508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:01
508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Hoi,
Rijdt er hier iemand met een 508 SW met een 1.6HDi?
Wat zijn jullie ervaringen met deze toch wel lichte motor samen met een grote en relatief zware wagen?
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe firma wagen en dacht eerst aan een 308 SW die op de leasing lijst staat in Feline of GT uitvoering met de 2.0 150PK motor. Ideaal, ware het niet dat ik niet zo'n fan ben van het onpratische "bedien alles via de touchscreen".
Echter, als ik naar de 508 SW kijk in allure uitrusting, is enkel de 1.6HDI haalbaar binnen mijn budget. Uiterlijk natuurlijk nog steeds een zeer knappe wagen, maar ik vrees een beetje dat die motor enkel bompa style driving toelaat, al zeker vergeleken met zijn duitse concurrenten. (de passat comfortline met 150pk staat ook op de lijst, op papier de betere wagen, maar o zo saai als je het mij vraagt )
Een testritje is één zaak, maar ervaringen van iemand die al langer met zo'n model rijdt zou mooi zijn!
Rijdt er hier iemand met een 508 SW met een 1.6HDi?
Wat zijn jullie ervaringen met deze toch wel lichte motor samen met een grote en relatief zware wagen?
Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe firma wagen en dacht eerst aan een 308 SW die op de leasing lijst staat in Feline of GT uitvoering met de 2.0 150PK motor. Ideaal, ware het niet dat ik niet zo'n fan ben van het onpratische "bedien alles via de touchscreen".
Echter, als ik naar de 508 SW kijk in allure uitrusting, is enkel de 1.6HDI haalbaar binnen mijn budget. Uiterlijk natuurlijk nog steeds een zeer knappe wagen, maar ik vrees een beetje dat die motor enkel bompa style driving toelaat, al zeker vergeleken met zijn duitse concurrenten. (de passat comfortline met 150pk staat ook op de lijst, op papier de betere wagen, maar o zo saai als je het mij vraagt )
Een testritje is één zaak, maar ervaringen van iemand die al langer met zo'n model rijdt zou mooi zijn!
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
200 km/h snel
11.5 seconden van 0 tot 100
dat waren nog niet zo lang geleden best wel goede tijden voor een auto van dat formaat... en dat was met 2 liter krachtbronnen
nu zal die 150 pk vlotter rijden, da's geen twijfel.
Ik zou toch zeker eens gaan testrijden en ik denk dat je toch wel positief verrast gaat zijn.
Op autoforum zit er iemand die nog een 112 pk variant heeft en die er continu op en af richting Polen mee rijdt. Die lijkt me toch niet te klagen dat het 'maar' een 1.6 is.
Vermijdt wel de gerobitiseerde bak want die kan je wel in automatische stand teleurstellen.
11.5 seconden van 0 tot 100
dat waren nog niet zo lang geleden best wel goede tijden voor een auto van dat formaat... en dat was met 2 liter krachtbronnen
nu zal die 150 pk vlotter rijden, da's geen twijfel.
Ik zou toch zeker eens gaan testrijden en ik denk dat je toch wel positief verrast gaat zijn.
Op autoforum zit er iemand die nog een 112 pk variant heeft en die er continu op en af richting Polen mee rijdt. Die lijkt me toch niet te klagen dat het 'maar' een 1.6 is.
Vermijdt wel de gerobitiseerde bak want die kan je wel in automatische stand teleurstellen.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
een 1.6 rijdt niet slecht voor een wagen in dat formaat, maar de automaat is idd geen goede keuze die graag sportiever rijdt, thans dat er wel veel mensen content van zijn, het is een beetje wat je ervan verwacht...
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Heb de mijne (firmawagen) sinds bijna een jaar en 35d km.
Mag er niet van klagen.
De 2.0 HDi 136 in onze privé 807 heeft merkbaar iets meer koppel vanaf lagere toeren, maar die is ook veel zwaarder (die kan dat gebruiken).
