Hallo,
Omdat ik toch regelmatig hier op dit forum rond kijk, wil ik toch mijn auto even voorstellen.
Het betreft uiteraard een Peugeot., en het type is een 309GTI16 van het bouwjaar 1990, in de naar mijn mening mooiste kleur voor een 309, namelijk miami bleu.
Deze auto heb ik sinds 1999 in bezit, inmiddels dus meer als 10jaar in bezit, niet slecht dacht ik zo. Het is een 309 met een standaard 160PK motor
De auto heeft op dit moment 275450 KM gelopen, het blijft tot nu toe een auto met een hoog fun gehalte. . Naar mij mening de beste GTI uit die tijd. Het is gewoon een kloppende combinatie zo.
De auto is nagenoeg standaard en dat is ook mijn de bedoeling zo, ik hou niet zo van die tupperware tuning.
Bij een stand van 258000km heb ik preventief de krukasslagers laten vervangen, zagen er overigens nog best aardig uit, maar toch voor de zekerheid laten vervangen. Ook deze 309 is/was niet geheel vrij van roest, hiervoor ik heb de rand bij de voorruit laten behandelen en opnieuw laten spuiten, en verder de bekende 309 roestplekken.
Hieronder enkele foto’s,.
1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 07:59
Re: Peugeot 309GTI16
inderdaad, beste gti van die tijd
zeer mooi exemplaar de deze
zeer mooi exemplaar de deze
-
- Pug Driver
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
- Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
- Contacteer:
Re: Peugeot 309GTI16
mooi, mooi, mooi
welkom hier.
ps: ik deel je mening ivm de kleur, het Miami-blauw is in mijn ogen ook de mooiste 309-kleur.
welkom hier.
ps: ik deel je mening ivm de kleur, het Miami-blauw is in mijn ogen ook de mooiste 309-kleur.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 07:59
Re: Peugeot 309GTI16
Dank je.
Hier een reeks fotos van de motor revisie in 2010. Ik had last van wat olie verbruik en uitlaat stank.
Hieronder wat foto's.
Hierbij nog wat foto's van de losse onderdelen en motor zonder bussen.
De zuigers met de bussen en de oliepomp.
Het onderblok met de krukas. Let op de olie sproeiers.
En de cilinderkop.
De cilinderbussen weer terug geplaatst. Bussen gehoond, nieuwe zuigerveren.
cilinderbussen en zuiger weer geplaatst. Het bleek dat de olieschraap veer niet echt veel deed, deze zaten aardig vast.
Oliepomp weer gemonteerd
de gereviseerde kop is terug. Compleet met nieuwe pakkingen en al.
De cilinderkop weer gemonteerd:
Spaghetti spruitstuk gemonteerd met nieuwe tapeinden en moeren:
Al met al een heel werkje maar de moeite waard.
Zijn er trouwens in België nog veel 309(GTI(16))?
Hier een reeks fotos van de motor revisie in 2010. Ik had last van wat olie verbruik en uitlaat stank.
Hieronder wat foto's.
Hierbij nog wat foto's van de losse onderdelen en motor zonder bussen.
De zuigers met de bussen en de oliepomp.
Het onderblok met de krukas. Let op de olie sproeiers.
En de cilinderkop.
De cilinderbussen weer terug geplaatst. Bussen gehoond, nieuwe zuigerveren.
cilinderbussen en zuiger weer geplaatst. Het bleek dat de olieschraap veer niet echt veel deed, deze zaten aardig vast.
Oliepomp weer gemonteerd
de gereviseerde kop is terug. Compleet met nieuwe pakkingen en al.
De cilinderkop weer gemonteerd:
Spaghetti spruitstuk gemonteerd met nieuwe tapeinden en moeren:
Al met al een heel werkje maar de moeite waard.
Zijn er trouwens in België nog veel 309(GTI(16))?
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
ER rijden er hier en daar wel enkele rond
(Joske heeft er eentje maar die is aan een rebuild bezig)
verder zijn er ook wel nog enekele ( waaronder mezelf) die ook een 405 hebben met hetzelfde blok. Spijtig genoeg zijn er veel verrot gereden op de cross
Maar de uwe zit er nog mooi "spik an spam" uit ...
(Joske heeft er eentje maar die is aan een rebuild bezig)
verder zijn er ook wel nog enekele ( waaronder mezelf) die ook een 405 hebben met hetzelfde blok. Spijtig genoeg zijn er veel verrot gereden op de cross
Maar de uwe zit er nog mooi "spik an spam" uit ...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 07:59
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Hier zijn ze inmiddels al aardig zeldzaam geworden, de 309GTI was ook niet een al te grote verkoop topper, waren destijds meer kadet GSI en golf GTI. De 309 werd gewoon zwaar onderschat.
Hier nog wat foto's van de werkzaamheden van de laatste maanden:
De beugel wat opgeknapt voor de lucht hoorn.
De bekende roestplekken aangepakt.
Bodem opnieuw in de bodysafe gezet.
Uitlaat beugel opgekapt
En zo blijf je bezig.
Hier nog wat foto's van de werkzaamheden van de laatste maanden:
De beugel wat opgeknapt voor de lucht hoorn.
De bekende roestplekken aangepakt.
Bodem opnieuw in de bodysafe gezet.
Uitlaat beugel opgekapt
En zo blijf je bezig.
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Ik zeg: "Goed bezig!"
Miami blijft een van de mooiste kleuren op een 309!
Moest ik er zelf eentje hebben dan zou hij er waarschijnlijk net hetzelfde uitzien! Gewoon origineel maar strak zoals deze!
Miami blijft een van de mooiste kleuren op een 309!
Moest ik er zelf eentje hebben dan zou hij er waarschijnlijk net hetzelfde uitzien! Gewoon origineel maar strak zoals deze!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 07:59
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
In Nederland zijn al genoeg 309 gesloopt om de motor in een 205 te leggen, persoonlijk vind ik dat best jammer. Ik heb hiervoor ook nog een 205 GTI, gehad ook een heerlijke auto.
Hier nog foto's van het interieur.
Hier nog foto's van het interieur.
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Prachtige auto man!
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Very nice one!
In NL kan je ze nog wel eens vaker tegenkomen maar ze zijn toch schaars aan het worden...
In NL kan je ze nog wel eens vaker tegenkomen maar ze zijn toch schaars aan het worden...
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 07:59
Re: 1990 - Peugeot 309 GTI16 - Johan 309gti16
Dank je, het is hier Nederland ook al zeldzaam om er nog een tegen te komen. Mijn broer heeft er nog een in de schuur staan, met een RFS motor erin, riem geknapt.