advertentie Automotive Group reclame

Peugeot 308 II

Alle nieuwigheden en actualiteit rond het merk zelf

Moderator: P-unit

Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Lander »

man ziet er echt mooi uit, met die mooie cleane middenconsole...

jaja
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4710
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Darl'mat »

Testen GTI
Afbeelding
dreamtraveller
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 22 jul 2012, 23:15
Locatie: Escanaffles, Henegauwen
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door dreamtraveller »

hierbij een full option 308 II bij ons in de garage, ziet er helemaal ni mis uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 308 II

Bericht door jurgen_s »

knap inderdaad :Y
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4710
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Darl'mat »

Tuningbedrijven ook al aan de slag
Afbeelding
Michelle
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 15:47

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Michelle »

Ziet er inderdaad GE-WEL-DIG uit!
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Lander »

ik zal het hier maar zetten :-)

Dit weekend heb ik een testrit gedaan met de nieuwe peugeot 308. Ik zal hier een klein verslagje van maken.

Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van de designtaal van Peugeot in de jaren 2000, de 307,207, 308, 5008 en 3008 vind ik zeker geen geslaagd ontwerp. Dan druk ik me nog voorzichtig uit. De RCZ toonde al de juiste insteek, vanaf de 508 was ik verkocht. Ik heb ook een tijdje met een 208 gereden en hierdoor weet ik dat het praajte bij het plaatje klopt. Kortom, peugeot is (terug) een merk geworden waar ik zou voor kiezen. Dit buiten het feit dat ik zot ben van de oudere types.

De reden voor deze testrit is dat ik in december/januari een firmawagen mag kiezen en de 308 mooi binnen het budget valt. Natuurlijk ga ik vergelijkende tests doen bij andere merken, maar ik vond het niet meer als juist om bij de pug te beginnen.

Bij aakomst bij Van Hoecke in St-Niklaas stond er een 1.6 e-hdi 115pk Active te blinken. De glanzende zwarte lak doet de auto niet alle eer aan... daarvoor zou ik persoonlijk een ander kleurtje kiezen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het opendoen van de deur is het even schrikken, het minimalistische design, het ontbreken van knoppen en het kleine stuur. Dat kleine met leder bekleed stuur ligt lekker in de hand... als je een beetje zoekt met de stoel en het stuur vind je een positie waarin het stuur niet in de weg zit van de tellers.

De afwerking vind ik meer dan ok, lekker zacht plastiek, op de juiste plaatsen een chromen biesje, alleen wat zwartjes... maar dat is smaak natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Het rijden dan. Na het starten valt het lawaai, of ontbreken daarvan op. Ik rijd nu een luidruchtige Fiat, dus valt het des te meer op. Ook de respons op de gas is leuk, bij het eerste stoplicht moest ik me wat inhouden, anders had ik al een eerste foto :-). Nochtans is diezelfde Fiat ook niet van de traagste bij de korte sprintjes (voor een 1.6 diesel he ;-) ). Na het wennen aan de auto wat meer rijdersbaantjes gezocht en de teugels even gevierd. Moet zeggen, stelt zeker niet teleur, stuurt scherp, goede respons en de adaptieve bekrachtiging doseert goed.

De ophanging is ook goed, filtert mooi oneffenheden, en toch strak genoeg voor lekker bochtjes gooien (al kon ik me niet teveel laten gaan, mijn copiloten aprecieren dat niet).

Dan even een stop ingelast om met de knopjes te prutsen. Het grote touchscreen is eigenlijk het commandocentrum van de auto, je regelt er alles, behalve volume, esp,achteruitverwarming en luchtrecuperatie. Dat is dan ook een minpuntje. Niet direkt voor mij maar mijn vrouw bijvoorbeeld. Als je de temperatuur of blazer wilt regelen moet je eerst op de touch het menu voor verwarming openen en dan kan je kiezen. Dit is voor haar een reden om niet te kiezen voor een auto. En ik denk dat er meerder mensen zo redeneren. Voor de rest werkt het wel allemaal goed, de bediening is eenvoudig en de touch reageert correct op aanrakingen. De navigatie is duidelijk qua beeld, alleen wat bemoeiziek, maar dat heb ik met alle GPS systemen. Alleen als je wat verder van het stuur zit moet je een beetje voorover leunen om er aan te kunnen. De radio is ook goed genoeg als je gewoon muziekjes wil spelen op een normaal geluidsniveua (alleszins beter als de 208). De rest van de computer aan boord (telefoon, apps etc) heb ik niet gedaan wegens tijdsgebrek.