Ge kunt met de 1.6 e-HDi, als 't écht 'n keer sneller moet gaan, ook in manuele mode rijden en met de flippers aan het stuur terug- en opschakelen.
Met het pookje zelf ook, maar met beide handen aan het stuur is dat veel prettiger.
Terugschakelen bij vertragen doet de bak ook zelf in manuele mode (moest ge dat vergeten, bij 'n rood licht komend bv).
Maar de auto nodigt veel meer uit tot 'relaxed' rijden in auto mode - ik rijd veel in Frankrijk en moet geregeld opletten dat ik op de Peages niet (veel) sneller dan 130 km/u rijd - cruise control of speed limit wordt dan veelvuldig gebruikt.
Ja de 2.0 HDi 136 / 150 zal sneller 'hernemen' - maar ik mis het niet.
Ik ben ook positief verrast door de 1.6 e-HDi.
Wél is het zo dat de 2.0 HDi stationair wat rustiger is - de 1.6 (e-)HDi 'rommelt' dan wat (nagelen zeker niet, 't is ànders).
Maar eens op weg en op autostrade, is de 1.6 (e-)HDi niet als diesel te herkennen.
De 1.6 e-HDi Euro5 heeft een CO2 uitstoot van 105g / km - de Euro6 uitvoering zit hier alweer iets lager - maar ook de nieuwe 2.0 Blue HDi 150 zit al onder de 100g, als ik me niet vergis. Helaas heeft die manuele vitessen.
Maar op mijn werk moeten we 5 jaar / 240.000 km met een wagen rijden, wat het eerst voorbij is. Beslist geen straf! Ik zal op 5 jaar bijna aan die km's geraken.
Gr / Johan
Mag er niet van klagen.
De 2.0 HDi 136 in onze privé 807 heeft merkbaar iets meer koppel vanaf lagere toeren, maar die is ook veel zwaarder (die kan dat gebruiken).
Ge kunt met de 1.6 e-HDi, als 't écht 'n keer sneller moet gaan, ook in manuele mode rijden en met de flippers aan het stuur terug- en opschakelen.
Met het pookje zelf ook, maar met beide handen aan het stuur is dat veel prettiger.
Terugschakelen bij vertragen doet de bak ook zelf in manuele mode (moest ge dat vergeten, bij 'n rood licht komend bv).
Maar de auto nodigt veel meer uit tot 'relaxed' rijden in auto mode - ik rijd veel in Frankrijk en moet geregeld opletten dat ik op de Peages niet (veel) sneller dan 130 km/u rijd - cruise control of speed limit wordt dan veelvuldig gebruikt.
Ja de 2.0 HDi 136 / 150 zal sneller 'hernemen' - maar ik mis het niet.
Ik ben ook positief verrast door de 1.6 e-HDi.
Wél is het zo dat de 2.0 HDi stationair wat rustiger is - de 1.6 (e-)HDi 'rommelt' dan wat (nagelen zeker niet, 't is ànders).
Maar eens op weg en op autostrade, is de 1.6 (e-)HDi niet als diesel te herkennen.
De 1.6 e-HDi Euro5 heeft een CO2 uitstoot van 105g / km - de Euro6 uitvoering zit hier alweer iets lager - maar ook de nieuwe 2.0 Blue HDi 150 zit al onder de 100g, als ik me niet vergis. Helaas heeft die manuele vitessen.
Maar op mijn werk moeten we 5 jaar / 240.000 km met een wagen rijden, wat het eerst voorbij is. Beslist geen straf! Ik zal op 5 jaar bijna aan die km's geraken.
Gr / Johan
-
- Pug Driver
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Tussen de 1.6 115pk en de 2.0 150pk zitten nog 2 versie's.
De 1.6 120pk en de 2.0 136 pk, deze laatste is, in tegenstelling tot de 150pk, ook met automaat leverbaar.
De 1.6 120pk en de 2.0 136 pk, deze laatste is, in tegenstelling tot de 150pk, ook met automaat leverbaar.
