Evenementen 2019

2019 40 jaar/ans BCOP-CBAP
2019 15 jaar/ans Pugdrivers Belgium
2019 - NIEUW - NOUVEAU - 2019
2019 PEUGEOT CLUB BELGIUM 2019
 Het is nu do 21 nov 2019, 10:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bouwj - Peugeot 106 rallye - Ilcotje
BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011, 14:56 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
Na mijn voorsteltopic geopend te hebben zal ik hier de specs neerzetten van de rallye:
Het gaat om een phase 2 met een 1.6 8v blok, ik heb hem op 05-06-2010 op de vermogenbank gehad met het volgende resultaat:
121pk & 156nm koppel.

Ik heb tot nu toe 2 circuits gereden.
* Peugeot test cirucit, Malmedy
* Nurburgring

Ik was van plan vorige week om Zandvoort te bezoeken, maar mijn koppeling heeft het begeven. Daar ben ik nu mee bezig, koppeling is al besteld. Ik zal alle keerringen mee pakken met de volgende upgrades:
* 200mm Valeo koppelings kit
* OEM schakelstangen
* Compbrake quickshifter
* Spoox shortshifter
* 25% afgedraaid vliegwiel

Na dat weer gerepareed te hebben gaan we eens veder kijken wat daarna gaat gebeuren. Ik heb nog genoeg onderdelen liggen om gemonteerd te worden. Sinds 2 weken zit mijn geflockte dashboard gemonteerd, met de nodige aanpassingen.
Foto's zullen het werk veder vertellen hier beneden.

Specs lijstje:
Motorisch:

K&N k57i luchtfilterkit
Raceland spaghetti spruitstuk
Devil Kat/middendemper vervanger
Iresa ET40 GR n einddemper
Oil catch can
CompbrakeQuickshifter
Spoox Shortshifter
2e ventilator op schakelaar geschakeld


Onderstel:

Wiechers verstevegingsbrug achter
OMP veerpootbrug
OMP draagarmbrug
Peugeot 206 gti remmen 266mm
Sandtler remschijven voor
OMP remblokken voor
Kumho 185/55r14 KU31 banden achter op 6j steelies
Kumho 185/55r14 KH31 banden voor op 6j steelies
Reservewiel voorwaardig met Kumho KU31
Draagarm rubber powerflex


Interieur:

Dashboard geflockt
QSP drift 1 kuipstoelen
QSP 6punts gordels
QSP Race type snap off naaf
QSP 90mm deepdish stuur suede (Sparco R325 90mm deepdish suede)
QSP bestuurders voetensteun
QSP bijrijdersvoetensteun
QSP reservewielbevesteging
QSP kill switch
OMP stoelframes
Ltec deurhendels (sleepoogkabel)
Equus koelwatertempratuur meter
Equus olietempratuur meter
Equus volt meter


Voor mijzelf:

OMP Jet helm
QSP handschoenen

Plannen zijn er om een rolkooi in te gaan lassen, en het onderstel nog aan te pakken.

Foto's :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Ilcotje op do 03 maart 2011, 12:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011, 15:55 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jan 2006, 23:17
Berichten: 3913
Woonplaats: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Ilcotje schreef:
121pk & 156nm koppel.



Zijn dat gangbare waardes voor een quasi originele 106 Rallye ?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011, 16:42 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
Nee origineel is 103pk en 131nm koppel. Quasi origineel ? Uitleg aub :P

Misschien begin zomer dat er een andere kop op komt met grotere inlaat.
Kop heb ik al liggen, alleen nog wat aan doen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: do 17 feb 2011, 18:03 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jan 2006, 23:17
Berichten: 3913
Woonplaats: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Een luchtfilter en uitlaat noem ik quasi origineel omdat dat al bijna standaard gedaan wordt door elke autoliefhebber. Dat zijn de eerste dingen die Jan met de pet verandert als je begrijpt wat ik bedoel.

Anders gezegd, vind je +20pk niet veel voor die simpele mod's ? Daarom mijn vraag, heb je weet van nog 1.6 8V's met dat vermogen mbv filter en uitlaat?

Wat zijn je wiel pk's ?


