advertentie PDK Pallets reclame

Peugeot terug in DAKAR

Trackcars, rallywagens, maar ook de rallyes op de weg

Moderator: P-unit

JordiC
Pug Driver
Berichten: 2117
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 13:29
Locatie: alken city

Peugeot terug in DAKAR

Bericht door JordiC »

In een interview voor de Dakar Gids 2014 solliciteert Nasser Al-Attiyah openlijk naar een stoeltje bij Peugeot. Donderdag schreef de Franse sportkrant L'Equipe dat Peugeot in 2015 terugkeert in de Dakar Rally en noemde daarbij Stéphane Peterhansel en WRC-kampioen Sébastian Loeb als de belangrijkste kandidaten.

,,Ik hoop dat ik ook een van de rijders kan zijn. Dat zou echt geweldig zijn,'' zei Al-Attiyah. De Qatari won in 2011 de Dakar met Volkswagen, dat zich inmiddels heeft teruggetrokken. In 2014 doet hij mee met zijn eigen Qatar Red Bull-buggy.

Een terugkeer van Peugeot, maar ook van Ford, noemt Al-Attiyah 'een verrijking voor de Dakar'. ,,Peugeot is een merk met een rijke Dakargeschiedenis,'' sprak Al-Attiyah aan de vooravond van de WRC-wedstrijd in Spanje, waaraan hij meedoet in de M-Sport Ford Fiësta. ,,Het is goed dat er weer fabrieksteams gaan meedoen. Goed voor de competitie, goed voor de ontwikkeling van de auto's. Het schept meer mogelijkheden voor iedereen. Ik zeg zeker geen nee als ik de kans krijg om weer in een fabrieksauto te kruipen.'' Peugeot won de Dakar vier keer op rij: in 1987 (Vatanen) en '88 (Kankkunen) met de 205 en in '89 en '90 (2x Vatanen) met de 405.

Aan de komende Dakar doet Al-Attiyah in elk geval nog mee met zijn eigen buggy en zijn eigen team. In de editie van 2013 won hij vijf etappes met die buggy, maar moest hij in de negende etappe opgeven wegens een kapotte waterpomp. Hij stond op dat moment tweede in het klassement en vormde een serieuze bedreiging voor Peterhansel. ,,De buggy is sindsdien erg verbeterd: sneller en sterker,'' aldus Al-Attiyah. ,,Ik ben zeker van plan er mee voor het podium te gaan en ik denk ook dat het mogelijk is.''

De tweede auto in het Qatar Red Bull-team wordt bestuurd door 'buggy-expert' Thierry Magnaldi. De Fransman reed eerder al in de Fast&Speed-, Schlesser-, SMG- en Dessoude-buggy's. Carlos Sainz, die afgelopen jaar in de tweede buggy van het team reed, stapte over naar de SMG-buggy. ,,Carlos stelde andere eisen. Dat is zijn goed recht. Mij maakt het niet uit: het is mijn team,'' zei Al-Attiyah.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Joske »

https://www.youtube.com/watch?v=yZ10HiVp-rE

Op 20 april zou Peugeot de 2008DKR voorstellen in China. :|
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door silverlion306 »

Een filmpje hierrond teruggevonden. Wel nog niet veel in te zien (weet niet of de link gaat werken)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater

En een previeuw?

Afbeelding
JordiC
Pug Driver
Berichten: 2117
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 13:29
Locatie: alken city

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door JordiC »

ik ben deze tegengekomen op facebook...

Afbeelding
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Darl'mat »

Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Joske »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Joske »

De voorbode van een 3 deurs versie van de 2008 ? :+
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door jurgen_s »

beter dit uitbrengen, dat zou al kopers genoeg trekken

mooie tegenpool voor de nissan juke
JordiC
Pug Driver
Berichten: 2117
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 13:29
Locatie: alken city

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door JordiC »

godver, wat een beest :|

nooit geen problemen op de keuring wegens te laag :mrgreen:
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Steven »

Qua styling zit het inderdaad wel snor! Machien!
Jones
Pug Driver
Berichten: 2683
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 19:04
Locatie: Verrebroek

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Jones »

wa nen agresieveling!!!
enorm mooie wagen.
ben benieuwd deze in actie te zien.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Joske »

Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Joske »

The beast is released in to nature! :mrgreen:
Autoweek.nl schreef:In april toverde Peugeot een wel heel bijzondere Dakar-deelnemer uit de hoge hoed. Vandaag komen we meer details over de 2008 DKR te weten.

De 2008 DKR is een agressief ogende versie van de 2008, waaraan behoorlijk wat is geklust. De DKR-versie mist de achterportieren van het productie-exemplaar en zou zomaar een hint kunnen geven naar een nieuwe variant van de cross-over, die z'n genen deelt met de 208. Vandaag heeft Peugeot meer informatie gegeven over de bijzondere Dakar-deelnemer.

Peugeot gooit het met zijn 2008 DKR over een totaal andere boeg dan de overige deelnemers. Zo is de zandhappende leeuw geen vier- maar een tweewielaandrijver. Project-manager Jean-Christophe Pallier zegt dat de 2008 DKR dankzij het ontbreken van vierwielaandrijving behoorlijk licht is. Bovendien is het in de reglementen van Dakar voor tweewielaandrijvers toegestaan om grotere wielen te gebruiken. Die hebben onder de 2008 DKR dan ook een diameter van 94 centimeter, inclusief de banden.

De korte overhang aan de voorzijde en de enorme veerwegen van liefst 46 centimeter moeten het voor de sportieve Fransman mogelijk maken om behoorlijk over slecht begaanbaar terrein te blazen. Midden achterin ligt een 345 pk sterke twinturbo-dieselmotor die voor de nodige spierkracht zal zorgen. Volgend jaar mag de Peugeot zich dan eindelijk bewijzen tijdens de Dakar Rally.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door Lander »

dat ziet er de moeite uit,
zijn het dan de achter of voorwielen die worden aangedreven? Ik ga van de achterste uit, gezien het vermogen van de motor, maar geeft dit dan geen tractieproblemen?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot terug in DAKAR

Bericht door jurgen_s »

als ge licht genoeg zijt moet dit in principe wel lukken

komt zeker geen straatversie van uit :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Peugeot in de Sport - Peugeot dans le Sport”