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Zit de 120 pk dan al in de facelift - 508 SW ?
Ik meende enkel nog maar in de nieuwe 308 SW.
Ik kijk niet elke week op de Peugeot website
En ik ging ervan uit dat de 136 pk wel stilaan het veld zou ruimen voor de 150 pk, maar dan zit ik misschien teveel met de gegevens van de VW Passat in mijn hoofd
De 136 pk versie heeft een échte automaat, daar ligt de CO2 uitstoot weer wat hoger van
Ik meende enkel nog maar in de nieuwe 308 SW.
Ik kijk niet elke week op de Peugeot website
En ik ging ervan uit dat de 136 pk wel stilaan het veld zou ruimen voor de 150 pk, maar dan zit ik misschien teveel met de gegevens van de VW Passat in mijn hoofd
De 136 pk versie heeft een échte automaat, daar ligt de CO2 uitstoot weer wat hoger van
-
- Pug Driver
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Verhoging Co2 met echte automaat is sinds de EAT6 echt minimaal.
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Klopt vandaar onze keuze voor de automaat!
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Ga ik 'ns bekijken voor over 4 jaar wanneer m'n huidige 508 SW aan vervanging toe is dan
Maar kan niet zeggen dat de 2-tronic bak in de e-HDi me hindert, past wel bij m'n rijstijl (rustig), ik was alleszins bij de proefrit positief verrast na alle kritiek in de pers.
Daarom ook he: (ik ben niet een type dat mijn hele leven al 'verwend' is met de duurste wagens - misschien is het dat ook - 'snel content' - kan best) maar al die autobladen.... ik vel liever zelf 'n oordeel over de wagen die ik mag gaan rijden van m'n werk.
Maar kan niet zeggen dat de 2-tronic bak in de e-HDi me hindert, past wel bij m'n rijstijl (rustig), ik was alleszins bij de proefrit positief verrast na alle kritiek in de pers.
Daarom ook he: (ik ben niet een type dat mijn hele leven al 'verwend' is met de duurste wagens - misschien is het dat ook - 'snel content' - kan best) maar al die autobladen.... ik vel liever zelf 'n oordeel over de wagen die ik mag gaan rijden van m'n werk.
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
in NL en D is de 508 1.6 Blue HDI nu ook met EAT6 te verkrijgen
op www.directlease.be alleszins nog niet te zien
ook niet op www.peugeot.be
de ETG of 2-tronic ligt eruit (hier in B ook)
nu, ik rijd graag met de ETG of 2-tronic, maar een EAT6 zal waarschijnlijk altijd 'n verbetering zijn nog
op www.directlease.be alleszins nog niet te zien
ook niet op www.peugeot.be
de ETG of 2-tronic ligt eruit (hier in B ook)
nu, ik rijd graag met de ETG of 2-tronic, maar een EAT6 zal waarschijnlijk altijd 'n verbetering zijn nog
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
er is sprake geweest van een dubbele koppeling naar voorbeeld van de DSG van VAG, maar of dat nu nog doorgaat?
-
- Pug Driver
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Ze waren bezig met die dubbele koppeling, toen kwam de samenwerking met GM en zouden ze verder werken aan hun project, en toen was het af met GM en ook met die dubbele koppeling, mss komt er nog een andere?
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Die eat6 is zeker geen straf hoor en mss wel betrouwbaarder dan die dubbele koppelingen... Nu die dsgs rijden ook wel zeer aangenaam dus op zich ben ik er zeker niet tegen!
-
- Pug Driver
- Berichten: 5320
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
- Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
- Contacteer:
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Als ze een voorbeeld nemen aan die vag DSG hoeft het niet hoor. Daar hoort ge toch veel miserie van.
Re: 508 SW - 1.6 116PK Krachtig genoeg?
Eerste generatie maar de laatste generatie is pak beter... Zelfde bij bmw en merc trouwens...