Dan was het moment aangebroken om hem terug te brengen. Bij het teruggeven vroeg ik een Folder, maar die hadden ze nog niet binnen.

Over het algemeen ben ik tevreden over de test, hij staat alleszins nog op de shortlist.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 308 II

Bericht door jurgen_s »

Zal ik mijn verslagje toevoegen want ik heb gisteren de kans gehad om er een stukje mee te rijden.

De stilte van inderdaad heel hard op. Ik rijd met een 607 wat in die tijd zowat een referentie was qua stilte. De 308 doet beter: geen rammeltje, geen kraakje, geen piepje en de rijgeluiden (motor, ophanging en banden) worden zeer goed gefilterd.
Het interieur is inderdaad minimalistisch maar steekt wel zeer degelijk in elkaar. Ik heb dit jaar nog op het autosalon in een niet nader genoemde mercedes gezeten waar ik mijn vinger tussen 2 spleten van het dashboard kon steken en je daarvoor 70.000 € lichter werd gemaakt. Niets van dat in de 308. Mooie stijlvolle materialen die zeker niet moeten onderdoen voor de duitse drievuldigheid.
Het touchscreen: hier heb ik bewust niet de handleiding gelezen. Als je een interface op dergelijke manier wil aanbieden moet die bij de eerste oogopslag al voldoende informatie geven om het vrij foutloos te kunnen bedienen. Misschien omdat ik een kind van deze tijd ben en al wat gewoon ben om met een smart phone te werken, maar echt veel problemen had ik niet om de verschillende functies te bedienen. Je moet soms wat door menu's scrollen, en op zich is dat geen probleem... als je stilstaat. Rijdend wordt je aandacht toch wat teveel getrokken naar het gebruik van het scherm, terwijl je net dan je ogen op de weg moet houden.
De zithouding is voor mij gewoon goed. De aparte opstelling van tellers en stuur maakt dat je nu gedwongen wordt om de juiste zitpositie aan te nemen want anders kan het gebeuren dat de tellers inderdaad niet geheel zichtbaar zijn. Eens je weet hoe, is alles perfect zichtbaar (zelfde geldt trouwens voor de 208 heren journalisten).
Over de ophanging kan ik heel kort zijn: stug, maar toch heel comfortabel. Zo heb ik op wegen die ik ken bewust de slechtste stukken uitgekozen en de ophanging is op geen enkel moment door de mand gevallen. Grote oneffenheden in de weg bijna ter grootte van een verkeersdrempel werden zonder morren door de ophanging verteerd. Als je dan weer rijders baantjes ging opzoeken viel op hoe makkelijk de auto zich om de hoek laat plaatsen. Dat de auto lichter is geworden voel je dan ook goed aan de voorkant. Niet dat de vorige 308 hier veel last mee had, maar je voelt nu gewoon dat het op een niveau hoger staat. Het kleine stuur ligt fijn in de hand, maar had iets meer feedback mogen geven. De stuurbekrachtiging geeft niet altijd perfect door wat er met de voortrein gebeurd. Maar dat valt pas echt op als je er de pees op begint te leggen, maw je rijdt dan al veel sneller dan toegelaten is. En dan nog: het is niet dramatisch zoals ik met veel electrisch bekrachtigde systemen heb, maar het valt wel op.
De motor dan. In de vrouw haar auto (een C4 picasso) zit de vorige variant van deze motor: 110 pk sterk en 16 kleppen. De huidige variant heeft 115pk en 'maar' 8 kleppen. Ik had dan ook eerlijk gezegd wat schrik voor de hogere toerentallen omdat de auto van de vrouw het daar al moeilijk heeft. Na 3500 toeren heeft het geen zin om nog aan te dringen met deze motor omdat er gewoon niets meer inzit. Niets van dat in de 308: de motor trekt mooi door (wel goed kijken naar de toerenteller want die draait naar de andere kant dan je normaal gewend bent) vanaf 1500 toeren per minuut tot aan de rode zone. Daaronder valt er niet veel te rapen, maar dat is een euvel dat veel turbodiesels mee kampen. Gelukkig dat de pook zijn werk goed doet en de versnellingen zeer vlot laat kiezen. Gewoon netjes klak-klak-klak zonder bijgeluiden of een rubber gevoel in de pook.