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011, 01:33 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun 2007, 17:06
Berichten: 443
Woonplaats: belgium
vind dat uitlaatje wel zalig anders :-D kwanta kostda


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011, 11:02 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
Den Hans schreef:
Een luchtfilter en uitlaat noem ik quasi origineel omdat dat al bijna standaard gedaan wordt door elke autoliefhebber. Dat zijn de eerste dingen die Jan met de pet verandert als je begrijpt wat ik bedoel.

Anders gezegd, vind je +20pk niet veel voor die simpele mod's ? Daarom mijn vraag, heb je weet van nog 1.6 8V's met dat vermogen mbv filter en uitlaat?

Wat zijn je wiel pk's ?


Ik had het zelf niet verwacht dat er nog zoveel vermogen uitkwam, ik hoopte om boven de 100pk te blijven. Iedereen was verbaasd dat de rallye er nog zoveel heeft. Ik snap dat iedereen daarmee begint omdat je daar snel pk's mee wint.
Voor de rest is het mij onbekend wat er mee is gedaan.
De rallye is rechtstreek met de wielen op de rollers gegaan, is dat dan wiel pk. Las ook ergens dat je ongeveer 15% moest bereken voor verlies en zo je echte pk's kon bepalen.
Dan zou ik uitkomen op: 121pk gemeten /door 0,15 is 18pk. Dus 103pk op de wielen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011, 11:06 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
red205xs schreef:
vind dat uitlaatje wel zalig anders :-D kwanta kostda


Het is een Iresa einddemper, komt uit Frankrijk. Er rijden hier nog 3 mensen rond in Nederland met deze uitlaat wat ons bekend is. Een bekende heeft deze uitlaat ook, maar dan onder zijn phase 1 rallye. Geen idee of deze uitlaat nog nieuw te koop is en ik durf ook niet te vermelden dat deze uitlaat voor andere merken beschikbaar is. Ik heb hem 2e hands over genomen voor €150,-
Er komt echt herrie uit, eigenlijk gewoon te. Maar dat maakt het juist leuk.

Ik hoop dit weekend een filmpje te maken van die phase 1, omdat mijne stil staat zal dat niet gaan.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011, 11:11 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jan 2006, 23:17
Berichten: 3913
Woonplaats: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Ilcotje schreef:
Den Hans schreef:
Een luchtfilter en uitlaat noem ik quasi origineel omdat dat al bijna standaard gedaan wordt door elke autoliefhebber. Dat zijn de eerste dingen die Jan met de pet verandert als je begrijpt wat ik bedoel.

Anders gezegd, vind je +20pk niet veel voor die simpele mod's ? Daarom mijn vraag, heb je weet van nog 1.6 8V's met dat vermogen mbv filter en uitlaat?

Wat zijn je wiel pk's ?


Ik had het zelf niet verwacht dat er nog zoveel vermogen uitkwam, ik hoopte om boven de 100pk te blijven. Iedereen was verbaasd dat de rallye er nog zoveel heeft. Ik snap dat iedereen daarmee begint omdat je daar snel pk's mee wint.
Voor de rest is het mij onbekend wat er mee is gedaan.
De rallye is rechtstreek met de wielen op de rollers gegaan, is dat dan wiel pk. Las ook ergens dat je ongeveer 15% moest bereken voor verlies en zo je echte pk's kon bepalen.
Dan zou ik uitkomen op: 121pk gemeten /door 0,15 is 18pk. Dus 103pk op de wielen.



Zo werkt het dus NIET. Ze meten je wiel pk's en gaan dan verder rekenen naar je motor pk's. Niet andersom. Die omrekening is idd. met een bepaalde factor die ruimte geeft om creatief meet te zijn. :wink:
Dus zolang je niet weet wat jou wiel pk's zijn weet je dus niets.
De wielpk's zijn ook de enige pk's waar je met andere auto's kan vergelijken... Omdat dus elke bank 'anders' is.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 18 feb 2011, 11:28 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
Ik kom hierop terug, ik ben het even aan het navragen.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011, 17:00 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
@ Den Hans, hoe kan ik het dan berekenen ? Op het nederlands forum word wel gezegt dat het op deze manier berekend word.

