advertentie C&C reclame

2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Johan D B »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb me gisteren een rode 308 Gti BPS aangeschaft.
In het verleden steeds fan geweest van de Franse wagens en vrijwel steeds met Citroën en Ds gereden, in een ver verleden ook eens een Peugeot 504 gehad. Een paar fraaie exemplaren zijn hier de revue gepasseerd en ik denk daarbij aan een BX Sport, Saxo VTS 16V en de fantastische en onvolprezen Xantia Activa V6.
Van Ds had ik reeds een erg goede Ds3 Sportchic 1.6 HDI 112 en een DS5 2.0 Hdi 163 en de vriendin heeft een Ds4 BlueHdi 180 EAT 6.
En nu dus eens naar Peugeot overgestapt. De DS5 waar ik tot nu mee reed had zijn leeftijd (+5 jaar) en kilometers (+100000 km.) er stilaan opzitten en ik wou ook wel eens iets speciaals.
Nu ja speciaal dat is de DS5 ook wel en het was een fijne wagen, bijzonder en mooi imo, bovendien nagenoeg probleemloos.
In eerste instantie wou ik bij Ds blijven met een Ds3 Performance die ik erg leuk vond. Tot de 308 Gti in zicht kwam door teveel op het internet te snuisteren :roll: , en toen vond ik een demowagen van een dealer, 8 maand oud en amper 6000 km gereden.
De prijs was zowat hetzelfde als van een nieuwe 3 Performance maar je krijgt daar toch een heel andere wagen voor.
Dus ik gisteren met de madam maar eens een kijkje gaan nemen, zeer vriendelijk ontvangen en mocht er onmiddellijk proefrit mee gaan doen. Nou dat moeten ze net niet doen... je laten rijden met zoiets :) . Eerste gewaarwording, dit is toch behoorlijk stug op slechte weg maar voor de rest prachtige wagen om in te rijden.
Het stuurtje waar ik (teveel) commentaren op gelezen had viel me best mee en ik kon het zo instellen dat ik goed zittend toch zicht had op de tellers dus niet iets om over te struikelen. Dan maar eens de snelweg op en de intussen warme motor effen de sporen geven, nou moeder :shock: . Is dit een 1 punt 6???
Flink stuk gereden op de snelweg en ja dit is voorwaar nog comfortabel ook, geluiddemping is o.k. al is de DS5 nog net wat geruislozer. Ook de vriendin was intussen al verkocht en meer voor de 308 als voor de Ds3 al was het maar voor de 4 deuren.
Dan nog wat onderhandelen met de dealer i.v.m. overname van de DS5 en tot een zeer billijk akkoord gekomen en dus bon getekend, zaterdag mag ik hem ophalen.
Was er dan niets dat me ietwat tegen zat aan de 308? Toch wel met name de volledige bediening via de aanraakinterface, ik blijf erbij dat men voor zaken als temperatuurregeling beter af is met een aparte bediening. Maar goed het is nu eenmaal zo en zowat alle merken gaan die richting uit, goedkoper voor hen om te fabriceren zal daar wel hoofdzakelijk de reden voor zijn.
Verder zal de toekomst uitwijzen wat aan die 308 prima is en wat zijn mindere kantjes zijn. Ik weet het jullie in de toekomst hier allemaal te vertellen.
Ik zal straks eens kijken of ik foto’s of een link ernaar kan plaatsen.

Fijne zondag aan jullie allemaal.

P.s. Ik moet nog op zoek naar wintervelgen/banden, weten jullie of 18” ook kan i.v.m de uit de kluiten gewassen voorremmen en of dit wettelijk mag. Suggesties ook welkom.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Nieuw hier met 308 Gti BPS

Bericht door jurgen_s »

welkom en proficiat met de aankoop. We zitten hier vol verwachting op de foto's te wachten :mrgreen:

winterbanden + velgen zal een andere zaak worden. Probleem gaat zijn de velgen over de dikke remklauwen te krijgen.
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: Nieuw hier met 308 Gti BPS

Bericht door Johan D B »

Link naar paar foto’s, ik zoek nog wel even manier om ze rechtstreeks te plaatsen. Iemand tips hoe ik dat best doe, vroeger gebruikte ik Photobucket of Imageshack maar zover ik weet doen die het niet meer zonder de nodige sponsoring :|

https://flic.kr/p/Zy9SZ6

https://flic.kr/p/GXXFGK

https://flic.kr/p/Zy9T3c

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
pugalicious
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 16:31
Locatie: Zulte

