Pagina 4 van 10
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 13:18
door 807-508SW
jurgen_s schreef: ... dat de rugleuning te klein is. Mijn schouders worden niet of onvoldoende ondersteund ...
ook hierin vind ik de zetels van de 807 / C8 duidelijk wat beter dan die van Espace of (oud model) 'Sharabraxy' maar ik ben wel maar 1.74 m groot
ik heb in 2000 bij 806 (Ulysse) en opnieuw in 2003 (1ste C8) uitgebreid vergeleken met oud model Sharan (& Co) en Espace, en mijn eigen mening gevormd
zowel Sharan als Espace, volgens Jan Publiek toch dé referenties om voor te gaan, heb ik niet gekozen:
• alle twee waren ze qua zetels achter niet zo comfortabel (met opgetrokken knieën zitten, als volwassene, en korte rugleuningen)
• de beperkte breedte van de Sharan op schouder- maar vooral hoofd-hoogte
• de 1.9 TDi 115 vond ik 'niet te pruimen' vwb motorlawaai en -trillingen, had wel voldoende koppel dacht 310 Nm in die tijd, distributie destijds iedere 60d km !! en duur omdat ganse voorbumper eraf moest
• de 1.9 dCi 100 (2.2 was me te duur) had ook maar 200 Nm (ik had die gehad in een Laguna, vond die ook vermoeiend qua geluid ondanks stiller dan de TDi), distributie iedere 120d km, ook hier moest ganse voorzijde eraf
• de 806 en later C8 2.0 HDi 110 (goede prijs indertijd) waren beter in deze opzichten, motorisch niet zo sterk (110 pk en 250 Nm, C8 270 Nm), noch zo zuinig als de TDi, maar 'n pák stiller en betere zetels, ook een breder dak dan vooral de Sharan: dus je zat er op de tweede rij niet met je hoofd tegen de bovenkant van de deur, distributie iedere 160d km (cf. boekje toch) en te bereiken via rechter voorwiel-opening
• en last but not least de schuifdeuren (!)
(sinds de 807 ook elektrisch, maar meer omdat dat er vanaf de ST Comfort standaard op zat: ik ging voor die versie omdat die de armleuningen aan de voorzetels had)
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 13:29
door jurgen_s
ik heb het eigenlijk nooit goed gesnapt waarom de andere constructeurs geen schuifdeuren hadden. Als je kinderen hebt weet toch iedereen dat je elke keer bij het uitstappen moet zeggen dat ze moeten oppassen met de deur. Ook het instappen voor hen, zeker als je kinderstoeltje erin moet zetten, is toch superhandig met een schuifdeur.
En de 806/807 hebben jarenlang in de autopers goede commentaren gekregen op hun rijeigenschappen. Daarin kregen ze steevast de beste punten tov de concurrentie. Sharan vond ik echt zwaar op de neus hangen wat in de bochten zeer onaangenaam aanvoelde.
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 13:41
door 807-508SW
het scheen zo te zijn dat een carrosserie met schuifdeuren moeilijker torsie-stijf te krijgen was
alleszins vind ik het een prestatie van C8 / 807, dat die in dat opzicht zijn wat ze zijn
want hun weggedrag is, voor het type auto, echt wel fenomenaal goed te noemen, wat me sinds onze 807 des te meer opvalt (136 pk tov eerst 2x 'n 110 pk, vooral 't verschil in koppel)
waarbij een Espace meer de kaart van zachte vering trekt, wat toch wat 'afgestraft' wordt met een pompende vooras (kennissen van ons hebben 'm, stuurt ook wat zwaarder en minder precies)
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 15:15
door GT'tje
@Darl'mat: ik zit idd niet graag in een "wiegende" auto.
Dat van die schuifdeuren heb ik ook nooit begrepen. Oh zo gemakkelijk. Voor iedereen. Ook de nieuwe Espace heeft geen schuifdeuren gekregen. Voor mij is het qua concept ook geen Espace meer. Moest ik dan toch een monovolume kopen, dan liever genre 5008. Maar die heeft ook geen schuifdeuren zeker

2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 15:55
door 807-508SW
nee 5008 ook niet
enkel nog laatste model Sharambra
wat mij betreft noch buiten, noch binnen qua dashboard, om aan te zien, al verouderd bij de introductie
dan veel liever het tijdloze ontwerp van de 807
(nieuwe ontwerp voor Sharan & Alhambra moet al lang bestaan hebben, maar 't vorige model verkocht nog zo goed (ondanks dat het echte probleem-auto's waren, te duur in onderhoud - buren van twee straten verder met drie kinderen hebben er een, 12 jaar geleden nieuw gekocht, die wordt nu nog door de ondertussen volwassen geworden kinderen gereden, pa heeft 'n nieuwe 520d GT sinds 2 mnd) )
2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: di 07 jul 2015, 10:15
door 807-508SW
en vanmorgen vroeg weer voor 'n jaarke gekeurd, de 807
remmen voor en achter telkens L+R vrijwel exact gelijklopend
schokdempers idem (mag ook wel, met de juist nieuwe achter)
amai op de brug wordt er wel aan het onderstel gesleurd - maar ook vooraan, waar ik nog niets aan de ophanging vernieuwde, geen speling oid - alles OK
straks in augustus maar 'ns in verlof

Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: di 07 jul 2015, 11:23
door peugeot-gek

