advertentie C&C reclame

Koelvloeistof bijvullen

306, 307, 308 en 3008

Moderator: P-unit

Plaats reactie
308swgt driver
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 16:42

Koelvloeistof bijvullen

Bericht door 308swgt driver »

Hallo.
Ik heb nog een vraagje. Ik heb een 308sw gt met de 1.6thp in van 205pk en hij is van 2016. Sinds ik hem heb moet ik regelmatig koelvloeistof bijvullen. Dat is een 300ml op een 10000 km ofzo. Is dat normaal bij die motoren want dat is toch een gesloten circuit? Verbuikt hij dat gewoon of is er een lek? Hoe zou dat kome? Heb naar verschillende garages gebeld en ze zeide dat ik me geen zorgen moet maken omdat ze bij elk onderhoud bij de meeste autos zo een hoeveelheid moete bijvullen. Ze gaan bij het volgende onderhoud is druk zette op het systeem om te zien als er een verlies is ofzo maar we zien niks op het bodemplaat of aan de motor en andere zaken van een lek ofzo.wat is jullie mening? Alvast bedankt.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Koelvloeistof bijvullen

Bericht door Darl'mat »

ik zou ook denken dat het niet normaal is
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Koelvloeistof bijvullen

Bericht door PUG(z)OT »

is niks abnormaals ;) moeten bij elk onderhoud wel een paar 100 ml bijvullen
komt veel druk op, die kan ontsnappen via de vuldop, en ook de waterpomp is niet 100% dicht, daar zit ook een klein ontluchtgaatje aan, dus daar kan er ook vloeistof verdampen
308swgt driver
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 16:42

Re: Koelvloeistof bijvullen

Bericht door 308swgt driver »

Hoe kan dat weg via de vuldop? Waarom is er een ontluchtingsgaatje aan de waterpomp? Kan dat daat lekken en kan je niks aan doen? Toch een 300-400 ml op een 8000-10000 km.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Koelvloeistof bijvullen

Bericht door Steven »

Volgens mij ben jij een ongelovige thomas. ;) jij was enkele weken geleden toch bij erwin, niet? Om een ander filter te laten installeren? Ik ben daar toen ook nog ff gepasseerd om onderdelen af te leveren. Toen hebben we het er ook nog over gehad dat je enkele 100’en ml moest bijvullen om de 10.000km en of het normaal was. Conclusie: niet super abnormaal, veel auto’s hebben dat. Ik heb toen nog gezegd laat hem maar eens op het minimum staan, dan ga je zien dat hij niet verder gaat zakken.

Hoe het weg kan via je vuldop: deze heeft een soort overdrukventiel. Als de druk in het expansievat te hoog wordt gaat die open en kan de overtollige druk, die eigenlijk bestaat uit stoom (water dat kookt onder druk, fysicalessen enzo) dus samen met die druk verdwijnt er een beetje water. Je waterpomp wordt trouwens afgedicht en gesmeerd met koelvloeistof, de as zweeft als het ware op een laagje koelvloeistof.

Als iedereen hetzelfde advies geeft en je legt het toch langs je neer kan je ook gewoon geen advies vragen en vasthouden aan je eigen idee. ;)
Hopelijk neemt dit je twijfels weg. :)
308swgt driver
Berichten: 5
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 16:42

Re: Koelvloeistof bijvullen

Bericht door 308swgt driver »

Nja.
Plaats reactie

Terug naar “30x”