Mooie wagen en prachtig kleurtje hoor, proficiat met deze aanwinst en alvast veel veilige en prettige kilometers gewenst. Die wordt in ieder geval al heel erg goed gesoigneerd van in den begin!
Is het je eerste hybride (je komt van een 508 sw Hdi hé) dan ga je misschien toch eens in je haar krabben de eerste tijd. Ik kan het weten omdat ik zelf al tijdje rij met de broer Ds 7 Crossback Grand Chic E-tense 4x4 die over krak dezelfde hybridetechnologie beschikt en daar zijn een paar wetenswaardigheden over te vertellen waar jij (en andere forumvolgers) mogelijk wat aan hebben.
Positief aan deze hybrides zijn de geluidloze manier van rijden, indrukwekkend in één woord en zelfs als de verbrandingsmotor aangaat wordt de rust nauwelijks verstoord. De overgangen tussen de 3 motoren zijn soms wel een beetje voelbaar maar echt storend zou ik het niet noemen. Maar er is wel een zekere reactietijd merkbaar als je b.v. in elektrische modus rijdt en het gaspedaal plots vloert, dan wordt er omgeschakeld naar hybride modus en gaat de verbrandingsmotor bij aan. Het systeem heeft eventjes de tijd nodig dit alles aan te sturen en persoonlijk vind ik dat dit beter had gekund. Gelukkig verdwijnt dit fenomeen van zodra je in hybride modus aan het rijden bent en al helemaal in de sport modus waar je de reacties best snel mag noemen, de wagen zelfs is dan duivels rap en de prestaties zijn indrukwekkend en Gti-waardig (kan ik weten kom zelf uit een 308 Gti BPS).
De range is erg afhankelijk van de seizoenen, nu in de wintermaanden (koude , duisternis) haal ik 38-40 km puur elektrisch, bij 10 °C en zonder gebruik van lichten, zetelverwarming e.d. haal je 42-44 km. Mijn traject is een stuk E40 (120km/u), Brusselse ring (100km/u), stuk E19 (120km/u) en nog wat baantjes (70km/u).
Er zit echter er addertje onder het gras voor wie net als ik zijn dagelijks traject net niet kan halen in elektrische modus, de verbrandingsmotor gaat dan aan voor die laatste halve km of hooguit 2 km. Ik vroeg me al af hoe goed (lees dus slecht) dit is voor de benzinemotor, dat zullen ze bij PSA ook gedacht hebben en ze hebben er iets softwarematig voor geprogrammeerd. Enkel jammer dat ze er niks over communicerenden. Het is namelijk zo dat als je verbrandingsmotor teveel maal gestart is zonder op bedrijfstemperatuur te komen hij op een gegeven moment sowieso gedurende een langere tijd simpelweg in hybride modus gaat rijden met de motor de ganse tijd aan.
Toen ik dit de eerste maal voorhad (je kan de elektrische modus dan gewoon niet selecteren!) dacht ik “oeps, foute boel
”. Dus de dealer gebeld en ik mocht de wagen binnenbrengen zodat ze het konden nakijken, ik kreeg netjes een Ds 3 Crossback als vervangwagen. Ze hebben toen software-updates gedaan (ook voor nog een paar andere akkefietjes) en me toen de info gegeven dat er in de toekomst nog momenten gaan zijn dat de benzinemotor wat langer zal draaien. Wat intussen ook gebeurde maar ik krijg nu wel de melding “elektrische modus niet beschikbaar, automatische bewerking bezig” en je rijdt dan 60-100 km met de benzinemotor aan.
Wie steeds elektrisch (of veel hybride) al zijn kilometers kan rijden zal dit niet of nauwelijks tegenkomen denk ik, het zijn die net niet helemaal elektrisch gereden gevallen.
Ik ben dan eens gaan googelen en al héél wat 3008 hybrids, Ds 7 E-tensen en Grandland hybrids zijn hiervoor binnengebracht bij de dealers. En deze wisten in eerste instantie niks van dit fenomeen, waardoor men soms dagen op zoek was naar wat er mis was. Hallo PSA, waarom is hier niet over gecommuniceerd met de verkooppunten? Vooral op Franse forums zijn er tal van berichten over te vinden en ook wel enige uitleg over het hoe en waarom, het heeft te maken met verdunning van de motorolie door voornamelijk benzinedampen en condensatie (bevestigde ook de technieker van mijn dealer). Die moeten er uitdampen en daarvoor moet de motor nu eenmaal draaien. Maar ik veronderstel dat ook het uitlaatsysteem (katalysator en ik vermoed tegenwoordig ook partikelfilter) best eens goed op temperatuur komt en dus lijkt dit me een logisch iets en gezond voor de aanwezige techniek.
Ik dacht trouwens dat sommige andere PHEV’s dit ook hadden (Mitsubishi Outlander PHEV?), iemand weet van?
Die hybridetechniek is best complex, och arme de technici in de garage die dit op hun boterham krijgen (zie voor de techneuten onder jullie bijgevoegde link onderaan voor wat uitleg over PSA hybride aandrijftechniek, wel en français).
Moderne auto’s ontdekken en doorgronden is een serieuze bezigheid en ik vraag me af of het allemaal niet wat boven onze (en de dealers) hun hoofden aan het groeien is?
Verder valt ook nog te melden dat dit een bandenvreter is en dat andere gebruikers daar ook wel wat klachten over hebben. Zeker op de aangedreven achteras want na 10000 km’s zit er nog 4-4,5 mm profiel op de Michelin’s en ong 5,5 mm op de voorwielen. Dus om de pakweg 15000 vervangen, daar wordt je bandenleverancier alvast gelukkig van.
Persoonlijk vind ik de banden wel (te) smal 205/55/19 voor een voertuig van bijna 2 ton??? Geeft ook wat tractie problemen bij lagere temperaturen en vochtige ondergrond, dus volgende winter stel wintersloffen op de originele velgen. En voor de zomer liggen er al Ronal- velgen klaar met Michelin Pilot Sport SUV in de wat betere afmeting 235/50/19.
Welke afmeting banden ligt er onder jouw Peugeot?
Gezien je alle optie’s genomen hebt zit er ook de Focal-hifi op, klinkt geweldig en mooi geluidsbeeld mits goed ingesteld.
Zit er ook nightvision op of is dat niet verkrijgbaar op 3008?
Ben heel benieuwd naar je ervaringen met deze fraaie 3008 en wens je een fijne start op de ontdekkingsreis die eraan komt
.
http://www.fiches-auto.fr/articles-auto ... ybrid4.php