Goeiemiddag,
Het probleem dat ik heb is dat de spanning in mijn 204 steeds op 14,5 – 14,6 Volt blijft. Zowat alles van elektriciteit is vernieuwd : batterij, bougies en -kabels, ontsteking, bobijn, spanningsregelaar (2x), kooltjes vd alternator, zekeringen, massakabels…
Motor af meet ik op de batterij 12,3 V. Eens gestart gaat het voltmetertje – dat ik heb geplaatst ipv de sigarenaansteker – op korte tijd naar 14,5 tot 14,7 V.
Wanneer ik elektriciteit verbruik (lichten, ventilator) daalt het naar 12 V. Eens de elektriciteit uit, kruipt het terug naar die hoge waarde. Tijdens het rijden staat het constant op 14,5. Ook staat de ampèremeter dan tegen het rood. De alternator geeft 14,8 V door. Ik meet ook geen verlies tussen alternator en batterij.
Overal lees ik dat de piekspanning 14,4 V mag zijn, dus ik vrees dat de hoge spanning op termijn de batterij gaat beschadigen en de lampjes (stoplichten!) doet springen .
Hebben jullie een idee naar de oorzaak ? Moet ik me zorgen maken ?
Beste groet van Guy
204 laadspanning te hoog
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 12 mar 2019, 15:28
- Locatie: Halle-Zoersel
- Contacteer:
-
- Pug Driver
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Is normaal, als het minder dan 14 is begint er ergens sleet op te komen.
Re: 204 laadspanning te hoog
gemeten via metertje in de auto of met een multimeter?
dat metertje in de auto is nooit geheel precies
dat metertje in de auto is nooit geheel precies
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 12 mar 2019, 15:28
- Locatie: Halle-Zoersel
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Ze geven allebei hetzelfde aan.....
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 12 mar 2019, 15:28
- Locatie: Halle-Zoersel
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Bedoelt men met die laadspanning niet hetgeen wat de alternator geeft?
Wat daarna begrensd wordt door de regulator tot max. 14,4 V - die stroom gaat eerst naar de elektrische componenten en daarna naar de batterij, zodat de spanning in de batterij max. zo'n 12,4 V is ?
Nu, gisteren, na lang aandringen hem weer gestart gekregen, waarna de batterij op zo'n 11,7 stond.
En dan gaan rijden, laadt niet meer bij, ampèremeter helemaal links, snel terug huiswaarts. V-riem zit er nog op, geen losse draadjes... Aargghhh
Wat daarna begrensd wordt door de regulator tot max. 14,4 V - die stroom gaat eerst naar de elektrische componenten en daarna naar de batterij, zodat de spanning in de batterij max. zo'n 12,4 V is ?
Nu, gisteren, na lang aandringen hem weer gestart gekregen, waarna de batterij op zo'n 11,7 stond.
En dan gaan rijden, laadt niet meer bij, ampèremeter helemaal links, snel terug huiswaarts. V-riem zit er nog op, geen losse draadjes... Aargghhh
-
- Pug Driver
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Batterij zou boven 12,7 volt moeten blijven, anders wordt zwavelzuur agressief voor het lood en gaat de batterij er snel aan zijn.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: di 12 mar 2019, 15:28
- Locatie: Halle-Zoersel
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Ik heb hem dan maar naar een garage gebracht, een paar honderd euro betaald, en daarvoor hebben ze een paar draadjes verlegd en een extra relais geplaatst.
Nu geeft hij nog slechts 14,1 Volt, en het ampèremetertje staat nu ook goed in 't midden.
Nu geeft hij nog slechts 14,1 Volt, en het ampèremetertje staat nu ook goed in 't midden.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 204 laadspanning te hoog
Ok. Bedankt voor feedback.