Hier een korte impressie hoe dat klinkt met een Iresa uitlaat:
http://www.youtube.com/watch?v=c_8FMDQ42Gk

(Niet mijn rallye :P)


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011, 17:50 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jan 2006, 23:17
Berichten: 3913
Woonplaats: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Het vermogen dat gemeten wordt is ALTIJD op de wielen / op de rollen. Het heet niet voor niets een rollenbank. Het is geen motortestbank waar het motorblok opgehangen wordt en het vermogen gemeten wordt op de krukas.
Die waarde (die dus vaak 'vergeten' wordt op de grafiek) is je echte vermogen.
Je aandrijfverliezen en bij sommige hun loodzware /veel te grote wielen zijn lekker meegerekend en dat is waar je't mee moet doen aan de stoplichten. Dan kan men nog een verlies meting doen maar vaak neemt men gewoon de 15% waarde. Alles behalve correct meestal maar het resultaat is dat je meer motorvermogen hebt dus iedereen is tevreden. ;-)
Soms wordt er ook nog met de luchttemperatuur gespeeld. Als men de omgevingstemperatuur warmer ingeeft dan ie is, denkt de rollenbank dat de motor nog meer vermogen kan geven als de lucht koel is dus wordt dat ook gecorrigeerd. Weeral in jou voordeel.

Dus wil je appels met appels vergelijken, vergelijk dan het vermogen op de wielen. De rest is niet betrouwbaar in de meeste gevallen.

Ik ben laatst op de bank geweest en men heeft verder gerekend met 11% verlies. Hadden ze 15% genomen had ik +/- 5 pk meer gehad. Gratis en voor nix.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: wo 23 feb 2011, 18:39 

Geregistreerd: zo 07 okt 2007, 16:05
Berichten: 315
Woonplaats: mechelen
knappe auto :D
de iresa staat ook op mijn 106 gti en klinkt inderdaad prachtig :twisted:
@red205xs : ze zijn nog steeds te koop , heb de mijne vorig jaar hier gekocht : http://www.nsbconcept.com/315-p


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: vr 25 feb 2011, 01:25 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun 2007, 17:06
Berichten: 443
Woonplaats: belgium
is zien dat ik dat via spruyt geritselt krijg , nu maar eventjens zelf iets gebrouwen zal ik morgen eens posten tnx voor de link :)


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011, 12:39 

Geregistreerd: do 17 feb 2011, 14:02
Berichten: 32
* Update time *

Nog steeds staat de rallye stil, het weekend is mijn eigen rallye aan de beurt. Ik zal de bak demonteren en het vliegwiel laten afdraaien, twijfelde eerst over de nadelen. Andere forums doorgelezen, en binnen de marge van 25% is er weinig verschil met terugvallen in de toeren en rotter stationair lopen. Daar zal ik nog een tijdje mee bezig zijn, ook de keeringen zullen in de 2 weken dat het vliegwiel weg is worden vervangen. Om daarna een strak schakelende bak terug te bouwen.

Ik heb nu een setje bendix klauwen van een phase 1 rallye voor de conversie op de achteras, dan kan ik 247mm geventileerd monteren. De klauwen liggenn uit elkaar om mat zwart gespoten te worden. De set zal worden voorzien van oem schijven met Sparco T51 blokken. Voor de voorzijde heb ik eindelijk mijn schijven binnen, na 4 maanden wachten :P De voorste klauwen zullen ook netjes mat zwart gespoten worden.

Het weekend zal de auto gaan rusten op assteunen, en daarbij kan ik gelijk de gehele veerpoot demonteren. Die zal ik ook weer netjes overspuiten in mat zwart, zoveel andere spannende kleuren waren er niet bij de bouwmarkt. Ik zal het setje Eibach veren monteren, die heb ik toch nog liggen. En kan dan mooi gemonteerd worden, schokdempers laat ik momenteel nog zitten. Komt in de loop van de tijd wel.

Ook zal ik de draagarmen en de stab. stang voorzien van een nieuw kleurtje, de draagarmrubber en stab. rubbers vervangen voor Powerflex. Ik zal de rubbers gaan vervangen voor Powerflex zwart.

Net een beetje rondgezocht voor Coaters, kwam ik bij Gerritsen in Nijkerk die voor mijn ogen een scherpe prijs hanteerd.
Dit eerder aangeschafte setje zal ik laten coaten, ik denk het te gaan doen in RAL 9016, denk dat ze in het wit mooi zullen zijn:
Afbeelding


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Peugeot 106 rallye phase 2
BerichtGeplaatst: do 03 maart 2011, 13:49 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 apr 2007, 20:21
Berichten: 1777
Woonplaats: Lierke Plezierke
Zijn ook geen misse velgjes ;)


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron