Hallo,
misschien een domme vraag, maar kan een achteras van een 309 (gti) uitgelijnd worden?
heb een kleine 2j geleden nieuwe achterbanden gestoken op een nieuwe (gereviseerde) achteras en nu zijn beide banden versleten aan 1 kant versleten (beide kanten het meest naar binnen gezien tov de auto)
kan dit liggen aan de uitlijning? hij is nochthans binnen gegaan voor uitlijnen na het steken van die achteras..
nergens speling op de lagers of ophanging of dergelijke.. Alles zit ook goed vast..
Groeten,
Glauco
uitlijning achteras
Moderator: P-unit
Re: uitlijning achteras
Banden altijd juist opgempompt geweest? Juiste maat van band gemonteerd?
Zijn ook alle rubbers/lagers vernieuwd geweest?
1 versleten rubber kan al genoeg zijn en deze hoeft daarom zelfs niet gebarsten te zijn. Als deze verzwakt is en zachter geworden is kan dit al problemen geven.
Het kan zelfs zijn dat men 2 verschillende merken gebruikt heeft waarbij de ene zachter is dan de andere, of bvb. een millimeter korter dan de andere kant...
Een starre achteras valt normaalgezien niet te regelen (ik veralgemeen hier wel, mogelijk dat er toch iets te verstellen valt op een Peugeot as), al bestaan er wel "onofficiele" methodes om ietwat spoorvorming te kunnen corrigeren, al raad ik deze niet aan. Het gaat hier dan bvb. om sleuven maken in de originele monteerpunten zodat je de as enkele graden kan "draaien", en dit eventueel te combineren met shims (plaatjes) tussen monteerpunten. Nogmaals, van dit ben ik geen voorstander, en er zijn er weinig die dit goed kunnen, meestal doet men meer kwaad dan goed.
Verder kun je gewoonweg pech hebben, ik heb nog al eens gehoord dat er mensen zijn waarbij de banden verkeerd aflsijten, zelfs met een nieuwe as...
Ik zou trouwens eens terug contact opnemen met de mensen die de as gereviseerd hebben? Misschien hebben ze een foutje gemaakt, je weet nooit.
En ook de mensen die hem "uitgelijnd" hebben of zij misschien meer weten. Normaal geeft men na uitlijning een papier mee waarop staat wat/hoeveel er juist is gecorrigeerd bij welke band (bij mijn bandencentrale was dit toch telkens het geval).
Zijn ook alle rubbers/lagers vernieuwd geweest?
1 versleten rubber kan al genoeg zijn en deze hoeft daarom zelfs niet gebarsten te zijn. Als deze verzwakt is en zachter geworden is kan dit al problemen geven.
Het kan zelfs zijn dat men 2 verschillende merken gebruikt heeft waarbij de ene zachter is dan de andere, of bvb. een millimeter korter dan de andere kant...
Een starre achteras valt normaalgezien niet te regelen (ik veralgemeen hier wel, mogelijk dat er toch iets te verstellen valt op een Peugeot as), al bestaan er wel "onofficiele" methodes om ietwat spoorvorming te kunnen corrigeren, al raad ik deze niet aan. Het gaat hier dan bvb. om sleuven maken in de originele monteerpunten zodat je de as enkele graden kan "draaien", en dit eventueel te combineren met shims (plaatjes) tussen monteerpunten. Nogmaals, van dit ben ik geen voorstander, en er zijn er weinig die dit goed kunnen, meestal doet men meer kwaad dan goed.
Verder kun je gewoonweg pech hebben, ik heb nog al eens gehoord dat er mensen zijn waarbij de banden verkeerd aflsijten, zelfs met een nieuwe as...
Ik zou trouwens eens terug contact opnemen met de mensen die de as gereviseerd hebben? Misschien hebben ze een foutje gemaakt, je weet nooit.
En ook de mensen die hem "uitgelijnd" hebben of zij misschien meer weten. Normaal geeft men na uitlijning een papier mee waarop staat wat/hoeveel er juist is gecorrigeerd bij welke band (bij mijn bandencentrale was dit toch telkens het geval).
Re: uitlijning achteras
Achteras van een 309 kan je niks aan uitlijnen. De resultaten zijn wat ze zijn. Je kan, zoals Big-J zegt met shims gaan werken, maar aan de as zelf kan je niks veranderen.
Re: uitlijning achteras
Ben nog niet langs geweest bij de bandencentrale, maar gisteren de peugeot toch eens op de brug gezet.
Rubbers zijn allemaal nog goed, alles zit vast en zie niks speciaals..
Uitgenomen dat als ik de afstand tussen de velgen meet er een dikke cm verschil zit op de voorkant van de velgen tov achterkant.
Iemand heer een verklaring voor?
Rubbers zijn allemaal nog goed, alles zit vast en zie niks speciaals..
Uitgenomen dat als ik de afstand tussen de velgen meet er een dikke cm verschil zit op de voorkant van de velgen tov achterkant.
Iemand heer een verklaring voor?
Re: uitlijning achteras
da's normaal
dat heeft te maken met de plaatsing van de torsiebar voor elk wiel. die liggen voor elkaar en dus is er ook die cm verschil tov de wielen
dat heeft te maken met de plaatsing van de torsiebar voor elk wiel. die liggen voor elkaar en dus is er ook die cm verschil tov de wielen
Re: uitlijning achteras
dus slijtage van de banden gaat niet daardoor komen?jurgen_s schreef:da's normaal
dat heeft te maken met de plaatsing van de torsiebar voor elk wiel. die liggen voor elkaar en dus is er ook die cm verschil tov de wielen
kleine kanttekening, ben in augustus naar de keuring geweest en toen hebben ze niks gezegd over enige slijtage op mijn banden, sindsdien met moeite 2500km gedaan en nu is dus heel het profiel van de binnenste 5cm weg..
was oorspronkelijk afgekeurd omdat de achteras een tand verlaagd is, nu staat hij terug origineel, kan dit er iets mee te maken hebben?