Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Geplaatst: za 11 mei 2013, 21:28
Eindelijk zijn we er dan maar aan begonnen. De auto stond al een vijftal jaren in een hoekje van de garage en het leek er maar niet van te komen. Auto is een zeer goede basis: nergens roest of herstellingen, enkel gescheurde kit boven de achterraampjes en aan de dorpels.
Bij het begin van het nieuwe jaar goede voornemens gemaakt, zoals dat hoort, om er toch maar eens aan te beginnen.
Eerst de 304 coupé met pijn in het hart verkocht (reed er toch veel te weinig mee) en dat leverde een aardig budget op om de 205 eens goed aan te pakken.
Met onze vrienden van de Belgische keuring in het achterhoofd besloten om de auto eerst keuringsklaar te maken met de oude motor. Alle delen die ze op de keuring nieuw zouden aanvaarden vervangen (driehoeken, stuurgewrichten, spoorstangen, ...) en de hele remmerij veranderd (206 gti vooraan, 205 gti achteraan) met alle leidingen nieuw en ombouw naar dubbele leidingen met begrenzers achteraan. Dit mag normaal ook niet, maar de gok maar genomen dat ze het niet zouden merken. Hoofdremcylinder vervangen voor een 406 exemplaar en de achteras vervangen door een gereviseerde.
De rolkooi die er in stond moest ook verdwijnen, evenals de group A uitlaat.
Bij Hans even een standaard uitlaat kunnen lenen, waarvoor dank, en alles klaargezet voor de keuring.
De motor gelaten voor wat hij was, alleen de olielekken wat weggepoetst.
Afgelopen woensdag naar het keuringsstation geweest en zonder opmerkingen goedgekeurd. Ze moeten wel een goede dag gehad hebben want ze hebben geen enkele afwijking opgemerkt (auto hing ook 2 cm te laag en dat is normaal afkeur).
Thuisgekomen heb ik hem in de garage geparkeerd en vandaag aan de motorombouw begonnen.
Zodra ik dit lopend heb, is het de bedoeling om hem helemaal optisch onder handen te nemen (spuiten, andere spoiler, originele stickers ...), maar dat zal nog wel enkele weken duren.
Nu heb ik nog een klein jaar om het zo onopvallend en origineel mogelijk te maken en dan geef ik mezelf een goede kans om het hele pakket door de keuring te krijgen. De jonge gastjes die er nu stonden moesten zelfs al vragen welk merk het was, dus hoop ik dat ze over de motor ook wel niet zullen vallen.
En dan nog enkele pics voor de liefhebbers:
En wat er in moet:
Bij het begin van het nieuwe jaar goede voornemens gemaakt, zoals dat hoort, om er toch maar eens aan te beginnen.
Eerst de 304 coupé met pijn in het hart verkocht (reed er toch veel te weinig mee) en dat leverde een aardig budget op om de 205 eens goed aan te pakken.
Met onze vrienden van de Belgische keuring in het achterhoofd besloten om de auto eerst keuringsklaar te maken met de oude motor. Alle delen die ze op de keuring nieuw zouden aanvaarden vervangen (driehoeken, stuurgewrichten, spoorstangen, ...) en de hele remmerij veranderd (206 gti vooraan, 205 gti achteraan) met alle leidingen nieuw en ombouw naar dubbele leidingen met begrenzers achteraan. Dit mag normaal ook niet, maar de gok maar genomen dat ze het niet zouden merken. Hoofdremcylinder vervangen voor een 406 exemplaar en de achteras vervangen door een gereviseerde.
De rolkooi die er in stond moest ook verdwijnen, evenals de group A uitlaat.
Bij Hans even een standaard uitlaat kunnen lenen, waarvoor dank, en alles klaargezet voor de keuring.
De motor gelaten voor wat hij was, alleen de olielekken wat weggepoetst.
Afgelopen woensdag naar het keuringsstation geweest en zonder opmerkingen goedgekeurd. Ze moeten wel een goede dag gehad hebben want ze hebben geen enkele afwijking opgemerkt (auto hing ook 2 cm te laag en dat is normaal afkeur).
Thuisgekomen heb ik hem in de garage geparkeerd en vandaag aan de motorombouw begonnen.
Zodra ik dit lopend heb, is het de bedoeling om hem helemaal optisch onder handen te nemen (spuiten, andere spoiler, originele stickers ...), maar dat zal nog wel enkele weken duren.
Nu heb ik nog een klein jaar om het zo onopvallend en origineel mogelijk te maken en dan geef ik mezelf een goede kans om het hele pakket door de keuring te krijgen. De jonge gastjes die er nu stonden moesten zelfs al vragen welk merk het was, dus hoop ik dat ze over de motor ook wel niet zullen vallen.
En dan nog enkele pics voor de liefhebbers:
En wat er in moet: