De 505 was de laatste echte Peugeot met achterwielaandrijving. Het model was leverbaar met een aantal benzine- en dieselmotoren. Naast de sedan was de 505 ook leverbaar als break en als 7-persoon Familiale.
In 1985 werd het model wat opgefrist met andere bumpers, een ander dashboard en moderner vormgegeven achterlichten.
De 505 is als sedan tot 1990 geleverd en als Break/Familiale tot 1992. Er is nooit een echte opvolger gekomen voor de 505, de 605 waarvan iedereen denkt dat dit de opvolger van de 505 is, moest immers de opvolger van de 604 worden. Feitelijk is er pas in 2011 een echte opvolger gekomen met de 508.
Vermogens van 70 to 180pk
Diesel 4 cilinder
2304 cc XD2C 70pk
2304 cc XD2S turbo 80pk
2498 cc XD3 75pk
2498 cc XD3T turbo 95pk
2498 cc XD3TE turbo intercooler 110-115pk
Benzine motoren
1796 cc 4-cylinder XM7A
1971 cc 4-cylinder XN1/XN1A had 96pk, dan 100pk, op het einde 108pk.
1995 cc 4-cylinder ZEJ met Bosch K-Jetronic fuel injection, 110pk
2165 cc 4-cylinder ZDJL met Bosch L-Jetronic fuel injection, 130pk voor de 505 GTI. Top 185 km/h
2155 cc turbo N9T "Simca Type 180" Bosch LU-Jetronic fuel injection, 142pk.
2155 cc intercooled, turbo N9TE Bosch LU-Jetronic fuel injection 150p.
2155 cc intercooled, turbo N9TEA Bosch LU-Jetronic fuel injection, 160pk, 180pk in de 505 sedan.
2849cc (V6) ZN3J", 170pk



Peugeot 505 Familiale:

Peugeot 505 Break:

Peugeot 505 Dangel:
1980, Dangel maakte een 4x4 505, motoren 110pk turbodiesel of 2,2 l benzine 130pk


Fase 1 achtelichten en bumper
Fase 2 achterlichten en bumper