FAQ   Search   Memberlist   Usergroups   Register    Profile
   Log in to check your private messages  Log in
Peugeot Forum Forum Index -> How to -> plamuur klaarmaken
Author Message
jurgen_s
Pug Driver

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 9:02 pm    Post subject: plamuur klaarmaken Reply with quote

Kleine how-to.

Ik heb al dikwijls gezien dat er wat kleine fouten worden gemaakt naar het klaarmaken van plamuur voor gebruik.

1. Pot plamuur open doen en de gewenste hoeveelheid eruit nemen en op een plat oppervlak uitstrijken.
Wat is de gewenste hoeveelheid? Dat is moeilijk te zeggen. In het begin zal je meestal teveel hebben, na verloop van tijd te weinig en na veel oefenen weet je min of meer hoeveel plamuur je nodig hebt zonder dat je stuk onder een centimeters dikke laag plamuur zit.

2. doe de pot plamuur onmiddellijk terug dicht. Deze gaat niet hard worden, maar zo vermijdt je dat er stof in de pot komt. Dat pak je later misschien terug op en zit je met een vervelend hard stukje in de plamuur dat voor vervelende groeven zorgt.

3. Breng de verharder (rood op de foto) aan in de hoeveelheid: 98% plamuur 2% verharder. Hoe meer verharder je aanbrengt, hoe sneller je plamuur zal uitharden en dus ook hoe sneller die niet meer werkbaar is. Niets zo vervelend dan met een dikke klod plamuur te zitten die je onmiddellijk de vuilbak kan inkieperen.

4. Plet nu met lange halen de verharder onder de plamuur. Ga geen kleine klopbewegingen maken zoals je bijvoorbeeld een ei onder bloem mengt want je gaat alleen maar veel lucht in je mengsel brengen. Veel lucht geeft daarna veel luchtbelletjes in de plamuur die je weer gaat moeten opvullen met nog een laagje plamuur.

5. als alles goed is gemengd zie je geen restanten meer van de verharder. Als je nog rode vlekken of strepen ziet moet je nog meer de verharder onder de plamuur pletten.

6. je mengsel is nu klaar om te gebruiken. Breng het zo snel mogelijk aan op het te plamuren oppervlakte in lange halen

7. als je plamuur op is moet je het vlak waarop de plamuur is gemengd schoonmaken. Daar zijn twee mogelijkheden: ofwel direct met thinner alles proper maken. Ofwel alles hard laten worden en daarna met de schuurblok terug proper maken.
Back to top
View user's profile Send private message
306xtreme
Pug Driver

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 10:19 pm    Post subject: Reply with quote

probleem is als je elke keer gaat schuren aan de plamuur messen ze een andere vorm aannemen en je dan niet echt egaal meer kunt plamuren Wink
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
jurgen_s
Pug Driver

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 10:35 pm    Post subject: Reply with quote

heb ik nog geen last van gehad en deze messen gaan nu toch al ettelijke jaren mee.
Voor grote oppervlaktes te plamuren moet je toch het soepele blad nemen en dat moet je dan ook direct proper maken.
Back to top
Dragoon

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 10:40 pm    Post subject: Reply with quote

+dan raakt hun oppervlak en 'coating' beschadigd waardoor ze nogal rap durven roesten...

iet wa ik liever niet heb bij plamuur zetten (roestdeeltjes é)

Thinner is idd de beste optie

en regelmatig es nieuwe spatels kan ook geen kwaad, kost toch zga niks..

Verharder is echt wa leren doseren; veel verharder is dan wel zonde van de klodder plamuur, te weinig verharder is ook ni echt aan te raden natuurlijk.. Razz kspreek uit ervaring

Maar een duidelijke en bruikbare how to nonetheless Smile

Last edited by Dragoon on Tue Jul 06, 2010 11:00 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
jurgen_s
Pug Driver

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 10:43 pm    Post subject: Reply with quote

ik schuur mijn messen altijd op voor gebruik zodat die vrij van alle contaminatie zijn, maar zoals ge zegt nieuwe kosten geen drol: 5€ voor 5 ofzo.
Back to top
jurgen_s
Pug Driver

PostPosted: Tue Jul 06, 2010 10:45 pm    Post subject: Reply with quote

te weinig verharder is op zich ook geen probleem, zolang ge maar binnen de marge zit van het chemisch proces wordt de plamuur toch nog hard. Alleen kan dat soms dan een dag duren ipv normaal gezien 20 minuten.
Back to top
rebelish

PostPosted: Wed Jul 07, 2010 2:53 pm    Post subject: Reply with quote

o ik dacht te weining verharder voor problemen kon zorgen.

en als ik vragen mag welke plamuur word hier dan gebruikt ??
welk merk precies?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Unknown
Pug Driver

PostPosted: Wed Jul 07, 2010 3:29 pm    Post subject: Reply with quote

Dit ziet er mij het "zwarte goud" GAPOL uit Wink

Ook bruikbaar op plastic ondergronden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jurgen_s
Pug Driver

PostPosted: Wed Jul 07, 2010 4:49 pm    Post subject: Reply with quote

gapol inderdaad

er is te weinig en te weing: zoals ik al zei zit ge binnen de marge dat het chemisch verhardingsproces op gang gebracht kan worden zit ge safe. Doet ge er echt te weinig bij (maar dan moet ge het in mijn ogen al bijna niet zien liggen), dan hardt het inderdaad niet uit.

Maar opnieuw: dikwijls wordt er veel teveel bijgedaan terwijl een verhouding van 2% verharder al meer dan genoeg is.
Back to top
Post new topic   Reply to topic   
View previous topic
View next topic
Peugeot Forum Forum Index
Page 1 of 1
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum