Zoals sommigen nog zullen weten heb ik voor mijn 206 met een 309GLD gereden. Ik heb altijd wel een beetje een zwak gehad voor dit vreemde eendje in de bijt uit het Peugeotgamma.
Een hele tijd geleden had ik mij voorgenomen om op zoek te gaan naar opnieuw een 309, deze keer zou het een snellere worden. Eerst een hele tijd gezocht naar een model uit de G-reeks (ph1). Dit bleek een zeeeeer moeilijke zoektocht te zijn omdat de meeste van deze ouderdom erg veel last hebben van de roestduivel. Na een paar gesprekken met mensen met kennis van zaken heb ik eind vorig jaar besloten om de zoektocht uit te breiden, een X-model (ph2) mocht ook, maar dan wel een 16V.
Ondertussen is het zover en staat sinds gisteren mijn eigen 309 GTI16 hier. Tis een zwarte geworden. [Noir vernis - P3XY]
Ze heeft 210 000km op de teller en is 10j jonger als haar eigenaar.
Enkele specs van de GTI16:
- Motor: XU9J4 (D6C)
- Max. vermogen: 160 DIN-pk bij 6500 omw/min
- Max. koppel: 184 DIN-Nm bij 5000 omw/min
Er hangt een Sebring-demper onder een ze staat op koni-schokdempers. De motor ademt door een open luchtfilter (merk nog niet bekend)
Op dit moment verblijft ze nog illegaal in ons land, in NL is ze al afgemeld en uitgeschreven, nu komt de procedure in België nog. Douane - Gelijkvormigheidsattest aanvragen - keuren - verzekeren.
Als van de eerste keer goedgekeurd wordt op de keuring ga ik dit jaar er al mee cruisen en gaan we beginnen knutselen na de zomer. Zoniet beginnen we onmiddelijk en komt ze pas buiten in bijna zo goede staat als die van Pugman.
Een paar fototjes: Zullen er nog wel veel meer worden in de loop der tijd.
Foto's van marktplaats
Foto's in België, ze staat nu droog binnen
Zodra het gedaan is met vriezen wordt ze grondig gewassen om al het zout weg te spoelen, de vorige eigenaar reed er dagelijks mee.