Peugeot 206 gti turbo -> Circuit klaar met meer dan 300pk
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17
Dat spruitstuk van die 206 turbo heeft een vriend van mij destijds overgekocht, maar verder niets mee gedaan. Die ga ik als voorbeeld gebruiken voor mijn spruitstuk.Eric Yellow schreef:Ook al is het equal length manifold totaal wat langer dan een "log" manifold, de flow is 10x beter dan zo'n compacte waar je nu voor gaat.
Bij dat spruitstuk worden de gassen met een noodgang in een hele krappe bocht en kleine ruimte gedwongen wat veel tegendruk in het spruitstuk geeft, bij een equal length manifold zijn de bochten ruimer, de trajecten even lang en is de tegendruk dus VEEL minder = betere flow = sneller opspoelen van de turbo = meer vermogen enz...
Het enigste 'nadeel' van een gelast equal length manifold is de levensduur, die gaat misschien geen 15 jaar mee, maar "slechts" 10 of zo.
Als je niet het maximale vermogen eruit wilt halen dan is een 'log' manifold een aardige oplossing.
Het is alleen wel krap, ook al gebruik je zo'n compact manifold.
Ik heb een 206 GTI met turbo gemaakt waarbij ik toen ook zelf zo'n spruitstuk in elkaar gelast heb, maar je zit hoe dan ook op een hele kleine ruimte te werken.
De 206 waar ik het over heb had een T3 turbo van een Ford Sierra Cosworth, hij draaide op ongeveer 1 bar druk en had ongeveer 255 pk.
Het ding ging ondanks zijn 19 inch wielen toch heel aardig van zijn plek.
Een kleine vergelijking tijdens een rot naar Magny Cours in Frankrijk is gedaan:
De 206 reed in zijn 5 en een MR2 turbo (200 pk) in zijn 4, allebei ineens plankgas en de MR2 kwam er niet voorbij.
Volgens mij staat er ergens nog een filmpje van die 206 op internet, zal eens gaan zoeken.
Zo beter Flappy ?
Kijk het hele verhaal is gewoon dat ik graag een turbo op mijn 206, wil maar niet zo graag dat ik 1800euro voor een spruitstuk ga betalen. Daarnaast ga ik wel gebruik maken van een geflowde en gepoorte cilinderkop en een aluminium inlaatspruitstuk van de 206rc met een 70mm gasklep.
Maar ben jij dan de oude eigenaar van die 206 gt turbo, zoja dan heb ik nog wel een aantal vragen als dat zou kunnen heb je msn?
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17
Kijk nu komen er een hoop handige tips binnen. Ik werk bij een leverancier van o.a brembo, ngk, K&N, Remus en Turboworld, waar ik dus oem garret turbo's voor een leuke prijs kan krijgen.Eric Yellow schreef:De compressie was wat omlaag gebracht, meer niet, stock zuigers, stock cilinderkop enz.
Was een SMT6 als extra ECU gebruikt.
Ik heb in ons systeem zowel de turbo van de cosworth als de gt25 ( standaard nissan 200sx) gevonden. Deze ga ik morgen eens naast elkaar liggen om te vergelijken. Mijn voorkeur gaat toch uit naar de gt 25 aangezien deze dubbel gelagerd is en volgens de site van garrett zeer snel opspoelt.
Eric weet jij of jij of ruud toevvalig nog fotos hebben van de opbouw?
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25
misschien kan je via deze site nog meer info opdoen
http://206gti.net/t16/
ziet er wel netjes uit maar denk ook dat de turbo hier achter het blok hangt.
http://206gti.net/t16/
ziet er wel netjes uit maar denk ook dat de turbo hier achter het blok hangt.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: di 11 nov 2008, 22:17
Eric ik probeer me even dat spruitstuk voor me te halen, maar zat de turbo erboven of hing hij eronder?Eric Yellow schreef:De GT25 is nooit standaard op een 200sx geleverd, dat was een gewone T25 en levert veel te weinig vermogen voor wat jij wilt hebben.
De T3 van Cosworth levert max zo'n 320 pk, komt al meer in de richting van wat je zoekt.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 20 nov 2008, 20:25