In 2002 besloten PSA en Toyota gezamenlijk een miniklasse-auto te ontwikkelen. Hiervoor werd een joint venture opgericht onder de naam Toyota Peugeot Citroën Automobile in Kolín in Tsjechië. Hier werden de drie modellen Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo ontwikkeld. De drie zijn technisch vrijwel identiek. De verschillen zitten vooral in de uitvoering en in enkele vormgevingsdetails. In 2005 startte de productie. De modellen werden in 2005 op de Autosalon van Genève gepresenteerd, en de verkoop startte ook in 2005. Op 19 december 2005 werd de 100.000ste auto van het drietal gebouwd, en op 19 december 2008 de 1.000.000ste. De maximale productiecapaciteit bedraagt 330.000 auto’s per jaar. Voor de productie is Toyota verantwoordelijk, terwijl PSA de inkoop verzorgt. Vrijwel de gehele productie wordt geëxporteerd.
Het oorspronkelijke ontwikkelproject droeg de codenaam Citybug.
De auto is een 4-zitter in 3- of 5-deursuitvoering. De lengte is minder dan 3,5 m. Hij is in beginsel beschikbaar met benzine- en dieselmotor. De benzinemotor is een 1-liter-, 3-cilindermotor, die oorspronkelijk van Daihatsu komt, een dochteronderneming van Toyota. Deze motor en de versnellingsbak worden gebouwd door Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) in Wałbrzych in Polen, waar ook de versnellingsbakken van o.a. de Auris, de Avensis en de Yaris worden gebouwd. In totaal komt ca. 80% van de onderdelen uit Tsjechië en ca. 11% uit Polen.[1] De 1,4-liter 4-cilinder HDI-dieselmotor is een PSA-product. De dieselversie wordt in Nederland niet meer verkocht, aangezien de benzinemotor reeds zo zuinig is dat de dieselversie in Nederland pas loont als er per jaar vele tienduizenden kilometers mee worden gereden.
De modellen zijn in Nederland een verkoopsucces geworden, mede geholpen door de markttrend naar steeds kleinere auto's. De Aygo staat qua verkoopcijfers aan de top van het drietal, gevolgd door de 107. Over de eerste zes maanden van 2010 stonden in Nederland de Toyota Aygo met 9115 stuks en de Peugeot 107 met 8772 stuks bovenaan de lijst van de meestverkochte nieuwe auto’s; de Citroën C1 stond met 5971 stuks op de achtste plaats. Totaal dus 23858 stuks. (Ter vergelijking: Van de hele top-10 zijn er in dezelfde periode 71.945 stuks verkocht.)[4]
- Forumoverzicht Peugeot's van vroeger (> 15 jaar) - Peugeot du passé (> 15 ans) 10x Geschiedenis - l'Histoire
de 107
Moderator: Axel
Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”
Ga naar
- Peugeotforum
- ↳ Forumregels - Régles du forum
- Sponsors & Partners
- ↳ Peugeot Club Belgium partners
- ↳ Uw bedrijf hier? - Vortre affaire ici?
- Peugeot Club Belgium
- ↳ Club
- Evenementen - Evenements
- ↳ Meetings & Beurzen - Rencontres et d'Expositions
- ↳ Fotos & reacties - Photos et Commentaires
- ↳ PDB Kartingday's
- ↳ PDB Museumbezoek
- ↳ PDB PSA-Meetings
- ↳ PCB Pugday
- ↳ PCB Toertochten
- ↳ PCB Trackday's
- ↳ PDB Varia
- Peugeot's van nu (< 15 jaar) - Peugeot d'aujourd'hui (< 15 ans)
- ↳ Peugeot nieuws - Actualités Peugeot
- ↳ Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport
- ↳ iOn
- ↳ 10x
- ↳ 20x
- ↳ Projecten
- ↳ 30x
- ↳ Projecten
- ↳ RCZ
- ↳ 40x
- ↳ 50x
- ↳ 60x
- ↳ 80x en Tepee gamma
- ↳ Bedrijfsvoertuigen - Cammionettes
- ↳ Projecten
- ↳ Tuning Car Projects Archief
- Peugeot's van vroeger (> 15 jaar) - Peugeot du passé (> 15 ans)
- ↳ Pré x0x
- ↳ 10x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 20x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ Projecten
- ↳ 30x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 40x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 50x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 60x
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- ↳ 80x en Bedrijfsvoertuigen - 80x et Cammionettes
- ↳ Geschiedenis - l'Histoire
- Peugeot's in t klein - Petit Peugeot
- ↳ Miniatuur nieuwigheden - nouveautés miniatures
- ↳ Showroom
- Peugeot Marktplaats - Peugeot Marché
- ↳ Peugeot: onderdelen te koop - à vendre, pièces
- ↳ Peugeot: auto’s te koop - voitures à vendre
- ↳ Peugeot schaalmodellen te koop - Petits modèles Peugeot à vendre
- ↳ Gezocht - Rechercée