Bedankt voor de complimenten Peugeot vrienden.
Gisteren heb ik de pakkingen voor de carburateur geslagen en dat ding ook weer in elkaar gebouwd, tevens is er ook een nieuwe venturie in gegaan de oude was door aluminium oxidatie geheel weg. Hij zit alweer op de auto gemonteerd, de foto's hiervan volgen nog.
Tevens hebben we gisteren wat tegenslag gehad met de cilinderkop.
Omdat er geheel geen informatie meer te vinden is van dit type Peugeot moet je zelf een hoop uitvogelen en putten uit je ervaring dus ook het aanhaalmoment van de cilinderkop moeren.
Na de plaatsing van de dynamo (die drijft gelijk ook de waterpomp direct aan en zit bovenop de cilinderkop met een pas pen) Kwamen we erachter dat de pas pen afgebroken was en de houder in de kop in het gietijzer ook was afgebroken, we hebben hierop op oude pen uitgeboord en een nieuwe oplossing hiervoor gemaakt, dit ging perfect.
Echter de dynamo kwam niet meer in uitlijning met de waterpomp en de pas pen, dus weer een probleem om op te lossen. Hierop heb ik de waterpomp uitgebouwd om te kijken of de lijnafstelling hiervan nog goed werkte, en ….. je raad het al.
Er brak een boutje van de waterpomp af, deze hebben we dus maar weer netjes uitgeboord en gelukkig met wat precisie hebben we de originele schroefdraad kunnen behouden. Wel hebben we gelijk alle vier de boutjes vervangen voor hardstalen nieuwe m6 boutjes.
Nu konden we het probleem van de dynamo ten opzichte van de waterpomp oplossen, de oorzaak van dit probleem was dat de nieuwe pas pen iets te lang was en dat de dynamo tegen de cilinderkop moeren kwam, ook dit hebben we gelijk opgelost.
Eindelijk kon de radiateur dan opgebouwd worden en de boel worden afgevuld met koelvloeistof (we hebben nieuwe radiateurslangen gemonteerd omdat je de oude niet eens meer kon indrukken wegens de hardheid).
Tot onze schrik zagen we dat er iets koelvloeistof langs de cilinderkop rand weglekte ….. @!#$@ dat dacht ik toen ongeveer, maar ja het is weer een probleem wat opgelost dient te worden.
De oplossing hiervan is natuurlijk ….. de cilinderkop moet vaster aangetrokken worden. Omdat je geen idee wat het aanhaalmoment moet zijn hadden we deze eerst op 65 nM aangetrokken, het idee was nu om dit te gaan verhogen naar 75 nM (dit ook omdat de pasvlakken natuurlijk allemaal netjes zijn gevlakt).
Dus op naar de 75 nM dachten we, en nu komt het ….. eerst trekken we de schroefdraad uit de nieuwe verchroomde bolkopmoeren, omdat je geen idee hebt hoe vast die moeren aangetrokken moeten worden en omdat je deze niet even overal kan krijgen moet je dus een bepaalde keuze maken.
Ach dachten wij ….. jammer van die 21 kopmoeren maar dan maar even de oude erop (die zien er niet uit) en nog een poging.
Alles ging goed tot het moment van kopmoer 14, ….. KNAL ….. het tapeind van het waterhuis brak af.
Je wilt nu even geen verslag hebben van mijn reactie denk ik nadat dit tapeind dacht ….. ik vind het nu genoeg na bijna 80 jaar.
Ik heb dus gisteren het geheel weer gedemonteerd (gelukkig kunnen we de nieuwe koppakking nog hergebruiken omdat de motor nog niet gedraaid heeft en deze van latoen koper is gemaakt).
Het gebroken tapeinde kon ik gelukkig redelijk makkelijk met wat geweld verwijderen. Wel moet ik een nieuwe papieren pakking maken voor het waterhuis omdat deze met de demontage is gesneuveld.
We hopen maandag of dinsdag weer op het punt te komen waar deze tegenslag is begonnen want het lijkt mij toch de bedoeling dat we in de loop van het avontuur minder onderdelen gaan krijgen als deze weer gemonteerd zitten in plaats van een berg meer na een dag werk.
De foto’s van dit deel voeg ik in de loop van het project weer bij in één van de start berichten zodra ik deze heb om het geheel een beetje overzichtelijk te houden.
Op naar het volgende tussenverslag en tot de volgende keer weer.
Groetjes,
Ronald.