En het inwendige geheel van de ontsteking is ook weer afgewerkt.

Het uitlaatsysteem:

Voor het uitlaatsysteem beginnen we bij het begin en dat is het spruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de bevestiging van het spruitstuk moet men natuurlijk eerst de spruitstukpakking op zijn plaats zetten, echter de gaten in de pakking die over de tapeinden geschoven worden zijn groter dan de tapeinden zelf hiermee moet dus straks bij de montage van het spruitstuk zelf rekening mee gehouden worden.

Afbeelding

Nu kan het spruitstuk op zijn plaats geschoven worden, omdat het uitlaat gedeelte van het spruitstuk hoger ligt dan het inlaat gedeelte en omdat men voor de bevestiging gebruikt maakt van zo gehete “bruggen” kantel het spruitstuk naar voren. Gelukkig hebben ze bij één van de inlaat poorten een bus een klein stukje uit laten steken waar het spruitstuk net op kan blijven hangen anders kom je hiervoor eigenlijk net een hand te kort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het spruitstuk op deze bus hangt kan men met de bevestigingen van de bruggen beginnen. LETOP ….. de bruggen zijn asymmetrisch, dit houd in dat het gat voor het tapeind niet in het midden zit het verschil is minimaal maar erg belangrijk bij de montage van de spruitstuk bruggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het spruitstuk gemonteerd is kan het verhaal over de uitlaat zelf beginnen.

De originele uitlaat was geheel door de tand des tijd aardig vergaan, er is dus een gehele nieuwe met de hand gemaakt en wel ….. van roestvrij staal.

De bochten in de nieuwe uitlaat zijn gemaakt met een wals en voor de demper heeft men een stuk roestvrij stalen pijp gebruikt.

Nadat de voorpijp gebogen, gepast en opnieuw gebogen was is men begonnen met de demper, hiervoor heeft men de oude demper materialen uit de oude demper gehaald deze gereinigd en de gaten allemaal opnieuw schoongemaakt. Deze oude onderdelen zijn vervolgens hergebruikt in de nieuwe uitlaatdemper waarna men de demper aan bij de zijde heeft dicht gelast.

Op de voor en achterkant zijn vervolgens montage flenzen gelast voor de bevestiging van de voor en achterpijp.

De achterpijp is op de hoogte van de achteras doormiddel van een wals gebogen zodat deze netjes over de achteras gemonteerd kan worden. Aan de roestvrij stalen steunen wordt op dit moment nog gewerkt en zodra deze klaar zijn wordt het geheel door deze steunen verenigd met het cassis.



Na de montage van de gehele uitlaat, inclusief de rubberen ophangsteuntjes kwamen we tot de conclusie dat het geheel niet helemaal pas overeen kwam. De fout was geslopen in het stukje voorpijp aan de zijde van het spruitstuk.

Wij weer naar de machinefabriek om het afgelaste stukje pijp aan de voorzijde te laten los slijpen en dit stukje te laten verlengen. En weer terug om het te passen, helaas ook dit was niet helemaal de oplossing.

Daarna hebben wij (vanwege een uitgesleten pasvlak op het spruitstuk waar we achter kwamen door het vele passen van de voorpijp) de montageflens vast laten lassen op de voorpijp zodat dit uitgesleten deel opgevangen kon worden. En JA nu past het geheel perfect en heeft de uitlaat overal genoeg speling om de spanningen in de uitlaat te voorkomen, met de rubber ophang steuntjes heeft hij weer genoeg speling om het eventuele afscheuren door spanningen op te vangen.

De tijd zal ons gaan leren of we hier de juiste oplossing hebben aangedragen in dit stukje oplossen van een probleem via eigeninitiatief, het verschil is goed zichtbaar op de diverse foto's.



Je ziet wel aan de foto’s dat het een werkelijk kunst stukje is geworden en wij willen dan ook onze enorme dank uiten aan de maker van deze uitlaat.



Tot zover het onderdeel “De motor”, zodra er foto’s zijn voor een verdere aanvulling pas ik dit deel weer aan.

”De versnellingsbak”:

De peugeot 301D waar we mee bezig zijn is uitgerust met een handgeschakelde drie versnellingen tellende gesynchroniseerde versnellingsbak met een achteruit.

Afbeelding

Afbeelding

Over de versnellingsbak kan ik weinig vertellen buiten dat het enorm goed de jaren en kilometers is doorgekomen.
We hebben de versnellingsbak afgetapt en gespoeld met spoelolie, we hebben in de oude olie en spoelolie gekeken of hier metaalresten aanwezig waren die verontrustend zouden kunnen zijn … dit was niet het geval.
We hebben hierop natuurlijk wel de pandaal bediening uit elkaar genomen en goed schoongemaakt en weer gemonteerd met de nodige smeermiddelen, ook het koppelingshuis is netjes schoongemaakt. Ook het druklager is gecontroleerd op slijtage, het betreft hier een drumlager met een sleepring.

”De achteras”:

Van de achteras zijn helaas nog geen foto’s beschikbaar, wel kan ik uiteen zetten wat hier tot nu toe aangedaan is en hoe de verbinding tussen de versnellingsbak en achteras is opgebouwd.

Na een uitwendige schoonmaakbeurt hebben we de olie van de achteras afgetapt, hierna hebben we deze gespoeld met spoelolie en de resten olie op metaal slijtage onderzocht.
Ook hier was of is er geen sprake van overtollige metaal resten ook dit is dus weer een grote meevaller.

De verbinding van de achteras met de versnellingsbak wordt tot stand gebracht door een gesloten tussenas, dit is een tussenas in een gesloten buis.
De gesloten buis zit vast op het differentieel en aan de versnellingsbak zijde zit een kogelverbinding die doormiddel van een vetnippel van de nodige smering wordt voorzien. In deze gesloten buis draait de tussenas (cardanas) rond, de cardanas zit vast op de achteras en wordt doormiddel van een zogenaamde homokineet koppeling verbonden met de versnellingsbak de cardanas wordt doormiddel van een spiebaan vertanding in de homokineet geschoven.

Tot zover dit verslag van dit deel van het avontuur en de reis door de tijd.
Zodra ik nieuwe informatie en/of foto’s heb voor jullie vul ik de berichten op de juiste onderdelen weer aan voor jullie.

Ik hoop dat jullie veel plezier hebben met deze uitleg, als er vragen zijn dan kan men die mij stellen via een PM of in dit topic.

Groetjes,
Ronald.
Laatst gewijzigd door Compuman op zo 15 apr 2012, 15:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

De eerste twee delen van het verslag zijn geplaatst, zodra er nieuwe ontwikkelingen op deze twee delen zijn ..... zal ik deze aanpassen met de nieuwe informatie.

Groetjes,
Ronald.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6183
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door PUG(z)OT »

heel mooi allemaal :shock:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door jurgen_s »

nou, grondige restauratie dus!!
Mooi lakwerk geleverd door de carrossier!
Jones
Pug Driver
Berichten: 2683
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 19:04
Locatie: Verrebroek

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Jones »

:shock: super werk!
allemaal zeer mooi en vooral zeer grondig aangepakt zoals het hoort bij zo'n oldtimer.
dikke chapeau! :shock:
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

Ook het onderdeel "Het onderstel is bijgewerkt, ik zou zeggen ..... kijk en geniet weer van dit onderdeel van de "reis door de tijd"

Het volgende onderdeel "De aandrijving" zal weer snel volgen om jullie op de hoogte te stellen van dit avontuur. :D

Groetjes,
Ronald.
Plaats reactie

Terug naar “30x”