Pagina 2 van 3

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: di 07 jul 2015, 20:50
door 807-508SW
en wat is de mening van de garage over dat chippen ? ;)

enfin ieder zijn goesting, veel plezierige en vooral veilige km's gewenst !

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: di 07 jul 2015, 20:59
door GT'tje
Ik denk dat niemand dat eerst vraagt aan de garagist. Daarvan weet je sowieso wat die antwoord. ;)

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:20
door vova407
Darl'mat schreef:Vooral uw eigen goesting doen ;) Als er al eens iets fout loopt, er van leren.

haha bij peugeot loopt altijd iets fout :P

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: di 07 jul 2015, 21:23
door Joske
Mijne 206 indertijd was gechippt, en mijn garagist was daar van op de hoogte. Elk onderhoud opnieuw kwam hem vertellen dat da toch goed vooruit ging voor ne 1.4 diesel. [emoji4]
Koppeling heeft t uiteindelijk 180 000 km uitgehouden. Terwijl iedereen constant riep daar haalt ge de 80000 km nie mee.
Zat na chippen op 86pk en iets meer als 200Nm (standaard 68pk en 150Nm).
Zou ik het opnieuw doen? Wss nie, ge moest er actiever mee rijden omdat t max koppel serieus hoger gelegd was in toerental om de koppeling te sparen.

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: di 07 jul 2015, 23:21
door vova407
807-508SW schreef:en wat is de mening van de garage over dat chippen ? ;)

enfin ieder zijn goesting, veel plezierige en vooral veilige km's gewenst !

Zolang het deftig gedaan is is het ok zeggen ze maar koppeling zal idd sneller slijten. Heb al persoonlijk iemand geken met en 407 sw 1.6 gechipt naar stage 1 hij heeft geen klachten hehad vn zijn auto

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 05:39
door 807-508SW
wat is 'stage 1' ?

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 07:03
door Lander
De graad van chiptuning, dus de eerste stap. Meestal zijn er drie...

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 10:16
door jurgen_s
stage 1 is enkel softwarematige aanpassing

stage 2 is al met de nodige hardware aanpassingen: men begint met andere intercooler, bij sommigen hoort daar ook al een andere (lees grotere turbo) bij. Bij een benzinemotor kan dat ook een scherpere nokkenas zijn.

stage 3: volledige opbouw van de motor. Alles wordt gewijzigd in functie van het sterk toegenomen vermogen: andere zuigers en drijfstangen, herwerken van de cilinderkop,... kan allemaal heel ver gaan en kost dan ook het meeste geld natuurlijk.

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 11:35
door 807-508SW
maar stage 1 blijft toch sowieso een risico he - als ge ziet dat heden ten dage alle mechanische componenten van de aandrijflijn maar nauwelijks voldoen aan het motorvermogen en -koppel - zie bv koppeling en tweemassavliegwiel - beide heb ik op 807 bij 125k km al laten vervangen - ik hoorde het vliegwiel lichtjes (zoals gij nu ook Jurgen, dacht ik te lezen?) en de koppeling had het, zo bleek na demontage, ook wel gehad, bijna niets van voering er nog op

ik zou mij tuning niet betrouwen

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 12:15
door Darl'mat
Hogere belasting door hoger beschikbaar vermogen, maar vooral koppel = meer sleet, gebruikt ge het echter bijna niet, dan zal er niet veel meer sleet zijn.

Belast ge een niet gechipte motor ook vol, gaat er ook meer sleet zijn.

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 13:28
door jurgen_s
't is allemaal wat afhankelijk van hoe sterk de basis is.

Bij de diesels van peugeot momenteel is de versnellingsbak de grootste zwakke schakel. Peugeot laat al een eeuwigheid hun huidige versnellingsbakken meegaan. En die zitten begrenst op 370 nm koppel voor de 2 liter blokken. Alles wat daar bovengaat of je het nu gebruikt of niet gaat schade veroorzaken aan de versnellingsbak. De nieuwe automaten doen het op dat gebied veel beter.
Maar ja, de koppeling en vliegwiel zijn de eerste delen die de extra power te slikken krijgen. Kan je deels verhelpen door sterkere koppeling te steken en ipv een dubbel een enkel vliegwiel te steken (met kans op teveel trillingen en dus ook lager schade op de ingaande as van de bak). Ik ben nog altijd curieus hoe Sparco dat op zijn 207 heeft opgelost want die zit met een serieuze vermogenstoename.

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 13:34
door Joske
Als ge "extreem" wilt gaan kunt ge beter zorgen dat, als er iets kapot gaat, dat een betaalbaar, of gemakkelijk vervangbaar onderdeel is.
T is goedkoper om af en toe een nieuw koppeling te moeten steken, dan ne versnellingsbak.

Wij maken bij onze machines die zwaar belast worden een paar vervangbare onderdelen die t eerst begeven om te voorkomen dat er andere duurdere dingen kapot gaan.

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 13:36
door jurgen_s
waarheid als een koe...

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 17:16
door Cult
doe aub die kousen van uw achterlichten.... :?

Re: 2009 - Peugeot 407 1.6 HDI 110pk - vova407

Geplaatst: wo 08 jul 2015, 17:20
door GT'tje
Ik heb ooit een Alfa 159 SW laten chippen naar stage 1. Die is weggegaan met 165.000km op de teller. En nooit een kapotte versnellingsbak of koppeling gehad. Het extra vermogen gebruikte ik vooral op snelwegen. Ok, af en toe ook aan het rode licht. Ik ben niet heiliger dan de paus :lol: Wel was hij een pak zuiniger geworden.

@Cult: euh ... ik ben niet mee. Waar heb jij het over? :oops: