1007:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
107:
gedetailleerd overzicht
video
206:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
207:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
3008:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
306:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
307:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
307CC:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
308:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
308CC:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
406:
overzicht
gedetailleerd overzicht fase I
video fase I
gedetailleerd overzicht fase II
video fase II
407:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
407 coupé:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
5008:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
607 fase I:
overzicht
gedetailleerd overzicht
video
807:
overzicht
gedetailleerd overzicht model 2002
video model 2002
gedetailleerd overzicht model 2003
video model 2003
NCAP overzicht per getest model
Moderator: P-unit
NCAP overzicht per getest model
Laatst gewijzigd door jurgen_s op ma 06 dec 2010, 20:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk punt in heel deze opsomming: vanaf 2009 zijn de tests strenger geworden en is ook het puntenschema anders ingedeeld. Nu worden ook zaken zoals electronische veiligheidssystemen mee opgenomen wat maakt dat een auto die in 2008 5 sterren scoort vanaf 2009 er nog maar 4 krijgt. Bijvoorbeeld omdat het model niet standaard met ESP is uitgerust.
Voorts geven deze resultaten een indicatie en wil het geenszins zeggen dat als het model 5 sterren krijgt het ook effectief een veilig model is. Dit is nog maar vorig jaar aangetoond door een andere consumentenorganisatie. Die heeft de snelheid waarmee NCAP hun tests uitvoert met een paar km's per uur verhoogt en voor een aantal modellen die in de top 5 stonden was het eindresultaat plots niet meer zo rooskleurig. Constructeurs bouwen dan ook hun wagens zo dat deze een maximale score halen op NCAP botsproeven, niet meer niet minder. Dit alles om hun wagen beter te kunnen positioneren in de markt.
NCAP is niet feilloos, want NCAP houdt geen rekening met aanrijdingen achteraan. In het autoprogramma 'The Fifth Gear' heeft men een dergelijke test gedaan met een 7 zitter (Opel Zafira in dit geval) en daaruit bleek dat indien de wagen langs achter werd aangereden de 6de en 7de passagier op de achterste zetelrij (meestal kinderen dus) het er helemaal niet goed vanaf brengen. Net de reden waarom zoveel europese modellen niet gehomologeerd geraken in de USA. Daar is men strenger en moeten auto's ook een crashtest ondergaan voor de achterzijde.
De grootste (on)veiligheidsfactor is en blijft de chauffeur.
Voorts geven deze resultaten een indicatie en wil het geenszins zeggen dat als het model 5 sterren krijgt het ook effectief een veilig model is. Dit is nog maar vorig jaar aangetoond door een andere consumentenorganisatie. Die heeft de snelheid waarmee NCAP hun tests uitvoert met een paar km's per uur verhoogt en voor een aantal modellen die in de top 5 stonden was het eindresultaat plots niet meer zo rooskleurig. Constructeurs bouwen dan ook hun wagens zo dat deze een maximale score halen op NCAP botsproeven, niet meer niet minder. Dit alles om hun wagen beter te kunnen positioneren in de markt.
NCAP is niet feilloos, want NCAP houdt geen rekening met aanrijdingen achteraan. In het autoprogramma 'The Fifth Gear' heeft men een dergelijke test gedaan met een 7 zitter (Opel Zafira in dit geval) en daaruit bleek dat indien de wagen langs achter werd aangereden de 6de en 7de passagier op de achterste zetelrij (meestal kinderen dus) het er helemaal niet goed vanaf brengen. Net de reden waarom zoveel europese modellen niet gehomologeerd geraken in de USA. Daar is men strenger en moeten auto's ook een crashtest ondergaan voor de achterzijde.
De grootste (on)veiligheidsfactor is en blijft de chauffeur.