Dat is goed nieuws.
2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: di 07 jul 2015, 15:43
door 807-508SW
moet ge weten dat ik me sinds een bepaald voorval 'ns serieus zorgen heb gemaakt over de ophanging van onze 807
ik reed eind 2010 door Brussel, samen met onze familievriend op zoek naar 'n occasie Lancia Phedra
daarbij heb ik een slecht aangeduide en niet afgespannen wegonderbreking gemist, en tegen zowat 50 km/u in een gat juist een paar meter langer dan de auto gereden en voordat ik me realiseerde wat er gebeurde en kon remmen (maar goed ook, achteraf gezien, anders was ik er zonder hulp niet durven uitraken) er weer uitgeknald
dat gat was ontstaan doordat er een betonplaat wegdek was weggehaald, had dus als diepte de dikte van die plaat, en de randen waren echt scherp
trillend van de schrik ('t was ne serieuze knal, vooral het weer uit de put bonken!) zijn we toen uitgestapt (ge voelt uzelf ook oerstom dat u zoiets overkomt), langs alle kanten onder de wagen gekeken, kon nérgens iets beschadigds ontdekken maar ja de ophanging..... dat weet ge later maar
maar nooit ook maar énig scheeftrekken ervaren, de banden noch wielen hadden iets 'meegekregen' - misschien wel het geluk dat ik toen niet meer op stalen wielen reed (die waren zéker aan de randen geplooid geweest) maar op de alu velgen
nadien de wagen in m'n vrije werkplaats toch laten nakijken, maar men heeft niets kunnen ontdekken
sterke wagens, die 807's
ik heb ooit, jàren terug, toen we in Duitsland met vakantie waren, eens in 'n Duits autoblad een vergelijkende test zitten lezen tussen een VW Passat TDi 110 pk (de eerste versie) en een Opel Vectra td 100 pk
tijdens de testritten met die wagens was de Passat op de autostrade bij een Baustelle op een betonrand gereden, en er ook totaal niets van 'meegekregen' aan 't onderstel (het stalen wiel was toen wel volledig gedeukt, dat hebben ze moeten verwisselen)
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: di 07 jul 2015, 18:07
door jurgen_s
heb zo iets vergelijkbaar meegemaakt maar dan aan sterrebeek op de E40: 130 km/h en reuzegat in het wegdek. Zo hard in de put geknald dat de raam vanachter openstond. Band linksvoor plat (negentiener) en natuurlijk koffer vol bagage. Na een goed kwartier was ik al terug weg uiteindelijk. Buiten de band ook geen schade gehad, maar het was toch op de moment serieus schrikken.
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:04
door GT'tje
Ik ben blij voor u dat je weer een jaar gerust bent.

2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: wo 08 jul 2015, 05:57
door 807-508SW
ik ook, thx
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: wo 08 jul 2015, 17:30
door GT'tje
Tja, daar kan ik niet veel op zeggen. Ieder zijn ding zeker? Ik ben altijd graag onderweg. En dat zie je ook aan mijn kilometerstand. Morgen heb ik 'm 2 maand en ik heb 14.400 km op de teller staan.
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: wo 08 jul 2015, 18:50
door 807-508SW
En hoe lang doet ge dat al, GT'tje ?
Ik heb mijn ganse beroepsleven sinds 1986 al zeer veel km's gedaan, met van 1995 tot 2010 zelfs 50.000 km / jaar - daarna is het rustiger geworden met nog maar 15.000 km.
Is sinds begin 2014 weer gestegen, nu nog ong. 40.000 km - maar ik doe het niet graag meer - 't was in 't begin weer 'n hele aanpassing.
Gelukkig is het traject van m'n huidige werk bijna niet file-gevoelig en àls ik over een file-gevoelig traject moet kan ik het meestal zó regelen dat ik dat niet tijdens de spits hoef te doen.
Of ik doe lange afstanden naar (hoog in) NL en naar (diep in) F - als 't té ver is is 't met de vlieger.
Ik werk ook heel veel van thuis uit.
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: wo 08 jul 2015, 19:33
door GT'tje
Ik doe de baan sinds 2004. Vanaf dan ieder jaar tussen de 55.000 en 65.000km per jaar. En dat voor mijn beroep.
Daarvoor reed ik al ± 18.000km op jaarbasis privé. En ik doe het nog steeds graag. De moeilijkste rit ooit was een rit van Antwerpen naar Milaan om een beurs te bezoeken. 's Nachts vertrokken om tegen 10u in Milaan te staan. De hele dag rondlopen op de beurs en meetings hebben op verschillende standen om dan om 19u terug te vertrekken naar huis. Gelukkig waren we met 2 chauffeurs. Dat hadden we anders niet gehaald

Die rit hebben we trouwens gedaan met de 607 (2.2 Hdi automaat) die mijn vader toen had. Met een volle tank vertrokken en in 1 keer naar Milaan. Daar vertrokken en eerst vol getankt. En in 1 keer naar huis. Een schitterende wagen was dat!
Re: 2008 - Peugeot 807 - 807-508SW
Geplaatst: wo 08 jul 2015, 19:40
door jurgen_s
toen ik nog in de IT zat heb ik jaren gehad van 75.000 km's. Toen moesten onze firmawagens om de 150K ingewisseld worden. 2 jaar met een auto was toen het maximum wat ik deed. Ik had toen wel het gevoel dat ik in mijn auto woonde.