advertentie C&C reclame

Peugeot 208 Rally

Trackcars, rallywagens, maar ook de rallyes op de weg

Moderator: P-unit

Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Peugeot 208 Rally

Bericht door Joske »

Peugeot heeft een R2-rallykit ontwikkeld voor de 208. En nu maar hopen dat er een Rallye-straatversie volgt.

Afbeelding

In het WRC-kampioenschap mag PSA-stalgenoot Citroën dan al jaren de plak zwaaien, dat wil niet zeggen dat Peugeot de rallysport links laat liggen. Eerder integendeel, want de Sport-divisie heeft een klantenauto klaargestoomd die voldoet aan de R2-reglementen van de FIA-automobielfederatie. Die komt er meteen in twee gedaanten, eentje die zich richt op asfaltproeven (met 16-duimsvelgen) en een andere die gravelpaden (met 15-duimsvelgen) prefereert. Uiteraard kan de ene specificatie omgebouwd worden naar de andere.

Afbeelding

Conform de regels wordt de 208 R2 aangedreven door een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor die een piekvermogen van 185 pk ontwikkelt, krachten die naar de voorwielen vloeien via een sequentiële vijfversnellingsbak en via een mechanisch sperdifferentieel. Uiteraard worden ook de remmen, de stuurinrichting, de ophanging en de koppeling onder handen genomen. Het gestripte interieur helpt om het gewicht tot 1.030 kilogram te doen zakken, het door de FIA bepaalde minimum.

Afbeelding

Binnenkort fungeert de 208 R2 als nulwagen bij de Tour de Corse volgend weekend, bestuurd door Stéphane Sarrazin. De klanten moeten tot november wachten vooraleer ze hun bestelling thuis geleverd krijgen. De ombouwset kost 37.500 euro, de volledig geprepareerde 208 R2 schudt 57.500 euro uit je zak. Peugeot is intussen ook bezig met het klaarstomen van een echte circuitversie en met een R5-rallyvariant die ingezet zal worden in nationale en internationale S2000-kampioenschappen.

Afbeelding

Wij dromen intussen van een afgeleide voor de openbare weg, van een opvolger voor de legendarische 205 Rallye (1988-1992). Aangedreven door een 1,3 liter-krachtbron van 103 pk positioneerde die zich onder de krachtigere GTI-versies, maar dankzij een specifieke bodykit, een gestript interieur en een aangepaste ophanging reed de Rallye minstens even leuk. Peugeot deed hetzelfde met de 106 en de 306. En nu maar hopen op een atmosferische 208 Rallye, net onder de geblazen GTI.

Bron: Autowereld.be
Prince-_-
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 aug 2006, 14:17
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door Prince-_- »

PTS-kleuren, komt Talbot dan misschien terug?
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door PUG(z)OT »

zover zullen we het niet moeten gaan zoeken vrees ik :D

kleuren zijn echt sjiek !!!
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door Axel »

'tuurlijk, als low-budget car (cfr. Dacia bij Renault) ;)
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door PUG(z)OT »

die geruchten zijn er al zo lang... denk stillekes dat het bij geruchten zal blijven, ofwel moeten ze de 206+ plots van logo veranderen (dat zou nu eens een perfect talbot model zijn in mijn ogen)
Pug306XS
Berichten: 1344
Lid geworden op: vr 12 okt 2007, 10:59
Locatie: Mechelen

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door Pug306XS »

Daar moet echt een Rallye versie van komen :D!
Sidd
Pug Driver
Berichten: 785
Lid geworden op: vr 04 aug 2006, 16:47
Locatie: Koersel

Re: Peugeot 208 R2

Bericht door Sidd »

Dedonax schreef:'tuurlijk, als low-budget car (cfr. Dacia bij Renault) ;)

ik dacht dat die low budget gecancelled was nu ze met (sl)opel gaan samenwerken ...
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door Joske »

De aankomende Peugeot 208 GTI lijkt een heerlijk lichtvoetig gooi- en smijtwagentje te worden die de 207 RC snel moet doen vergeten. Nu komt het Franse merk met de 208 Type R5, een volbloed rallywagen als opvolger van de 207 Super 2000.

De 207 Super 2000 gooide, in tegenstelling tot de reguliere 207'tjes, hoge ogen wat prestaties betreft. De wagen gold als referentie in de voormalige S2000 rallyklasse. Er rust Peugeot een zware taak op de schouders om met een opvolger te komen. Hoewel de 208 Type R5 pas op de Mondial de l'Automobile eind deze maand zal worden onthuld, heeft Peugeot al de nodige informatie over hun bommetje losgelaten.

