Pagina 8 van 11

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 17:53
door jurgen_s
ik denk dat wel

merk nu ook met het koude weer dat de interieurverwarming het moeilijk warm krijgt. die is ontlucht via ontluchtingsnippel.

begin meer en meer te denken richting thermostaat... maar hoe kijkt ge dat na...

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 18:28
door PUG(z)OT
Circuleert uw water, niet dat uw waterpomp stuk is, anders kan het ook nog altijd in het gestuurde thermostaathuis zitten... Dat is plastiek...

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 18:41
door jurgen_s
uit de ontluchtingsnippel stroom het water uit, dus kan ik daaruit besluiten dat het water rond stroomt.

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 19:36
door peugeot-gek
Hopelijk vindt je de oorzaak van dit probleem zodat deze opgelost raakt.

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 20:04
door PUG(z)OT
jurgen_s schreef:uit de ontluchtingsnippel stroom het water uit, dus kan ik daaruit besluiten dat het water rond stroomt.
Normaal wel idd ja

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 14:28
door KrisKe
amai nu begint hier de miserie toch niet mee? :N

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 14:29
door KrisKe
thermostaat zou kunnen verklaren van je themperatuur,

maar niet van je verlies van koelvloeistof natuurlijk

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 15:26
door jurgen_s
neen, maar als het dan te warm wordt dan gaat de verdamping wel gebeuren via de dop van het kvs potje.

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 16:17
door KrisKe
dat wel maar 3.5L weg? :?

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 16:26
door jurgen_s
da's niet in één keer gebeurd hé

ging er verkeerdelijk van uit dat ik waarschuwing zou krijgen als kvs te laag zou komen staan... en da's dus niet het geval. Heb 2 keer op korte termijn lange afstand gedaan (400 km per keer) en tussenin niet meer onder de motorkap gekeken.

andere optie zou de egr kunnen zijn vermits die ook watergekoeld is... vraag is dan wel waarom het kvs dan op druk blijft

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 16:49
door KrisKe
ook weer waar.. :?

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: di 08 dec 2020, 12:16
door Darl'mat
wat is er allemaal watergekoeld

wat kan druk geven op uw koelsysteem ( elke 10° boven de 100 is ong 1 bar)

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: di 08 dec 2020, 12:28
door jurgen_s
interessant post gelezen op onze facebook pagina bij iemand met een 308 gt met dezelfde motor

thermostaat is computer gestuurd en die heeft net hetzelfde probleem als ik

maw weinig wat ik er nog aan kan doen en afwachten tot de 17de wat de garage er gaat over zeggen ... en vooral vinden

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: wo 09 dec 2020, 10:34
door jurgen_s
't komt via de dop van het kvs vaatje

vandaag duidelijk de koelvloeistof gevoeld op en rond het reservoir

9/10 probleem met verluchting of thermostaat dus

Re: 2016 - Peugeot 508 RXH 2.0 hdi 180 pk

Geplaatst: zo 27 jun 2021, 12:31
door jurgen_s
lang geen update meer geweest over de deze

koelwaterprobleem bleek koppakking te zijn. Bestek laten maken bij garage en dat kwam op het vervangen van de koppakking alleen op 2500€. En dan mochten er geen problemen zijn met kopbouten die vast zaten want dan kwam er per bout ettelijke honderden euro's bij. Iets wat ik niet kon betalen op die moment.

Andere oplossing gezocht en de motor laten nakijken bij iemand anders die ook van wanten wist. Kop laten demonteren en waarbij ze de bui al vrij snel zagen hangen. Buitenste kopbouten stonden los, de binnenste heeft men allemaal moeten uitboren. Resultaat: cilinderkop stond krom, motorblok was volledig getordeerd.

snel tot het besluit gekomen dat het goedkoper was om een andere motor te zoeken. Gezocht en gevonden: er steekt nu een blok in van een citroën met gegarandeerde 45.000 km's erop. Turbo is ook vervangen door een nieuw exemplaar omdat er teveel axiale speling was.

Daarnaast heeft men anderhalve maand geleden in de achterkant gezeten. Jonge gast die domme zet heeft gedaan en zijn auto er vol vanachter heeft ingezet. Gelukkig had ik trekhaak erop staan want die heeft heel wat opgevangen van de impact (2 keer gebruikt nadat ik die geplaatst had). Trekhaak stond meer naar binnen, bumper wat schade en beschermplaat bovenop bumper opgefrommeld. Ook de kofferklep had lichte krasschade en wat bevestigingstoppen afgebroken. Net de factuur gehad deze vrijdag over de uiteindelijke kostenraming en dat was 3600€. Schade is heel mooi hersteld geweest door Peugeot Waanrode. Spuitwerk is perfect gedaan. Alles heel netjes afgehandeld. Ook aanlevering van eigen trekhaak was geen probleem vermits de verzekering daar had op aangedrongen. De sierafdekplaat voor de bumper moet ik nog bestellen maar die is al in de berekening mee opgenomen. Ook naar KBC verzekeringen niets dan lof voor de goede afhandeling van het dossier.
Vervangwagen was een een 308 1.2 automaat. Een van de laatste modellen voorzien van alle toeters en bellen. Reed heel fijn, eigenlijk zoals de 1.2 zou moeten rijden. Grote tegenstelling van hoe onze 308 nu rijdt.