205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
komt heel vaak voor hoor, is daarom ook dat je ook best om het jaar of de 2 jaar je wagen smeert
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Fijn om steeds vlugge antwoorden te krijgen! Erg bedankt. Die 105 pk is echt wel voldoende, vind ik Bovendien wil ik de kar zo origineel mogelijk houden. Een collega raadde de site van Cat Cams al aan. Hoewel de naam alleen al een reden is om er 'eender wat' te bestellen, ga ik liever iets langer op zoek naar een origineel stuk. Maar heel erg bedankt voor de suggesties!PUG(z)OT schreef:wanneer er benzine bij de olie komt verdunt deze, dit kan door weinig warm rijden, verkeerd ontstekings of inspuitmoment...
mss de moment om een hele cilinderkop te zoeken van een 115 pk, dus met de grotere kleppen
Ik hou jullie op de hoogte.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
op engelse ebay en 205gti forum kun je nog wel wat vinden...
de 1.6 blokjes gaan in nl bijna allemaal naar ijzerboer...
de 1.6 blokjes gaan in nl bijna allemaal naar ijzerboer...
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
volgens service box is er in de 205 phase I 2 soorten injectie motoren gevelerd, de XU5J en de XU5JA, dus de 105 en de 115 pk versie, en beide hebben niet dezelfde nokkenstok...
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
nog een 205... dat heb ik graag! maar het begint me al snel te vervelen zonder foto's
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Hallo,
Ondertussen is de auto terug van de garage. Dit is het lijstje met onderdelen dat vervangen is.
Het verhaal. Er is volgens de garagist benzine in het oliecircuit terechtgekomen. 't Is te zeggen - er zou vier liter olie in het blok moeten, maar toen hij dit controleerde, bleek dit stukken meer te zijn. Ik heb nooit bijgevuld. Het mengsel rook naar benzine. Dit heeft voor een verkeerde smering gezorgd, hetgeen de klepstoters en de nokkenas heeft beschadigd. Dat verklaart het tergend langzaam optrekken toen ik 'm de eerste keer mocht ophalen.
Het optrekken lukt nu weer normaal, en als de wagen koud is, merk ik geen probleem. Ik heb in de buurt van het huis gereden. Geen problemen. Motor loopt goed, toerental lijkt oké en acceleratie gebeurt normaal.
Na een tiental kilometer te laten warmlopen, begon het gezever weer. Bij het intrappen van het ontkoppelingspedaal, viel de motor stil. Ik had nog steeds het advies gekregen bij een warme start vooral geen gas bij te geven, wat ik dan maar deed. Hij startte weer net zoals toen ik 'm binnenbracht - moeizaam tot helemaal niet meer. Ik heb het ditmaal gedocumenteerd met filmpjes, al zij het van slechte kwaliteit.
Toen ik voor de eerste keer stilviel, heb ik me aan de kant van de weg gezet. Na het moeizaam starten - de motor klonk als een vlug hijgende hond - krijg ik voortdurend waarschuwingen op het dashboard dat hij stil lijkt te vallen.
Bekijk het eerste filmpje.
Terug thuis - gelukkig maar twee straten verder - start ik het ding opnieuw. Dit is het resultaat.
Bekijk het tweede filmpje.
Ervan uitgaande dat het probleem dus niet opgelost is, heb ik haar nu op een vlakke oprit geplaatst, om zo dadelijk het oliepeil opnieuw te controleren. Ik kan mooi vergelijken, want vlak voor de testrit heb ik de stand opgenomen.
Zodra ik de meting deed, breng ik jullie weer op de hoogte. Intussen kan iemand me misschien verder helpen?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Toönyn Gårissvenra
Ondertussen is de auto terug van de garage. Dit is het lijstje met onderdelen dat vervangen is.
- Delcokop
- Rotor
- Olie
- Oliefilter
- Carterdichting
- Bougies
- Vacuümdarm
- Klepstoters
- Nokkenas
- Gaskleppositiesensor
Het verhaal. Er is volgens de garagist benzine in het oliecircuit terechtgekomen. 't Is te zeggen - er zou vier liter olie in het blok moeten, maar toen hij dit controleerde, bleek dit stukken meer te zijn. Ik heb nooit bijgevuld. Het mengsel rook naar benzine. Dit heeft voor een verkeerde smering gezorgd, hetgeen de klepstoters en de nokkenas heeft beschadigd. Dat verklaart het tergend langzaam optrekken toen ik 'm de eerste keer mocht ophalen.