De ongeblazen 2-liter uit de 207 Super 2000 wordt vervangen door een 1,6-liter turboblok, de 1.6 THP die we kennen uit de productiemodellen. Deze krijgt een krachtkuurtje en levert in de 208 R5 280 pk. Met een koppel van 400 Nm bij 2.500 tpm moet dat wel van zijn plek willen. Doordat de Type R5 een afgeleide is van de 208, die lichter is dan zijn voorganger, is het bommetje op zijn beurt zo'n 40 kilo lichter dan de 207 S2000.

De prijs voor het rallykanon mag volgens de FIA, die de regels opstelt, niet hoger liggen dan 180.000 euro excl. btw. Aan de R5-klasse doen auto's mee die zijn afgeleid van productiemodellen waarvan er minstens 25.000 geproduceerd zijn. De auto moet vierwielaandrijving hebben, beschikken over een sequentiële vijfbak en mag geen centraal differentieel hebben. Het mimimumgewicht is vastgesteld op 1.200 kg.

Van de 207 Super 2000 zijn 107 exemplaren op de weg (of ernaast) gezet. Coureurs als Thierry Neuville en Kris Meeke hebben hun stuurmanskunsten erin kunnen laten zien. De rally-207 heeft in totaal zes intercontinentale rallytitels en veel overwinningen in landelijke en internationale competities binnengesleept. Eerder dit jaar presenteerde Peugeot de 208 R2 rallywagen.

Afbeelding

Bron: Autoweek.nl
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door PUG(z)OT »

beestige foto, maar die benaming R5... :? :roll:
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door Joske »

Ik dacht dat die R5 de nieuwe benaming is van die raceklasse van de FIA. Ma ik kan ook mis zijn. :|
Online
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door Darl'mat »

nog iets breder

Afbeelding
jorre
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 10:32
Locatie: Berlaar

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door jorre »

moesten ze bij peugeot nu eens die R5 rally versie een baan versie van maken en op de weg brengen dan zou het ze terug op de map plaatsen. Want die gti versie is toch mar een zwak afkooksel vind ik. Heb die zien rijden in de condroz en vond er ni veel aan.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door PUG(z)OT »

het is nog af te wachten hoe de gewone gti zich gedraagt tov de concurentie. Een baanversie van de R5 (verschikkelijke naam...) zie ik het nut niet van in, 200 stuks maken zoals de T16 in den tijd(hoe mooi dat ook is), bijna geen kat die dat koopt, kost de fabrikant alleen maar geld...maar vr degene die echt willen zullen via da peugeot sport cataloog hun R5 wel kunnen samenstellen denk ik :D
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door jurgen_s »

renault verlaat ook het principe van een strikt atmosferische motor. De nieuwe clio rs zal net zoals de peugeot 208 een 1.6 motor hebben die onder druk aangeblazen wordt. Iets wat de concurrentie trouwens ook al langere tijd doet.
Daarnaast heeft peugeot al een paar keer een RCZ R laten zien welke uit hetzelfde 1.6 blok een dikke 260 geperst. Dat laat enkel maar hopen dat 1. die motor er komt in een productieversie van peugeot en 2. dat die misschien dan ook zijn weg vindt in een RC versie van de 208.
Feit is wel dat de 208 gti aan een prijs wordt aangeboden die alle concurrentie tart.
jorre
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 10:32
Locatie: Berlaar

Re: Peugeot 208 Rally

Bericht door jorre »

baanversie van die R5 is in mijn ogen toch haalbaar. Geen 200 stuks. Minstens 4000 zoals bij de cosworth destijds. Het moet niet gemaakt worden met peugeot sport fusees en dergelijke. Dat is de gewone gti ook niet. Moesten ze het bouwen, zou je er van versteld staan denk ik hoe vlug dat verkocht geraakt. Subaru is de pedalen ook al kwijt met hun nieuwe concept a la nissan. Het is wat je zelf wil. Ik zou liever een R5 baanversie kopen van laat ons zeggen 40000 euro dan een gti versie van pak weg 20000 euro. Die gti krijg je na een paar jaar niets meer van. Mar ja, ik ben waarschijnlijk in een verkeerde tijd geboren. :D
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport”