Nieuwe PSA-Turbo
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 5320
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
- Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
- Contacteer:
Nieuwe PSA-Turbo
Peugeot heeft in de vorm van de geblazen 1,6-liter al een prima turbomotor in huis, maar het merk wil meer. Met de onthulling van een geheel nieuw blok wil het merk op de Autosalon van Genève de concurrentie op een achterstand zetten.
De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.
Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.
Bron: Autoweek.nl
Dat zijn cijfers waar ze weer mee tussen de mensen kunnen komen.
En nu in België terug benzinemotoren.
De specificaties van de 1.5 MCE-5 VCRi zijn bijzonder indrukwekkend. Uit een cilinderinhoud van 1,5 liter haalt het Franse merk een vermogen van 220 pk en een maximumkoppel van 420 Nm. Dat zijn waarden die gelijk zijn aan die van respectievelijk een 3.0 V6 en een 4.0 V8, aldus Peugeot. In Genève toont het Franse merk een 407 met de nieuwe turbomotor. Het gemiddeld verbruik ligt op 6,7 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot op 158 gram per kilometer.
Bij de 220 pk van dit model is de koek nog niet eens op. Op termijn krijgt het blok een directe benzine-injectie en liggen zelfs waarden van 270 pk en 460 Nm in het verschiet. Het gemiddeld verbruik van het blok komt dan (afhankelijk van het vermogen en de auto waarin het ligt) te liggen op ongeveer 6,0 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot komt uit op 140 gram per kilometer.
Met de ontwikkeling van deze motor zegt Peugeot een belangrijke stap te hebben gezet in het voldoen aan de nieuwe CO2-regels die in 2012 van kracht worden. Het blok lijkt vooral bestemd voor de 408, die volgend jaar op de markt komt. Ook een eventuele 308 RC zou de beschikking over de nieuwe turbomotor kunnen krijgen. Peugeot heeft echter altijd ontkend aan zo'n snelle versie te werken.
Bron: Autoweek.nl
Dat zijn cijfers waar ze weer mee tussen de mensen kunnen komen.
En nu in België terug benzinemotoren.
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 16:25
- Locatie: Hingene - Antwerpen
hier nog wat meer informatie over die 1.5 motor:
bron: www.autogids.be
bron: www.autogids.be
In de groene hall van het salon van Genève stelde het onderzoeksbedrijf MCE-5 een Peugeot 407 voor met een motor met variabele compressieverhouding, de VCRi.
Al sinds 1997 werkt MCE-5 aan een motor met variabele compressieverhouding, en het principe gaat zelfs terug tot het onderzoek van Vianney Rabhi,de oprichter van MCE-5, dat van voor 1991 dateert. Deze motor kan worden omschreven als het huwelijk tussen de klassieke zuiger enerzijds en tandwielen zoals in een versnellingsbak anderzijds. Centraal bij de MCE-5 VCRi (Variable Compression Ration Intelligent) staat een systeem dat de compressieverhouding in de verbrandingskamer kan aanpassen en dat gestuurd wordt door het motormanagement. Het geheim van deze technologie zit hem in het tandwiel tussen een bedienende tandheugel en een tandheugel met daarop de zuiger (respectievelijk "roue de transmission", "crémaillère de commande" en "crémaillère de piston" in de illustratie). Dankzij dit elektronisch geregelde, maar mechanische systeem kan het rendement van de motor worden verbeterd: koppel en vermogen nemen toe, terwijl het verbruik afneemt.
De MCE-5 VCRi werkt met een compressieverhouding die continu varieert tussen 6:1 en 15:1 en geregeld wordt door de positie van een regelvijzel ("vérin suiveur" in de illustratie). Die is tot op 0,05 millimeter nauwkeurig en regelt de compressieverhouding in enkele honderdsten van een seconde. Bovendien is ook in elke cilinder afzonderlijk de compressieverhouding verschillend, zodat de motor nooit met een stabiele compressieverhouding werkt. De technologie is al levensvatbaar sinds 2008, maar wordt nog altijd bijgeschaafd en draait onder meer proef in een Peugeot 407.
Concreet past deze technologie perfect bij een direct ingespoten benzinemotor, of die nu atmosferisch of drukgevoed is. Hij kan ook werken met een variabele distributie. In de 407 ligt een 1,5 liter grote viercilinder op benzine, die de steun krijgt van een meerfasige turbo. Daarmee ontwikkelt hij 217 pk tussen 4.000 en 5.000 toeren, het equivalent van een veel grotere klassieke motor. Het koppel is dat van een diesel waardig: 420 Nm bij 1500 o/m. Volgens de bedenkers van deze motor heeft deze 1.5 VCRi genoeg aan 6,7 l/100 km benzine (bio-ethanol is ook mogelijk), maar de ingenieurs zijn aan het werken om het verbruik omlaag te krijgen tot 6 l/100 km (wat overeenkomt met 140 g/km).
Hoewel deze manier van werken volgens MCE-5 efficiënter en minder duur is dan hybride of dieseltechnologie, is de VCRi nog niet te vinden in de showrooms. Daarvoor is nog ontwikkelingswerk nodig, vooraleer ze tegen 2016 of 2017 klaar zou zijn voor industrialisering. Bovendien moeten ook nog constructeurs bereid worden gevonden om dit type motor in hun auto's aan te bieden. MCE-5 Development is echter optimistisch en claimt dat de VCRi-technologie klaar is voor productie op grote schaal.