Peugeot heeft een R2-rallykit ontwikkeld voor de 208. En nu maar hopen dat er een Rallye-straatversie volgt.
In het WRC-kampioenschap mag PSA-stalgenoot Citroën dan al jaren de plak zwaaien, dat wil niet zeggen dat Peugeot de rallysport links laat liggen. Eerder integendeel, want de Sport-divisie heeft een klantenauto klaargestoomd die voldoet aan de R2-reglementen van de FIA-automobielfederatie. Die komt er meteen in twee gedaanten, eentje die zich richt op asfaltproeven (met 16-duimsvelgen) en een andere die gravelpaden (met 15-duimsvelgen) prefereert. Uiteraard kan de ene specificatie omgebouwd worden naar de andere.

Conform de regels wordt de 208 R2 aangedreven door een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor die een piekvermogen van 185 pk ontwikkelt, krachten die naar de voorwielen vloeien via een sequentiële vijfversnellingsbak en via een mechanisch sperdifferentieel. Uiteraard worden ook de remmen, de stuurinrichting, de ophanging en de koppeling onder handen genomen. Het gestripte interieur helpt om het gewicht tot 1.030 kilogram te doen zakken, het door de FIA bepaalde minimum.

Binnenkort fungeert de 208 R2 als nulwagen bij de Tour de Corse volgend weekend, bestuurd door Stéphane Sarrazin. De klanten moeten tot november wachten vooraleer ze hun bestelling thuis geleverd krijgen. De ombouwset kost 37.500 euro, de volledig geprepareerde 208 R2 schudt 57.500 euro uit je zak. Peugeot is intussen ook bezig met het klaarstomen van een echte circuitversie en met een R5-rallyvariant die ingezet zal worden in nationale en internationale S2000-kampioenschappen.

Wij dromen intussen van een afgeleide voor de openbare weg, van een opvolger voor de legendarische 205 Rallye (1988-1992). Aangedreven door een 1,3 liter-krachtbron van 103 pk positioneerde die zich onder de krachtigere GTI-versies, maar dankzij een specifieke bodykit, een gestript interieur en een aangepaste ophanging reed de Rallye minstens even leuk. Peugeot deed hetzelfde met de 106 en de 306. En nu maar hopen op een atmosferische 208 Rallye, net onder de geblazen GTI.
Bron: Autowereld.be