advertentie Le Vin du Bâché reclame

2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

206, 206+, 207, 208 en 2008

Moderator: P-unit

den_buis
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 16:33
Locatie: tielrode

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door den_buis »

@david 406 dat klopt wat je zegt.
ik heb mijne wagen donderdag op de testbank gezet en die hebben bij mij ook de esp uitgeshakelt
David406
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 15:47
Locatie: niel, antwerpen

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door David406 »

En het is door het uitschakelen van ESP dat er een verlies op zit...
Dragoon
Berichten: 2361
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 20:10
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door Dragoon »

da zou ook wel complete bullshit zijn? als ik mijn esp afzet ga ik dus minder power hebben... :| enige staving hiervan zou wel op zijn plaats zijn.

Ik ben wel nieuwsgierig wie-o-wie uw magische tuner is? (hoeft niet openbaar)

enplus, waarom hadden de andere wagens dat probleem dan niet?

en uiteraard buis da ze da bij uwen gedaan hebben op de bank, bij mijn weten doen ze dit altijd.

Peugeot ontkent mijn resultaten trouwens niet en onderzoekt dit.
David406
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 15:47
Locatie: niel, antwerpen

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door David406 »

Ik heb niet gezegd dat Peugeot het probleem ontkent..

Peugeot zelf is op testbank geweest bij mijn tuner en dit hebben ze er uit kunnen maken.
Dus ze zijn inderdaad bezig met het onderzoek hiernaar door vele klachten.

esp uitzetten doen ze niet op elke testbank..

ik zal bij mijn tuner eens wat extra informatie vragen hierover...
den_buis
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 16:33
Locatie: tielrode

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door den_buis »

het probleem is gewoon dat de standaard intercooler veel te klein is.
die intercooler van de 208gti is dezelfde als te 207 gti.
David406
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 15:47
Locatie: niel, antwerpen

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door David406 »

vandaag ben ik nog eens bij mijn tuner geweest,

zoals ik al zei neemt de wagen een ander "programma" aan wanneer de esp uitgeschakeld zou worden, dit zou al bekent zijn bij Peugeot Frankrijk en Peugeot België weet het nu ook...

op hun testbank met esp uitgeschakeld had de wagen 188pk(als ik mij ni vergis) en met esp nog ingeschakeld had hij 201pk.

dus al je bij Peugeot België zou horen zullen ze u het zelfde antwoord geven.
den_buis
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 16:33
Locatie: tielrode

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door den_buis »

ik heb vrijdag van peugeot een mail gekregen over mijn meting op de test bank.0
en dit ik wat zij me vertrellen hoe de meeting moet gebeuren.

Geachte Heer Pauwels,

Voor een vermogen test correct uit te voeren dienen volgende punten gerespecteerd te worden;
- De wagen moet op een testbank geplaats worden waarvan de vier wielen gelijktijdig aangedreven worden (wegsimulatie);
- De ESP mag niet uitgeschakeld worden. Als men de ESP uitschakelt, word een andere cartografie genomen waardoor het vermogen verminderd.
Op basis van uw testmeting kan onze technische dienst geen beoordeling nemen. Wij veronderstellen dat uw vermogenmeting afgenomen is op een vermogenbank waar slechts de voorste wielen aangedreven zijn.
Hoogachtend,
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door jurgen_s »

en dat moet toch makkelijk te meten zijn met wat simpele tools.

smartphone met Torque Pro erop, obdII bluetooth adapter en ge zijt vertrokken

kunt ge perfect tests mee uitvoeren om snelheid te meten van 0 tot 100 km/h, 400m en 1000m. Als ge het gewicht ingeeft gaat die zelfs een indicatie maken van een aantal pk's.
Dan is het toch kinderspel om een paar metingen te doen met en zonder ESP ingeschakeld. Als ge een 4 tal metingen per keer doet dan ziet ge dat toch in de tijden alsook in de indicatie van het aantal pk's.
Wil het gerust eens uitlenen aan diegene die het wil proberen.
Big-J
Berichten: 520
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door Big-J »

Ik heb een G-Tech meter, ik denk dat dat een betere optie is (en vele gemakkelijker)... Dragoon mag die gerust eens lenen van mij.
Dragoon
Berichten: 2361
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 20:10
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door Dragoon »

sowieso gaat em binnenkort op een andere bank die zowel met als zonder esp kan testen (en niet degene waar peugeot al geweest is)

Jurgen, heb hier een elm327 obd2 adapter liggen maar heb al altijd mijn twijfels gehad met zo'n apps eigenlijk... (uitlezen lukt daarmee ook maar allesbehalve goed)
Zelf deftige resultaten mee?

Big-J, brengt ma mee :)

Probleem is ergens plek vinden waar geen verkeer is en waar ge zo'n snelheden kunt halen, want zelfs al is da maar in 3e, dan zit ge al aan serieuze snelheden...
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door jurgen_s »

ik heb daar wel goede resultaten mee gehaald omdat die de gegevens van de computer leest en niet zelf begint te schatten aan de hand van gps gegevens hoe snel ge nu rijdt. Dus de 0 tot 100 km/h zijn data die binnenkomen van de auto zelf. De rest van de data klopt ook als ik ze vergelijk met hetgeen ik lees op het dashboard.
't is daarmee dat ik vorig jaar gezien heb dat er iets mis was met de mijne: haalde in de verste verte niet de opgegeven cijfers meer. Ge kunt dat gevoelsmatig wel zeggen, maar als ge cijfers in uw handen hebt dan zijt ge pas zeker.
Nieuwe lmm gestoken en probleem was opgelost.
App kosts iets van een 5 €, bluetooth adaptor voor obdII heb ik 15€ betaalt (verzending inclusief). En ge kunt heel veel dingen loggen.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door jurgen_s »

heb de vraag gesteld op autoforum en blijkbaar weet DVX er ook van. Peugeot Belgium is bij hen metingen komen doen en inderdaad zonder ESP minder vermogen:

Afbeelding
den_buis
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 16:33
Locatie: tielrode

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door den_buis »

Ik heb naar dvx een mail gestuurd of ik met mijne gti een mag langs komen.
mijn metingen zijn gebeurt met esp uitgeschakeld en ik had maar 182 pk.
Ben dit weekend naar mijne dealer geweest met die mail dat ik gekregen heb van peugeot belgie.
en zij wisten ook niet dat je met de esp uitgeschakeld minder pk's had.
Dragoon
Berichten: 2361
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 20:10
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door Dragoon »

die grafiek ziet er al e stuk vlotter uit dan die van mij ook...
en meer vermogen zelfs met esp uit. +-188 zie ik hier, waar die van mij 176 en 179 haalde.
Idem met die van Den Buis, gelijkaardige waardes als die van mij. (andere testbank wel, dus uiteraard zit daar wel wat verschil op)

binnenkort zal ik u de grafieken van mijne ook bezorgen met en zonder esp, weliswaar niet bij dvx. (kwestie van een neutraler zicht er op te krijgen)
ondertussen ook eens de gtech testen.

hoe dan ook zie ik et het nut niet van in, enige bedenking die ik kan maken is op de versnellingsbak te sparen, maar dan zouden ze toch ook het koppel mogen begrenzen... (300nm op mijne) + het feit dat ik eerst aan de bel moet gaan hangen voor ze dit zelf doorhebben, daar stel ik mij toch vragen bij. (toen ik Peugeot dit heb voorgelegd hadden ze hier -volgens hen- nog nooit van gehoord)

De versnellingsbak is volgens PSA dan ook maar goed t.e.m. 300nm (reken nog 10% marge, dan zit ge aan 330nm)
Wat toevallig het koppel is van de RCZ R (begrensd daarop mits het dezelfde bak is?) en ik vermoed wel dat dit ook de reden is dat ze op de R een torsen diff gestoken hebben.

Beter nog, verscheidene tuners hebben al aangetoond dat er effectief andere problemen zijn met het blok, maar dit slaat PSA blijkbaar in de wind...
(idem met de DS3R en zelfs beperkt de Mini S)
Peugeot zelf is ook op dezelfde bank geweest als mij, juiste resultaten zijn mij onbekend maar lagen ook in dezelfde lijn.

Nog zoiets, waarom is er geen/minder probleem bij de RCZ of 308 thp200? (mits die allemaal mooi +190pk zitten, wat naar mijn normen binnen de marges valt)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2013 - Peugeot 208 GTi - Dragoon

Bericht door jurgen_s »

welke andere problemen zijn er dan met het blok?
Gesloten

Terug naar “20x”