Enigste voordeel van die koolzaad is dat het een 0 operatie is.
Dus ze doen evenveel CO2 op als ze produceren bij de verbranding ervan.
peugeot gaat hybride
Moderator: P-unit
vanuit de autogids: http://www.autogids.be/artikel/telex/ps ... -12518.htm
PSA Peugeot Citroën is op twee van zijn sites begonnen met de eerste voorbereidingen voor de productie van de hybride technologie Hybrid4.
Het HYbrid4 is een dieselhybridesysteem met "vierwielaandrijving", aangezien de elektromotor zich ter hoogte van de achtertrein bevindt en de achterwielen kan aandrijven, terwijl een HDi de voorwielen in beweging zet. Als gevolg van deze architectuur moest wel een specifieke achtertrein worden ontworpen. Overigens zou de hybride module ook aan te passen zijn aan andere verbrandingsmotoren. PSA hoopt om deze technologie tegen 2011 in productie te kunnen nemen, als de hybride Peugeot 3008 en Citroën DS5 worden gelanceerd.
Ondertussen zijn de eerste voorbereidingen al volop aan de gang. In Mulhouse wordt geëxperimenteerd met zogenaamde Lean-groepen, waar gestreefd wordt naar een optimalisering van de kwaliteit, de efficiëntie en de kosten door in teamverband te werken. De klemtoon ligt hier op de organisatie van de afdeling die in de toekomst deze nieuwe elektrische aandrijfgehelen moet gaan assembleren. Daarvoor wordt gewerkt met schaalmodellen op ware grootte, en de bedoeling is om de assemblage praktisch en logistiek zo vlot mogelijk te laten verlopen. De site van Sochaux werkt enigszins anders, aangezien hier al enkele Peugeots 3008 HYbrid4-prototypes van de band zijn gerold. Dat de nieuwe technologie zo vlot kon worden ingepast, is te danken aan de ervaring die PSA de afgelopen jaren heeft opgedaan met de montage van hybride Citroën C4- en Peugeot 308-prototypes
-
- Pug Driver
- Berichten: 5320
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
- Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
- Contacteer:
In het voorjaar van 2011 zal Peugeot de 3008 Hybrid4 op de markt brengen. Om ons alvast op te warmen voor de komst van deze eerste hybride van Peugeot laten de Fransen op de IAA in Frankfurt de 3008 Hybrid4 conceptcar zien. Tegelijkertijd onthult Peugeot een soortgelijke Hybrid4-variant op basis van de RCZ.
Tijdens diverse grote autoshows heeft Peugeot ons verrast met hybrides. Weliswaar telkens in conceptvorm, maar de Fransen maakten ons wel duidelijk volop bezig te zijn met de ontwikkeling. In tegenstelling tot de meeste andere autofabrikanten kiest Peugeot niet voor een combinatie van een benzine- en elektromotor, maar passen ze een dieselmotor toe. Peugeot schrijft die keuze toe aan het feit dat dieselmotoren in Europa zeer populair zijn en bovendien het rendement veel beter is dan bij een benzinemotor.
Vierwielaandrijving
Uniek aan de 3008 Hybrid4 en RCZ Hybrid4 is het feit dat Peugeot de ondersteunende elektromotor achterin legt. De dieselmotor in het vooronder zorgt voor de aandrijving op de voorwielen terwijl de elektromotor de achterwielen aandrijft. Voordeel hiervan is dat er niet alleen kosten worden bespaard bij de ontwikkeling, maar bovendien kunnen bijna alle modellen uit de PSA-groep zodoende zonder al te veel investering geschikt gemaakt worden voor hybride-techniek. Maar dat is niet alles. Wie dat wenst kan met een knop op het dashboard kiezen voor vier standen, waaronder vierwielaandrijving. De dieselmotor (voorwielen) en elektromotor (achterwielen) werken dan nauw samen. Behalve dat kan de bestuurder ervoor kiezen om geheel elektrisch te rijden (ZEV-stand), automatisch een modus te laten kiezen (AUTO) en wie sportiviteit wenst kan kiezen voor de Sport-stand waarbij later overgeschakeld wordt.
Diesel- en elektromotor
Zoals gezegd ligt er een dieselmotor voorin. In deze twee gevallen is dat de 2.0 HDiF met een vermogen van 136 pk (300 Nm). De elektromotor ontwikkelt 31 pk (200 Nm). In dit 3008 Hybrid4 zorgt dit voor een 0-100 km/h sprint in 8,8 seconden en een topsnelheid van 209 km/h. Dat alles gecombineerd met een verbruik van gemiddeld 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Op de elektromotor is het verbruik uiteraard nul en bedraagt de actieradius maximaal 4,5 km. De RCZ Hybrid4 weet pas echt indrukwekkende cijfers neer te zetten (voor een hybride). De auto weet in 8,5 seconden naar 100 km/h te sprinten, maar belangrijker nog: hij verbruikt gemiddeld slechts 3,7 l/100 km en stoot dan maar 97 g/km uit.
Bron: Autowereld.com
Tijdens diverse grote autoshows heeft Peugeot ons verrast met hybrides. Weliswaar telkens in conceptvorm, maar de Fransen maakten ons wel duidelijk volop bezig te zijn met de ontwikkeling. In tegenstelling tot de meeste andere autofabrikanten kiest Peugeot niet voor een combinatie van een benzine- en elektromotor, maar passen ze een dieselmotor toe. Peugeot schrijft die keuze toe aan het feit dat dieselmotoren in Europa zeer populair zijn en bovendien het rendement veel beter is dan bij een benzinemotor.
Vierwielaandrijving
Uniek aan de 3008 Hybrid4 en RCZ Hybrid4 is het feit dat Peugeot de ondersteunende elektromotor achterin legt. De dieselmotor in het vooronder zorgt voor de aandrijving op de voorwielen terwijl de elektromotor de achterwielen aandrijft. Voordeel hiervan is dat er niet alleen kosten worden bespaard bij de ontwikkeling, maar bovendien kunnen bijna alle modellen uit de PSA-groep zodoende zonder al te veel investering geschikt gemaakt worden voor hybride-techniek. Maar dat is niet alles. Wie dat wenst kan met een knop op het dashboard kiezen voor vier standen, waaronder vierwielaandrijving. De dieselmotor (voorwielen) en elektromotor (achterwielen) werken dan nauw samen. Behalve dat kan de bestuurder ervoor kiezen om geheel elektrisch te rijden (ZEV-stand), automatisch een modus te laten kiezen (AUTO) en wie sportiviteit wenst kan kiezen voor de Sport-stand waarbij later overgeschakeld wordt.
Diesel- en elektromotor
Zoals gezegd ligt er een dieselmotor voorin. In deze twee gevallen is dat de 2.0 HDiF met een vermogen van 136 pk (300 Nm). De elektromotor ontwikkelt 31 pk (200 Nm). In dit 3008 Hybrid4 zorgt dit voor een 0-100 km/h sprint in 8,8 seconden en een topsnelheid van 209 km/h. Dat alles gecombineerd met een verbruik van gemiddeld 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Op de elektromotor is het verbruik uiteraard nul en bedraagt de actieradius maximaal 4,5 km. De RCZ Hybrid4 weet pas echt indrukwekkende cijfers neer te zetten (voor een hybride). De auto weet in 8,5 seconden naar 100 km/h te sprinten, maar belangrijker nog: hij verbruikt gemiddeld slechts 3,7 l/100 km en stoot dan maar 97 g/km uit.
Bron: Autowereld.com