Geplaatst: wo 17 nov 2010, 14:22
Zo de laatste twee weken flink bezig geweest met wat aanpassingen aan de 206. Er waren nog een paar kinderziektes die ik wilde verhelpen voordat de 206 terug gaat naar DP voor de remap naar 300+ pk's.
Om te beginnen was de koeling naar de radiateur niet optimaal. Na het verwijderen van de aircoradiateur die voor de gewone radiateur zat en wat andere kleine aanpassingen was dit echter wel verholpen, maar ik was er toch niet helemaal gerust van dat de tempratuur op het circuit goed zou blijven. Dus is heel de voorkant op de schop gegaan.
Het kunstof voofront dat normaal de radiateurfan behuist heb ik ter grote van de radiateur uitgezaagd, zodat de radiateur nu niet meer bedekt wordt. Hierdoor kwam de oude radiateurfan te vervallen en inplaats daarvan zit er nu een 12" inch "Push & Pull" radiateurfan. Het voordeel van deze fan is dat hij direct op de radiateur gemonteerd zit, meer toeren draait en bovendien een stuk stiller is. De fan staat zowel aangesloten op de huidige tempratuursensor als op een losse schakelaar die te bedienen is vanuit de auto.Ook is op de foto te zien dat de oliekoeler nu een nieuwe positie heeft gekregen ten opzichte van de oude situatie. Eerst zat deze aan de bijrijderskant achter de bumper, volledig uit de rijwind. Door het aanpassen van het voorfront en het verplaatsen van de claxcon past deze nu netjes links naast de radiateur, zonder dat hij achter de intercooler valt. Hierdoor zit de oliekoeler nu lekker met zijn smoel in de wind!
Oude situatie:
Nieuwe situatie:
Doordat de motorruimte zo volgebouwd is, is het echter heel lastig om te zorgen dat slangen en kabels niet te dicht langs het gloeiend hete spruitstuk en downpipe lopen. Ik had dit destijds al uit voorzorg de downpipe in de heatwrap gezet en de turbo voorzien van een hitteschild. Toch zat er een slang die achter het spruistuk door liep vanaf het koelvloeistofreservoir naar de ingang van de kachelradiateur in het schutbord erg dicht op het spruitstuk. Dit heb ik opgelost door deze te vervangen voor een aluminiumpijp met hierop een tweetal flenzen gelast voor de vloeistof retour van de turbo en retour naar de waterpomp.
Momenteel wacht ik nog op een nieuwe oliedruk meter en boostmeter. Ook wordt de carterpan voorzien van een custom baffleplate, deze zorgt ervoor dat er ten alle tijden olie in het laagste gedeelte van de carter blijft staan. Hierdoor voorkom je dat de oliepomp in snelle bochten droogt komt te staan, omdat olie zich normaliter dan naar 1 kant van het carter verplaatst.
Dat ziet er zo uit:
Om te beginnen was de koeling naar de radiateur niet optimaal. Na het verwijderen van de aircoradiateur die voor de gewone radiateur zat en wat andere kleine aanpassingen was dit echter wel verholpen, maar ik was er toch niet helemaal gerust van dat de tempratuur op het circuit goed zou blijven. Dus is heel de voorkant op de schop gegaan.
Het kunstof voofront dat normaal de radiateurfan behuist heb ik ter grote van de radiateur uitgezaagd, zodat de radiateur nu niet meer bedekt wordt. Hierdoor kwam de oude radiateurfan te vervallen en inplaats daarvan zit er nu een 12" inch "Push & Pull" radiateurfan. Het voordeel van deze fan is dat hij direct op de radiateur gemonteerd zit, meer toeren draait en bovendien een stuk stiller is. De fan staat zowel aangesloten op de huidige tempratuursensor als op een losse schakelaar die te bedienen is vanuit de auto.Ook is op de foto te zien dat de oliekoeler nu een nieuwe positie heeft gekregen ten opzichte van de oude situatie. Eerst zat deze aan de bijrijderskant achter de bumper, volledig uit de rijwind. Door het aanpassen van het voorfront en het verplaatsen van de claxcon past deze nu netjes links naast de radiateur, zonder dat hij achter de intercooler valt. Hierdoor zit de oliekoeler nu lekker met zijn smoel in de wind!
Oude situatie:
Nieuwe situatie:
Doordat de motorruimte zo volgebouwd is, is het echter heel lastig om te zorgen dat slangen en kabels niet te dicht langs het gloeiend hete spruitstuk en downpipe lopen. Ik had dit destijds al uit voorzorg de downpipe in de heatwrap gezet en de turbo voorzien van een hitteschild. Toch zat er een slang die achter het spruistuk door liep vanaf het koelvloeistofreservoir naar de ingang van de kachelradiateur in het schutbord erg dicht op het spruitstuk. Dit heb ik opgelost door deze te vervangen voor een aluminiumpijp met hierop een tweetal flenzen gelast voor de vloeistof retour van de turbo en retour naar de waterpomp.
Momenteel wacht ik nog op een nieuwe oliedruk meter en boostmeter. Ook wordt de carterpan voorzien van een custom baffleplate, deze zorgt ervoor dat er ten alle tijden olie in het laagste gedeelte van de carter blijft staan. Hierdoor voorkom je dat de oliepomp in snelle bochten droogt komt te staan, omdat olie zich normaliter dan naar 1 kant van het carter verplaatst.
Dat ziet er zo uit: