advertentie Automotive Group reclame

2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Moderator: P-unit

Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Het is hoodzakelijk voor het vliegwiel. Piept al een hele tijd bij het stilleggen... Koppeling zit de laatste tijd ook vrij hoog. Dus koppeling en vliegwiel sowieso. De geleidehuls ook en indien nodig de krukaskeerring ook als hij toch openligt.

Alvast bedankt voor de tips. Altijd fijner om te weten wat je kan tegenkomen, dan kan ik er alvast rekening mee houden. :)
sparco
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 23:42
Locatie: Tienen-Peer

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door sparco »

De geleidehuls zou ik sowieso vervangen, mijne was een half jaar na het vervangen van mn koppeling al aan het lekken...
Wel opletten, weet niet welke bak je hebt, maar de BE4 heeft 2 types... een aparte keerring en een setje met huls...

Ivm koppeling en vliegwiel en bak afnemen, kan je een kijkje nemen op mn YT kanaal...
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Ik had je youtube filmpje gezien maar hoop toch dat er bij een 407 minder demontagewerk aan is dan bij een 207. Ik ga het front laten zitten. :mrgreen: Ik hoop dat ik op een brug genoeg ruimte heb om de bak te laten zakken of aan de kant te leggen.. De ene zegt moet lukken, de andere zegt subframe moet er onder uit. We zullen zien, blijft afwachten tot je bezig bent eh... :)

Respect trouwens dat je dat werk wil beginnen op een garagevloer, dan zou ik er al de brui aan geven nog voor ik begonnen was. :Y :mrgreen:
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Ondertussen alle onderdelen verzameld. Onze leverancier heeft de beslissing voor mij gemaakt, de Valeo 4P kit was de enige die op korte termijn leverbaar was, dus dan wordt het een vast vliegwiel eh. :) Ik moet zeggen dat ik er van onze klanten over het algemeen alleen maar positieve reacties over krijg dus we zullen wel zien.

Morgen, showtime. 8)
807-508SW
Pug Driver
Berichten: 493
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 09:15
Locatie: OVL

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door 807-508SW »

ik zou 't niet zo gauw doen, een vast vliegwiel
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

In mijn vader zijn espace gaf het volledig geen problemen, nooit iets van gemerkt dat hij anders reed. Laatst nog een klant van ons gesproken die er vrij regelmatig in de 1.6hdi's stak en die was er ook positief over, wel enkel bij de vijfbak, de zesbak was geen aanrader. Enige waar ik misschien wat moet afwachten is of de motor iets directer zal reageren bij het van het gas afkomen, maar dat zullen we moeten afwachten. VW zou er niet goed mee overweg kunnen blijkbaar... Ik zal het over enkele dagen kunnen vertellen. :D
807-508SW
Pug Driver
Berichten: 493
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 09:15
Locatie: OVL

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door 807-508SW »

maar ze steken een tweemassa-vliegwiel toch niet zómaar in een wagen he

koppeling vervangen indien versleten (en dan meestal ook gelijk het vliegwiel) lijkt me nog altijd veel goedkoper dan een nieuwe versnellingsbak

toen ik op 125k km op de 807 een nieuwe koppeling en vliegwiel nodig had, heb ik ook bij Peugeot prijs gevraagd, die vroegen mij toen "Hoe lang denkt ge nog met de wagen door te rijden? Als het niet lang meer is, kunnen we u een vast vliegwiel met bijhorende koppeling steken, rijdt ge nog lang ermee door, raden we u terug een tweemassa-vliegwiel aan!"

heb zonder één moment van aarzelen voor het laatste gekozen
sparco
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 21 sep 2008, 23:42
Locatie: Tienen-Peer

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door sparco »

Wa nen dikke zever :D
Ze verkopen natuurlijk graag dubbel massa vliegwielen he ;)

De 207 1.6hdi DV6 met BE4 versnellingsbak werd geleverd met zowel dubbel massa als enkel massa vliegwiel...
Zit geen enkel verschil op qua rijgedrag en dergelijk, heb genoeg met beiden gereden...

Was bij den 2.0hdi hetzelfde.

Same story bij de VW 1.9tdi blokken...

Trouwens ne gereconditioneerde BE4 bak kost om en bij de 300 a 350 euro, dus ongeveer zo veel als een DMF kit
807-508SW
Pug Driver
Berichten: 493
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 09:15
Locatie: OVL

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door 807-508SW »

op het Eurovan2.de forum was er toch ene die het allemaal zelf ook kon: die had eerst een vast vliegwiel in zijn 807 gestoken, daar heel snel dik spijt van gekregen, alles weer gedemonteerd en dat vaste teruggestuurd ter reclamatie, en terug een origineel tweemassavliegwiel gestoken, juist toen het onzen toer was met de 807

en ik had wel mijn reden om de Peugeot garage in kwestie serieus te nemen: in de totaalprijs inkl werkuren had het niet zóveel invloed, dat vaste vliegwiel

maar uiteindelijk in de merkloze garage laten doen, dat kwam qua werkuren nog 'n stukje lager uit in prijs, plus ik werd nadien mee de werkplaats in gevraagd zodat ze me alles konden tonen
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Ik ga niet ontkennen dat een DMF bepaalde voordelen heeft t.o.v. een vast vliegwiel, maar het heeft minstens evenveel nadelen. Qua comfort zal je de bijdrage van een dubbelmassa vliegwiel wel merken, maar dan vooral bij brute lastwissels zoals heel fel van het gas komen, bruut terugschakelen of bijvoorbeeld als je wil vertrekken zoals iemand die pas 3 dagen met de auto rijdt. Maar in het algemeen ga je van een ombouw niet veel merken. Zoals sparco al aanhaalde, de 1.6hdi met 90 pk werd ook uitgevoerd met vast vliegwiel, zelfde motor, zelfde bak.