Het optrekken lukt nu weer normaal, en als de wagen koud is, merk ik geen probleem. Ik heb in de buurt van het huis gereden. Geen problemen. Motor loopt goed, toerental lijkt oké en acceleratie gebeurt normaal.
Na een tiental kilometer te laten warmlopen, begon het gezever weer. Bij het intrappen van het ontkoppelingspedaal, viel de motor stil. Ik had nog steeds het advies gekregen bij een warme start vooral geen gas bij te geven, wat ik dan maar deed. Hij startte weer net zoals toen ik 'm binnenbracht - moeizaam tot helemaal niet meer. Ik heb het ditmaal gedocumenteerd met filmpjes, al zij het van slechte kwaliteit.
Toen ik voor de eerste keer stilviel, heb ik me aan de kant van de weg gezet. Na het moeizaam starten - de motor klonk als een vlug hijgende hond - krijg ik voortdurend waarschuwingen op het dashboard dat hij stil lijkt te vallen.
Bekijk het eerste filmpje.
Terug thuis - gelukkig maar twee straten verder - start ik het ding opnieuw. Dit is het resultaat.
Bekijk het tweede filmpje.
Ervan uitgaande dat het probleem dus niet opgelost is, heb ik haar nu op een vlakke oprit geplaatst, om zo dadelijk het oliepeil opnieuw te controleren. Ik kan mooi vergelijken, want vlak voor de testrit heb ik de stand opgenomen.
Zodra ik de meting deed, breng ik jullie weer op de hoogte. Intussen kan iemand me misschien verder helpen?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Toönyn Gårissvenra
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Het eerste wat in me opkomt is temperatuur sensor of stationaire regelklep...
Maar zoals ik al eerder gezegd heb, neemt ne keer contact op met ne expert in gti's...
Den Hans,keenens,...
Maar zoals ik al eerder gezegd heb, neemt ne keer contact op met ne expert in gti's...
Den Hans,keenens,...
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
ik vraag me af hoe je onderblok eraan toe is als door die veel te dunne olie je nokkenas is opgevreten... je krukaslagers zullen ook wel goed afgezien hebben, wat zou kunnen verklaren dat je bij een warme motor een te lage oliedruk krijgt en daarom je stop lampje aangaat (oliedruk zakt dan te fel)
is de compressie al eens gemeten? dan weet je of je zuigerveren nog een beetje hun werk doen
is de compressie al eens gemeten? dan weet je of je zuigerveren nog een beetje hun werk doen
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Den Hans vind ik op het forum terug. Hij woont blijkbaar dichtbij Bobbejaanland, maar gezien de toestand van de auto durf ik daarheen niet meteen karren. Maar ik stuur 'm een PB.205tunerke schreef:Het eerste wat in me opkomt is temperatuur sensor of stationaire regelklep...
Maar zoals ik al eerder gezegd heb, neemt ne keer contact op met ne expert in gti's...
Den Hans,keenens,...
Keenens vind ik niet meteen terug?
Zelf ben ik van Midden-Limburg - daar iemand in de buurt?
Volgens de garagist heeft het 'm inderdaad geen goed gedaan. De oude nokkenas en klepstoters heb ik meegekregen. Ik zal ze morgen fotograferen en de foto's met jullie delen. Misschien dat dat een indicatie van de ernst van het probleem geeft.PUG(z)OT schreef:ik vraag me af hoe je onderblok eraan toe is als door die veel te dunne olie je nokkenas is opgevreten... je krukaslagers zullen ook wel goed afgezien hebben, wat zou kunnen verklaren dat je bij een warme motor een te lage oliedruk krijgt en daarom je stop lampje aangaat (oliedruk zakt dan te fel)
is de compressie al eens gemeten? dan weet je of je zuigerveren nog een beetje hun werk doen
De compressietest zou geslaagd moeten zijn. In de wagen zou daar een rapportje van te vinden moeten zijn. Ik zoek het morgen na het werk en hou jullie op de hoogte.
-
- Pug Driver
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
- Locatie: The big city of Merksplas
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
geef meteen dan de waardes door van je compressie test
en wat is er met de klepstoters dan? de pottekes wat in gesleten?
mij lijkt het, idd compressie verlies
en wat is er met de klepstoters dan? de pottekes wat in gesleten?
mij lijkt het, idd compressie verlies
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Hallo,
Zoals beloofd - een update.
