Pagina 12 van 16

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: vr 23 okt 2020, 00:26
door Dries
Ai, dat zijn geen goede vooruitzichten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: za 24 okt 2020, 11:21
door Darl'mat
is shit

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: za 24 okt 2020, 18:50
door Steven
Poeh, ook niks om vrolijk van te worden...

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: ma 26 okt 2020, 09:43
door peugeot-gek
Dit klinkt niet goed. :N :N :N

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 14:46
door Steven
Al meer nieuws omtrent deze?

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 15:23
door jurgen_s
het is het gekende probleem:

directe injectie: dus vuilaanslag op de inlaatkleppen door de carterventilatie, daardoor minder goede verbranding, daardoor vervuiling in de motor, daardoor vervuiling op de zuigerveren en olieschraapveren, en daardoor nog meer olie door de carterventilatie. Maw een zichzelf voedend systeem...

Er zou normaal gezien 19 november iemand van Tunap Nederland naar de garage komen om een nieuw product uit te testen om de vervuiling aan te pakken. Wait and see dus. Anders is het de blok uiteen halen. En dan ga ik er wel verder mee in de zin van de olievervuiling aan te pakken via de carterventilatie.

Maw: voor niets goed een rechtstreeks ingespoten benzine motor. Probleem dat ondertussen al bij veel merken gekend is. Bij een normale motor spuit de benzine de inlaat mee proper en krijg je geen vuilopbouw.

Ondertussen zit er 5w30 in om het olieverbruik wat tegen te gaan...

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: vr 30 okt 2020, 20:32
door Steven
Benieuwd naar de resultaten. In nederland zitten verschillende bedrijven die zich specialiseren in dat probleem, niet? Enkel en alleen de reiniging.

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: za 31 okt 2020, 07:46
door PUG(z)OT
Dat is idd een vervelend probleem van deze tijd, die ep's dus de 1600 hebben daar ook last mee... We hebben ooit is een 1600 gehad 3008 gehad met 35000 km, geen vermogen meer, na lang zoeken ontdekt dat de inlaat kanalen rond de kleppen nog maar half zoveel lucht doorlieten. Was nog voor dat ze bezig waren met die granulaatreinigingen, dus toen onder garantie een nieuwe motor gekregen. Maar de oorzaak lag bij het gebruik, het was een thuisverpleegster die de hele dag korte afstanden deed en de motor niet op temperatuur kwam, daar zijn die direct ingespoten motoren zeer gevoelig aan... Heel wraakroepend want net om die korte afstanden kopen mensen benzine...
Moet er geen tekening bij maken wat het gaat geven met al die hybrides die ze nu gaan uitbrengen met een benzine motor die bijna nooit op temperatuur zal komen :roll:

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: za 31 okt 2020, 15:57
door jurgen_s
spijtige is dat die van ons net wel altijd op temperatuur komt alsook voldoende mee in toeren wordt gereden... en er toch last van heeft

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 13:35
door peugeot-gek
Wij hebben dezelfde motor in de onze zitten, kan je dit voorkomen of gewoon wachten tot het probleem voordoet, zou liever dit niet voorhebben.

Mvg Wim.

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 14:17
door jurgen_s
blijf erbij dat de carterventilatie de grote schuldige blijft. Elke auto lekt olie in het inlaatkanaal. Bij een normale injectiemotor spuiten de injectoren met brandstof het inlaattraject proper. Nu gebeurt dat dus niet en hoopt vuiligheid zich op gedurende een heel lange periode tot ge problemen krijgt.
Voor mij dus dubbele oplossing: oil catch can om de olieaanvoer al gevoelig te minderen in het inlaattraject. En eventueel water-methanol injectie in de inlaat om toch eens af en toe een vloeistof in het inlaattraject te krijgen om de boel wat proper te houden. Vooral die laatste gaat gene goedkope zijn. Minstens 600€ voor een simpel en betrouwbaar systeem. Oil catch can kan je nog mist wat technische kennis zelf maken. Er is er ook eentje in nederland die een restrictor maakt. Olie gassen kunnen nog wel weg maar de restrictor houdt de oliedruppels tegen. Wesly heeft daar ook trouwens op gereageerd.

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 14:20
door jurgen_s
en voor de reiniging: er zijn toepassingen met waterstof om de verbranding zo heet te maken dat alles wordt schoon gebrand in de motor. Neemt wel het probleem van het inlaattraject niet weg (dus inlaatcollector en inlaatkleppen).

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 15:35
door Dries
Bestaat er nog geen 'bewezen' toevoeging bij de benzine of motor spoeling die je bijvoorbeeld bij elke oliewissel kunt gebruiken om de vervuiling te minimaliseren?
De omschakeling naar 5w30 heb ik ook onmiddellijk gemaakt bij aankoop van onze 1.6Thp.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: zo 01 nov 2020, 17:59
door jurgen_s
probleem bij de 1.2's is dat de distributieriem (en gij hebt bij de 1.6 een ketting), in de oliedampen gesmeerd wordt. Als je daar een agressief product bijdoet, bestaat de kans dat je de riem aantast en dus kan laten knappen. Nog meer miserie dus.

Re: 2015 - Peugeot 308 SW GT Line 1.2 130pk - Fakkeltje

Geplaatst: za 07 nov 2020, 10:18
door PUG(z)OT
Ja die ristrictor heb ik ook eens opgereageerd, maar het probleem bij die ew's is volgens mij nog altijd het gebruik van type olie in combinatie met lpg en dan veel km's... De mijne "zoop" ook olie de laatste 2 jaren, maar een motor met klepsteelrubbers van 360 000 km die op gas ligt (dus extra temp en uitdroging van die rubbers) is normaal dat deze veel begint te verbruiken, en in Holland rijden er veel op gas... En toen ik vroeg welk type olie, toch gene van de Albert Hein of Aldi kreeg ik al helemaal de wind vanvoor :mrgreen: . Maar dat is niet het probleem in uw geval. Het is idd het probleem ook dat de benzine de inlaat kanalen nietmeer zuiver spuiten... Een vertegenwoordiger van geloof ik tunap of forte vertelde ons dat ze daar onderzoek naar aan het voeren zijn...