Voor de prijs moet je het momenteel ook zeker niet laten, een aftermarket DMF kit van Sachs is €70 goedkoper dan een Valeo 4P kit. Een LUK kit is wel nog een stukje duurder...

Even updaten hier:

Met dank aan mijn vader, zit de nieuwe kit er onder. :)

Gisteren pakweg 9u aan het sleutelen geweest en vandaag nog 4u nodig gehad om hem helemaal af te bouwen. Dus totaal bijna 13u bezig geweest met twee man. Volgens de "originele peugeot werkwijze" zou het te doen moeten zijn op 6,5u.. Het had misschien sneller gekund, maar hier en daar nog een kleinigheidje loopt uiteindelijk toch op in de uren. Eerste opzet was om het alu subframe te laten hangen, ondanks het feit dat de werkwijze zegt van het te demonteren, leek ons de "snelste" manier, maar toen de bak al aan de giraf hing toch maar besloten om het eronderuit te halen omdat de bak er op geen enkele manier onderuit te wringen was... Al doende leert men zeker? :? :D Hulde voor de mensen die dit alle dagen moeten doen... Ze zouden die ingenieurs eens een paar weken in een garage moeten zetten...

Resultaat:
starten en stilleggen gaat weer volledig zonder bijgeluid, vertrekken gaat weer silky smooth en de pedaal is weer zo licht als een veertje. 8)
Voorlopig zeer tevreden van het vaste vliegwiel, eerste 80km bevielen heel goed. Misschien dat ik over een paar duizend kilometer toch ergens een verschil in merk, dan laat ik het hier wel even weten.

Op naar de volgende 100.000km... 8)
Ik zal van de week nog een paar foto's posten van "de werken" :mrgreen:
807-508SW
Pug Driver
Berichten: 493
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 09:15
Locatie: OVL

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door 807-508SW »

knap en veel hernieuwd rijplezier !
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door GT'tje »

Pffff.... Knap dat je dat allemaal zelf doet. Dat zou ik niet zien zitten :N
Ik heb er alleszins veel respect voor. Ook voor de mensen die dagelijks sleutelen aan auto's. Hoe moderner de auto's worden, hoe moeilijker het wordt om overal aan te geraken. Allé, dat is toch de indruk die ik heb.
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Een paar foto's van de werken:

de werkplek:
Afbeelding

de probleemzone:
Afbeelding

de bak:
Afbeelding

nieuw vliegwiel:
Afbeelding

nieuw druklager en geleidehuls:
Afbeelding

@Gt'tje: eigenlijk is het gewoon noodzaak om zo'n reparaties zelf te doen aan een auto van deze leeftijd met deze kilometerstand. 11 jaar oud met 195.000km, dan weet je dat je wel eens voor verrassingen kan komen te staan. Als je dan nu 1000 euro moet achterlaten bij de garage, misschien binnenkort weer €1000 voor een turbo (die eigenlijk ook wel wat speling heeft, vooral axiaal viel eigenlijk tegen...) dan is zo'n auto economisch afgeschreven... Plus als je dan eenmaal de keuze maakt om zo'n dure reparatie te laten doen moet je bij de volgende reparatie, die met een beetje geluk nog lang op zich laat wachten, maar die met een beetje pech ook over een aantal weken kan zijn ook door de zure appel bijten en dan kan je op korte tijd een hoop geld in een misschien wel bodemloze put gooien. :+ Nu kost het een €350 en wat vrije tijd. :) Die heb je er redelijk snel terug uit.
807-508SW
Pug Driver
Berichten: 493
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 09:15
Locatie: OVL

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door 807-508SW »

echt chapeau - hopelijk houdt je turbo het dan nog 'n tijdje uit


wat is, bij 'goed' gebruik (voorzichtig warmdraaien, altijd stationair even laten na draaien) van de turbo, daar zo de gemiddelde levensduur van ?

vraag dit ivm onze 807 HDi 136: die heeft nu 153d km, trekt nog als de beste en is eigenlijk ook vrij zuinig in brandstofverbruik

totaal geen olieverbruik ook
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2004 - Peugeot 407SW 1.6HdiF - Steven

Bericht door Steven »

Als je de levensduur van een turbo wil weten, laat dan die van de 1.6hdi vooral buiten beschouwing, die geeft niet echt een realistisch beeld. De turbo is en blijft een van de pijnpunten bij deze motoren. In het algemeen gaat een turbo wel de levensduur van een motor mee. Zeker bij deftig gebruik zoals in jouw situatie. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Hij is nog niet heel slecht, olieverbruik heb ik ook niet. De turbodruk is ook nog goed en hij loopt ook niet aan, enkel wat axiale speling die er niet zou mogen zijn. Maar ik neem het hem niet kwalijk. :mrgreen: Toen ik de 407 kocht had hij al ruim 120.000km en was hij 7 jaar oud, de onderhoudsboek was tot dan ingevuld, voor wat dat waard is... Wie weet wat hij toen allemaal te verduren kreeg. Ik heb toen ik hem pas had ook wat fap-issues gehad met redelijk veel regeneratiecyclussen, draagt ook niet bepaald bij aan de levensduur. :) Och we zien wel, alles op zijn tijd. 8)
Gesloten

Terug naar “40x”