Ik ga niet ontkennen dat een DMF bepaalde voordelen heeft t.o.v. een vast vliegwiel, maar het heeft minstens evenveel nadelen. Qua comfort zal je de bijdrage van een dubbelmassa vliegwiel wel merken, maar dan vooral bij brute lastwissels zoals heel fel van het gas komen, bruut terugschakelen of bijvoorbeeld als je wil vertrekken zoals iemand die pas 3 dagen met de auto rijdt. Maar in het algemeen ga je van een ombouw niet veel merken. Zoals sparco al aanhaalde, de 1.6hdi met 90 pk werd ook uitgevoerd met vast vliegwiel, zelfde motor, zelfde bak.
Voor de prijs moet je het momenteel ook zeker niet laten, een aftermarket DMF kit van Sachs is €70 goedkoper dan een Valeo 4P kit. Een LUK kit is wel nog een stukje duurder...
Even updaten hier:
Met dank aan mijn vader, zit de nieuwe kit er onder.
Gisteren pakweg 9u aan het sleutelen geweest en vandaag nog 4u nodig gehad om hem helemaal af te bouwen. Dus totaal bijna 13u bezig geweest met twee man. Volgens de "originele peugeot werkwijze" zou het te doen moeten zijn op 6,5u.. Het had misschien sneller gekund, maar hier en daar nog een kleinigheidje loopt uiteindelijk toch op in de uren. Eerste opzet was om het alu subframe te laten hangen, ondanks het feit dat de werkwijze zegt van het te demonteren, leek ons de "snelste" manier, maar toen de bak al aan de giraf hing toch maar besloten om het eronderuit te halen omdat de bak er op geen enkele manier onderuit te wringen was... Al doende leert men zeker?

Hulde voor de mensen die dit alle dagen moeten doen... Ze zouden die ingenieurs eens een paar weken in een garage moeten zetten...
Resultaat:
starten en stilleggen gaat weer volledig zonder bijgeluid, vertrekken gaat weer silky smooth en de pedaal is weer zo licht als een veertje.
Voorlopig zeer tevreden van het vaste vliegwiel, eerste 80km bevielen heel goed. Misschien dat ik over een paar duizend kilometer toch ergens een verschil in merk, dan laat ik het hier wel even weten.
Op naar de volgende 100.000km...
Ik zal van de week nog een paar foto's posten van "de werken"