ook hierin vind ik de zetels van de 807 / C8 duidelijk wat beter dan die van Espace of (oud model) 'Sharabraxy' maar ik ben wel maar 1.74 m grootjurgen_s schreef: ... dat de rugleuning te klein is. Mijn schouders worden niet of onvoldoende ondersteund ...
ik heb in 2000 bij 806 (Ulysse) en opnieuw in 2003 (1ste C8) uitgebreid vergeleken met oud model Sharan (& Co) en Espace, en mijn eigen mening gevormd
zowel Sharan als Espace, volgens Jan Publiek toch dé referenties om voor te gaan, heb ik niet gekozen:
• alle twee waren ze qua zetels achter niet zo comfortabel (met opgetrokken knieën zitten, als volwassene, en korte rugleuningen)
• de beperkte breedte van de Sharan op schouder- maar vooral hoofd-hoogte
• de 1.9 TDi 115 vond ik 'niet te pruimen' vwb motorlawaai en -trillingen, had wel voldoende koppel dacht 310 Nm in die tijd, distributie destijds iedere 60d km !! en duur omdat ganse voorbumper eraf moest
• de 1.9 dCi 100 (2.2 was me te duur) had ook maar 200 Nm (ik had die gehad in een Laguna, vond die ook vermoeiend qua geluid ondanks stiller dan de TDi), distributie iedere 120d km, ook hier moest ganse voorzijde eraf
• de 806 en later C8 2.0 HDi 110 (goede prijs indertijd) waren beter in deze opzichten, motorisch niet zo sterk (110 pk en 250 Nm, C8 270 Nm), noch zo zuinig als de TDi, maar 'n pák stiller en betere zetels, ook een breder dak dan vooral de Sharan: dus je zat er op de tweede rij niet met je hoofd tegen de bovenkant van de deur, distributie iedere 160d km (cf. boekje toch) en te bereiken via rechter voorwiel-opening
• en last but not least de schuifdeuren (!)
(sinds de 807 ook elektrisch, maar meer omdat dat er vanaf de ST Comfort standaard op zat: ik ging voor die versie omdat die de armleuningen aan de voorzetels had)