advertentie Le Vin du Bâché reclame

afstandsrecord met peugeot 406 hdi gebroken

Alle nieuwigheden en actualiteit rond het merk zelf

Moderator: P-unit

Plaats reactie
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

afstandsrecord met peugeot 406 hdi gebroken

Bericht door jurgen_s »

vanuit de standaard:
Een Britse autojournalist heeft in een Volkswagen Passat BlueMotion bijna 2.500km afgelegd met één volle tank. Zijn geheim: een zachte rechtervoet, veel autosnelwegen en uitstekende banden.

Bijna 2.500 km rijden met slechts één volle tank: het lijkt een cowboyverhaal, maar de Britse autojournalist Gavin Conway heeft aangetoond dat zo'n fenomenale afstand binnen het bereik ligt van een gewone auto. Gavin reed een recordafstand van 2.463,9 km met een alledaags seriemodel van de Volkswagen Passat BlueMotion. Daar zit een 1.6 dieselmotor van 105 pk in.

Volgens de fabriek heeft die auto een gemiddeld normverbruik van 4,4 liter. Maar tijdens de testrit kon de automobilist met slechts 3,13 liter per 100 km rondkomen.

Gavin Conway tankte de auto vol in het Britse Maidstone, in het graafschap Kent. Met 77 liter diesel en een ultralichte rechtervoet reed hij via Calais tot het zuiden van Frankrijk en terug. Op de terugreis was net vóór Calais de laatste druppel verbruikt en strandde de recordpoging, na een rit van 34 uur.

De chauffeur klokte een stevige gemiddelde snelheid af van 72 km per uur. Het grootste deel van het traject liep over autowegen en ringwegen rond grote steden.

De VW Passat BlueMotion rijdt op banden met een lage rolweerstand, de carrosserie hangt vrij laag tegen de grond en de auto onderging enkele aerodynamische aanpassingen. Het stop-en-startsysteem zal bij de recordrit geen rol gespeeld hebben, want dat is enkel nuttig in het stadsverkeer.

In recordboek

De prestatie levert Conway een plaatsje op in het Guinness Book of Records. De recordafstand stemt overeen met een rit van Oostende tot Palermo, op Sicilië.

Het vorige record van de langste rit met een volle tank dateert van 2002. Toen legde een Australisch koppel 2.348 km af met een Peugeot 406 HDi, ook een dieselauto. Daar hadden ze 70 liter brandstof en een rit van 36 uur voor nodig.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Bericht door jurgen_s »

als ik goed reken heeft de passat dus 7 liter meer en kon die daardoor 200 km verder rijden dan de peugeot. Maw bij gelijke brandstofhoeveelheid had de hdi verder gereden :mrgreen: .
En dat zonder bluemotion...
Gtiler
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 16:18
Locatie: breendonk

Bericht door Gtiler »

maw peugeot verslaat ng altij VW :twisted:
Pug power
[url=http://imageshack.us][img]http://img84.imageshack.us/img84/676/bannergtilerkc5.png[/img][/url]
Jurgen
Berichten: 728
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 22:46

Bericht door Jurgen »

Idd dus pakken we met de peugeot een kruik mee met 7 liter diesel en laten we die vw eens een poepje ruiken
Dav-E
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 27 sep 2006, 11:21

Bericht door Dav-E »

jurgen_s schreef:als ik goed reken heeft de passat dus 7 liter meer en kon die daardoor 200 km verder rijden dan de peugeot. Maw bij gelijke brandstofhoeveelheid had de hdi verder gereden :mrgreen: .
En dat zonder bluemotion...
Daar dacht ik nu net hetzelfde over se...
[color=green]peugeot 306 xr :: fase 2 :: bouwjaar 2000 :: 1.6 multi-point injection :: 90pk[/color]
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Bericht door Axel »

Toen ik vroeger bij Essers reed, heb ik verschillende keren met mijne M.A.N. de 3500 km gepasseerd met ene mazoutbak. En zo groot was dat mazoutbakske niet, slechts 1200 liter :shock:
Taz Devil
Berichten: 912
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 11:04
Locatie: Oevel

Bericht door Taz Devil »

dus als er iemand dat record wil moet em een grote naftbak leveren op zen diesel modellen van pakweg 100l en da record blijft eeuwig staan? :p

aangezien voor het record de grootte nie uitmaakt als het maar standaard is?
Peugeot 207 Sporty || Wit 5deurs || 1.6 VTi (Variable Valve Lift and Timing injection) 120pk 88kw
Bart VDA
Berichten: 266
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 23:27
Locatie: Boortmeerbeek

Bericht door Bart VDA »

Die 406 had die dan geen 2L HDI? Daar is bij mijn weten geen 1.6 in geweest.
En de banden,...
Als ge het verbruik uitrekent (L/100km) dan komt de 406 uit op 2.98L De passat op 3.13L. Who's the winner?
Dus eigenlijk het teken voor peugeot om dat met 2 vingers in de neus te verbeteren. Een 1.6eHDI met 70L tank met lageweerstandsbanden en tis gebakken.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Bericht door jurgen_s »

als het voor het laagste verbruik is moeten ze beide toch andere auto's voor zich laten. Ecoritten met de intertijd zeer zuinige lupo 3L zaten daar toch nog dik onder.
Hier is het gewoon: hoe ver geraakt men met 1 volle tank. En dat die records van geen kanten kloppen is hopelijk nu wel duidelijk geworden. Die met de grootste tank wint.
En ze zullen geen spannende rit hebben gehad, want gemiddeld iets meer dan 70 km/h continu op de autosnelweg wil zeggen dat ge eigenlijk continu door vrachtwagens wordt voorbijgestoken. Dus totaal niet representatief voor dagdagelijks gebruik waar zulke rijstijl na een kwartier eindigt op de pechstrook waar ge door een paar camioneurs in elkaar geramd wordt :P
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Bericht door Axel »

jurgen_s schreef:......... waar zulke rijstijl na een kwartier eindigt op de pechstrook waar ge door een paar camioneurs in elkaar geramd wordt :P
In de tijd dat ik internationaler was, waren ik en mijn collega's ook steeds pissig op die Hollanders met hun caravan die tegen 80 door Duitsland reden. Vandaar de bijnaam voor die sukkels: "het gele gevaar" :wink:
Taz Devil
Berichten: 912
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 11:04
Locatie: Oevel

Bericht door Taz Devil »

waarschijnlijk vandaar dat die door frankrijk reden, de peage autostraden volgen en ge komt geen file tege of sneller rijdende vrachtwagens
Peugeot 207 Sporty || Wit 5deurs || 1.6 VTi (Variable Valve Lift and Timing injection) 120pk 88kw
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot nieuws - Actualités Peugeot”