Zoals met de 208 zal peugeot zijn potentieel clienteel moeten overtuigen voor een testrit. Met looks alleen gaat peugeot geen 308 verkopen. Niet dat de auto lelijk is, maar langs de zijkant gezien is het niet een zeer spannende wagen (zwart doet de auto inderdaad geen goed). De voor- en achterpartij zijn dan wel knap ontworpen. En eens je ermee gereden hebt, kijk je automatisch toch nog eens terug. Niet omwille van het uiterlijk, wel omdat de auto je aangenaam verrast heeft met zijn fijne rijcapaciteiten.

Dank u garage Kenens voor het ter beschikking stellen van de auto :Y
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Lander »

Persoonlijk heb ik ook geen probleem met de touch bediening, kan me wel voorstellen dat er andere zijn die daar minder kaas van hebben gegeten.

Ik heb ook geen probleem met de zithouding, integendeel, ik ben het kleine stuur gewend geweest door de 208, en ben er zot van. echt zo leuk. Nu zeker met de afgeplatte kant.


Design, idd zijprofiel is geen killer, maar zijn ze dat nt allemaal in die klasse, golf, astra, megane, C4.... enkel de DS4(tof) en de focus(druk, nt mijn ding) springen er wat uit. En de te verwachten Mazda 3. Maar net daardoor en in de juiste kleur is het tijdloos, en dat doet het voor mij. Zo vind ik een Volvo V70 (eerste generatie, niet de 850 kloon) en de audi 100 (laatste model avant) nog altijd mooie autos. Tijdloos design en nog altijd strak. Het sterkste punt vind ik de normale luchthappers vooraan, want wat was dat met de 307 en 308... absurd groot....

nu ik dit alles neerpen, allez typ, begin ik toch te twijfelen of ik de rest nog ga testen :-)
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4710
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Darl'mat »

Aanraak scherm went wel (net als een waterbed en andere zaken), gewoon wat geduldig zijn.
Zoals Jurgen zegt is het wel belangrijk dat het eenvoudig is te bedienen zonder de gebruiksaanwijzing op het stuur te moeten kleven, zeker voor de mensen die geen computer, gsm enz... hebben zonder aanraakscherm, en die zijn er nog altijd.
Hopelijk is het betrouwbaar, en indien stuk, schappelijk te hertstellen.

Lander, betreft bedrijfswagen, begin volgend jaar komt een 82gr Co2 uitstoot versie (BluHDI).
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door PUG(z)OT »

dit weekend te zien in het rood bij ons (garage kenens) zijn het schijnt de enige in limburg die een rode heeft gekregen

ik vind het echt knap 8)
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Axel »

ik ga wss zondag eens kijken ;)
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Lander »

donny, thx maar "I need power" om mijn caravan te kunnen trekken :-)
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: Peugeot 308 II

Bericht door peugeot-gek »

Heb net eens de nieuwe Peugeot 308 mogen test rijden,het beviel me wel.
Het is een fijn rijdende wagen het heeft me verrast,hij trek goed op en is heel stil.Het interieur zit heel goed in mekaar en is van zeer goede kwaliteit.
Alles zit verzameld in het info scherm waardoor het wat kaal oogt in het geheel,de wijzerplaten ogen ook zeer mooi en het kleine stuur vind ik heel fijn.
Wat mijn wel stoorde het geluid van de pinkers die gaan redelijk wat luid vond ik.Wel vind ik hem wel wat aan de dure kant maar al bij al een geslaagde Peugeot terug.
Gelukkige maakt Peugeot weer mooie wagens,na de 206 waren ze wat de weg kwijt maar ze zijn hun aan het herpakken.

Maar toch zou ik mijn 508sw niet willen inruilen voor de nieuwe 308,het zou voor mij toch een stap terug zetten zijn.

Greetz
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Peugeot 308 II

Bericht door Axel »

Ik ben net terug van WCK en heb er ook mee rond gereden. Ik zal in de week mijn verslagske hier posten. :Y
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot nieuws - Actualités Peugeot”