Re: Nieuw hier met 308 Gti BPS

Bericht door pugalicious »

Welkom op het forum en proficiat met je aankoop !
Mij werd terecht aangeraden om via Imgur de foto's te posten nadat photobucket zichzelf getorpedeerd heeft door alle foto's te blokkeren. ( gewoon op de Img knop drukken en de link ertussen te plaatsen ).
Veel plezier met jou "monster" :)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door jurgen_s »

foto's zichtbaar gemaakt en topictitel gewijzigd naar de 'standaard' van het forum 8)
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door peugeot-gek »

Welgekomen en een mooie tuut dat je hebt.

Grt
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Steven »

Knappe Gti! :9~ Het rood staat hem wel, mag opvallen zo'n auto eh. :D
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Lander »

Welkom! Mooie gti...
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Johan D B »

jurgen_s schreef:foto's zichtbaar gemaakt en topictitel gewijzigd naar de 'standaard' van het forum 8)

Dikke merci Jurgen, en ook dank pugalicious voor de tip naar Imgur ga ik eerstdaags eens bekijken. Ook allemaal dank voor de fijne reacties!
Zaterdag voormiddag is het zover en mag ik hem ophalen, begint stilaan te jeuken.
Morgen de DS5 nog eens flinke poetsbeurt geven want ik ben van het principe dat ik een wagen properkes binnen lever. En maandag ben ik vrij en ga ik op zoek achter winterschoeisel.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Darl'mat »

Mooie aankoop, gaat veel plezierige km's opleveren.
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Johan D B »

De zoektocht naar wintervelgen is ook nog niet zo simpel. Blijkbaar is enkel 19" toegestaan en je hebt natuurlijk rekening te houden met de fors uit de kluiten gewassen remmen.
Banden zelf worden Continentals Wintercontact TS 850 P 91 W en voor de velgen de Ronal R 54 in Titaniumlook.
Ronal omdat die kwalitatief erg goed zijn, ze staan in OEM op onze Ds 3 en die hebben een onwaarschijnlijk goede lakkwaliteit. Het beste dat ik ooit zag, die zijn aan de binnenzijde net zo mooi afgewerkt als aan de buitenzijde.
Bovendien staat in hun Gutachten duidelijk de 308 Gti 270 vermeld en dus zou passen geen enkel probleem mogen zijn. Gaat me weer een flinke duit euro's kosten want alles bij elkaar al snel een 1600 euro, daar gaat die eindejaarspremie alvast ;) .

Afbeelding

Afbeelding
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door jurgen_s »

mooi zijn = lijden :mrgreen:
pugalicious
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 04 nov 2016, 16:31
Locatie: Zulte

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door pugalicious »

Daar dient het eindejaarsgeld toch voor?! Mijn baas zei het zelf "niet alles weeral aan je auto hangen é" :lol: Zien er mooi uit, nu nog onder de gti zien é ;)
Johan D B
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 26 nov 2017, 10:02
Locatie: Omgeving Mechelen.

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door Johan D B »