Vanmorgen het oliepeil gecontroleerd. Niet meer olie in dan voor de testrit. Startte vanmorgen ook 'normaal', in die zin dat ik verwacht werd wat gas te geven tot hij op toeren bleef. Stationair draaide ze eventjes onregelmatig, maar dat was vroeger ook het geval. Niet veel bijzonders te melden.
Ik heb wat foto's van de nokkenas genomen. Ik heb me laten vertellen dat deze staaf vol met eivormige schijven moet hangen, maar merk op dat dat voor één of twee eitjes niet meer het geval is. Deze vertonen ook groefjes. Van de klepstoters heb ik ook een foto genomen. Toen ik ze daarstraks in handen had, merkte ik er niet bijzonder veel aan op, maar blijkbaar is een vervorming van een millimeter al voldoende om een negatieve impact te hebben. De foto's vind je hier terug.
In de doos van de vervangen onderdelen vond ik ook de carterdichting terug, denk ik. Foto's vind je hier terug.
Zoals beloofd ook een rapportje van de compressietest. De garagist heeft deze twee keer gemeten - één keer voor het vervangen van de nokkenas, en één keer erna. Die van de tweede test zou gunstiger uitgepakt hebben, hetgeen de garagist zelf raar vond. Er zouden twee rapportjes in de auto moeten liggen, maar ik vind er maar één. Ik kan niet zeggen of dit rapport van de eerste test of de tweede test is, maar de waarden hierop vermeld kunnen in ieder geval niet slechter zijn dan het nu het geval zou zijn.
Moesten de foto's onduidelijk zijn, maak ik er wel nieuwe. Ik weet niet goed wàt er te zien moet zijn, moest er iets fout zitten.
Er loopt gelijktijdig ook een onderwerp bij de noorderburen, en daar postte iemand een reactie dat zijn 1.6 GTI tot twee maal toe op drie van de vier cilinders begon te lopen. Sinds ik dat las, vond ik dat de power die normaal achter het gaspedaal zit gisteren toch wat tegenval. Ik heb op afgelegen stukjes weg na het opwarmen eens goed doorgetrokken, en de 'punch' van enkele maanden geleden was er nèt niet helemaal. Maar het kan ook gewoon een gevoel zijn.
Groetjes,
Toönyn Gårissvenra
Zoals beloofd - een update.
Vanmorgen het oliepeil gecontroleerd. Niet meer olie in dan voor de testrit. Startte vanmorgen ook 'normaal', in die zin dat ik verwacht werd wat gas te geven tot hij op toeren bleef. Stationair draaide ze eventjes onregelmatig, maar dat was vroeger ook het geval. Niet veel bijzonders te melden.
Ik heb wat foto's van de nokkenas genomen. Ik heb me laten vertellen dat deze staaf vol met eivormige schijven moet hangen, maar merk op dat dat voor één of twee eitjes niet meer het geval is. Deze vertonen ook groefjes. Van de klepstoters heb ik ook een foto genomen. Toen ik ze daarstraks in handen had, merkte ik er niet bijzonder veel aan op, maar blijkbaar is een vervorming van een millimeter al voldoende om een negatieve impact te hebben. De foto's vind je hier terug.
In de doos van de vervangen onderdelen vond ik ook de carterdichting terug, denk ik. Foto's vind je hier terug.
Zoals beloofd ook een rapportje van de compressietest. De garagist heeft deze twee keer gemeten - één keer voor het vervangen van de nokkenas, en één keer erna. Die van de tweede test zou gunstiger uitgepakt hebben, hetgeen de garagist zelf raar vond. Er zouden twee rapportjes in de auto moeten liggen, maar ik vind er maar één. Ik kan niet zeggen of dit rapport van de eerste test of de tweede test is, maar de waarden hierop vermeld kunnen in ieder geval niet slechter zijn dan het nu het geval zou zijn.
Moesten de foto's onduidelijk zijn, maak ik er wel nieuwe. Ik weet niet goed wàt er te zien moet zijn, moest er iets fout zitten.
Er loopt gelijktijdig ook een onderwerp bij de noorderburen, en daar postte iemand een reactie dat zijn 1.6 GTI tot twee maal toe op drie van de vier cilinders begon te lopen. Sinds ik dat las, vond ik dat de power die normaal achter het gaspedaal zit gisteren toch wat tegenval. Ik heb op afgelegen stukjes weg na het opwarmen eens goed doorgetrokken, en de 'punch' van enkele maanden geleden was er nèt niet helemaal. Maar het kan ook gewoon een gevoel zijn.
Groetjes,
Toönyn Gårissvenra
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
dat brede stuk rechts naast je nok, dat is het gedeelte waar je nokkenas "gelagerd" is, je metallen nokkenas draait daar in een aluminium deel van je cilinderkop waar onder druk olie tussen geperst wordt voor smering, ik vraag me een beetje af wanneer je nokkenas er zo uitziet, hoe dat je lagerkapje van je cilinderkop er op die plaats uitziet, wanneer de speling daar te groot is ga je oliedruk vallen krijgen wat voor slecht draaien kan zorgen (heb dit ooit al eens gezien bij een TU3j4 motor van peugeot)
voel eens over dat gedeelte of het grof is? wanneer dit het geval is vrees : niet goed
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Net gaan voelen. Wanneer ik met mijn vingers over dit stuk ga, voelt het glad. Krabbend met m'n vingernagel, merk ik wel wat minimaal reliëf op. Ik heb het ook even met de nokken zelf geprobeerd, maar daar is het stukken erger.PUG(z)OT schreef:voel eens over dat gedeelte of het grof is? wanneer dit het geval is vrees : niet goed
Wat nu?
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Net even weer tot bij de garagist gereden. Het probleem van het stilvallen tijdens het rijden hebben we kunnen reproduceren en beter definiëren.
Als hij koud is, lijkt alles oké. Lijkt, aangezien ik een koude motor niet in toeren jaag. Is hij één keer op bedrijfstemperatuur van 70 graden en trekken we door, dan heeft hij de neiging om bij het indrukken van het ontkoppelingspedaal stil te vallen. De garagist loste dit op door het koppelingspedaal terug omhoog te laten komen, waardoor hij hernam.
Dingen die we onderweg probeerden… Toerental bij stationair draaien ietsje verhogen tot 1250, ongeveer. Hielp niet. Vacuümdarm losmaken en met een schroefje afdichten, zodat er meer benzine zou ingespoten worden, maakte het probleem enkel erger - het stilvallen tijdens het rijden trad vroeger op.
Hij wil nog twee dingen proberen. Omdat de vorige eigenaar er een K&N-luchtfilter op plaatste, wil hij deze terug door het originele systeem vervangen. Hij heeft ook nog een ECU voor een 1.6 GTI liggen, wat hij ook wel eens wil proberen te vervangen. Uiteraard tegen inwisseling van waardepapieren en -metaal.
Denken jullie dat dit nuttig zou kunnen zijn?
Als hij koud is, lijkt alles oké. Lijkt, aangezien ik een koude motor niet in toeren jaag. Is hij één keer op bedrijfstemperatuur van 70 graden en trekken we door, dan heeft hij de neiging om bij het indrukken van het ontkoppelingspedaal stil te vallen. De garagist loste dit op door het koppelingspedaal terug omhoog te laten komen, waardoor hij hernam.
Dingen die we onderweg probeerden… Toerental bij stationair draaien ietsje verhogen tot 1250, ongeveer. Hielp niet. Vacuümdarm losmaken en met een schroefje afdichten, zodat er meer benzine zou ingespoten worden, maakte het probleem enkel erger - het stilvallen tijdens het rijden trad vroeger op.
Hij wil nog twee dingen proberen. Omdat de vorige eigenaar er een K&N-luchtfilter op plaatste, wil hij deze terug door het originele systeem vervangen. Hij heeft ook nog een ECU voor een 1.6 GTI liggen, wat hij ook wel eens wil proberen te vervangen. Uiteraard tegen inwisseling van waardepapieren en -metaal.
Denken jullie dat dit nuttig zou kunnen zijn?
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
ik heb de indruk dat uw garagist niet goed weet wat te doen met een gti
daarom zelfde advies als hierboven: ga naar iemand die er iets van kent. Peugeot garage kenens in Paal is een zeer goede optie.
daarom zelfde advies als hierboven: ga naar iemand die er iets van kent. Peugeot garage kenens in Paal is een zeer goede optie.