Tijd voor wat eerste ervaringen, die zijn grotendeels positief. Toch heb ik als kritisch persoon ook een paar kleine kanttekeningen, dus eerst het mindere.
Tot mijn verbazing heeft deze wagen geen eCall, iets wat al mijn vorige wagens wel hadden. Onze Ds 3 Sportchic had dit gewoon standaard en zelfs mijn C4 coupe had dit 10 jaar terug al ingebouwd. Ik vermoed dat dit bij de phase 1 een optie was die de dealer blijkbaar niet nodig vond aan te vinken. Goed het is wat het is en niet onoverkomelijk.
Wat ik ook merkte is dat er bij een noodstop (ik test altijd even remmen en ABS uit) geen 4 pinkers aan gaan, volgens instructieboekje zou dit wel zo zijn. iemand die hier iets meer over weet, ik meld het sowieso aan de dealer bij volgend onderhoud binnen een goede 3000 km.
Het rijden in huidige weersomstandigheden met de Michelin Pilot Super Sport is een regelrecht drama, ik merkte het al toe de temperaturen aan het dalen waren. Bij iedere graad minder verminderde ook de grip, en met de sneeuw van gisteren kan je hem maar beter laten staan. Ik kijk uit naar mijn Conti winterbanden al verwacht ik daar geen mirakels van want in dezelfde 19" maat. Ik denk dat het niet de beste combinatie is grote (extra) laagprofielbanden en winterse toestanden, we zien wel wat het geeft met ander rubber.
Tijd voor het goede nieuws, het compromis sportiviteit/comfort is opmerkelijk. Ja, in eerste instantie denk je bij het wegrijden dat het toch wel behoorlijk stug is en er wat rolgeluiden zijn, maar bij het toenemen van de snelheid stijgt je verwondering dat het enkel maar beter wordt. Je kan hier in één trek grote afstanden mee doen en aan snelwegsnelheden rustig naar een muziekje luisteren. Er zijn comfortabeler auto's en er zullen ook wel scherpere zijn, maar je zal ver mogen gaan zoeken naar één die de beide zaken even goed weet te verzoenen en dus: Bien fait Peugeot!
De motor is al even opmerkelijk, hoe je ook wil rijden soepel, vinnig of ruig.... hij doet het gewoon met de vingers in de neus. Ook heeft de motor een mooie rustige loopcultuur met een niet onaardige geluidsbeleving. Het verbruik zit voor het moment ergens rond de 7.8 l/100km, wat in mijn lijn van de verwachtingen ligt.
Dus ook hier: Chapeau Peugeot.
Stuurinrichting, remmen voldoen ook aan wat ik er van verwachte. Het kleine en door sommigen zo bekritiseerde stuur went snel en ik vind die kritiek onterecht. Wel merk je bij voluit acceleratie nog enig torquesteer, niet dramatisch en er sleurt ook wel een hele cavalerie aan hé. Remmen doet hij kort en stabiel wat gezien de toegepaste techniek niet mag verbazen. Ik spreek hier over gewoon woon/werk verkeer op circuit zal je wel aan zijn limieten geraken, er zijn er hier die dat al weten :) .
Verder is de bediening van de auto op b.v. multimedia wat leren & wennen, ik heb het geluk dat mijn vriendin nog een C4 Picasso gehad heeft (die een slecht einde gekend heeft tussen een vrachtwagen en de vangrails :-( ) waar de bediening grotendeels van gelijk was. Zo'n systeem heeft zijn voor en nadelen. Het ziet er gelikt en strak uit met weinig toetsen en dus zalig om netjes te houden op de vingerafdrukken na. Maar dat minimalisme heeft een keerzijde en maakt het soms wat nodeloos complex, maar ook daar wordt een mens wel aan gewoon en dus geen echt issue.
De zetelverwarming is zeker in deze bare tijden een ware zegen, mijn vorige Ds5 had dat ook, alleen werkt het in deze 308 zowat 10 keer sneller. Misschien verschil tussen leder en alcantara, ik weet het niet maar ook mijn vriendin haar Ds4 met leder is een pak trager.
Die zetels bevallen ook helemaal en zitten bij mijn normale :lol: lichaamsbouw prima, ook verwarming en verluchting doen het prima. Airco weet ik nog niet maar is bij PSA meestal wel o.k. dus ik verwacht daar geen klachten.
Dan nog de optie Denon-hifi, niet slecht maar ook weer niet echt super maar misschien ben ik als hififanaat simpelweg teveel gewoon. Thuis staat ook een erg deftige Hifi en ik heb een aantal jaren in de Carhifi gewerkt en ook voor mezelf wel eens zaken gebouwd die veel beter (ook veel duurder) waren, let wel nooit geen boomcars wel echt deftig klinkende dingen. Maar het kan ermee door en mits wat afregelen valt er nog iets meer uit te halen, als ik tijd heb zal ik er eens een frequentiemeting in doen met de RTA (Real Time Analyzer).
Tot zover mijn eerste ervaringen positief en minder positief, erkennen jullie sommige van deze of ben je het niet helemaal eens dan hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door Johan D B op di 12 dec 2017, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2017 - Peugeot 308 GTI 270pk - Johan D B

Bericht door jurgen_s »

noodstop moet ge testen boven 80km/h :mrgreen:
maar met dit weer, misschien toch even wachten :X
Plaats reactie

Terug naar “30x”