mijne krijgt volgend onderhoud gewoon ne nieuwe riem met rollen beetje veels te vroeg dan een meter te laat . bedoeling bij ons is toch 500.000km te halen en mss nog meer ook
er komt tegen de zomer uiterlijk een nieuwe db-riem in - ik ga het laten doen
heb het stuur eens compleet naar links gedraaid zodat je rechts door de wielkas achter het wiel langs de accessoire-riem en diens poelie ziet zitten - het motorblok ziet er langs die kant niet 100% droog uit, vwb olie - niets dramatisch, eerder wat 'zweten', zie geen druppel hangen
de linkerzijde bij de versnellingsbak is droog - daar is een dichting vervangen toen de bak eraf lag voor nieuwe koppeling en vliegwiel
als de riem en spanrollen er dan toch af gaan, kan er gelijk naar de nokkenas- & krukas-dichting gekeken worden
olie heb ik nochtans nog nooit hoeven bijvullen (altijd busje bij)
heb het nu gevraagd in m'n merkloze garage - om de db-riem te laten vervangen - maar zij zeggen "de nieuwe riem zit er nog maar 6 jaar en 60.000 km op - wacht op zijn minst tot-ie er 100.000 km op zit - is nog nie nodig"
enfin dan maar gewoon klein onderhoud laten doen (oliewissel was van augustus 2014 en 10.000 km geleden)
men bevestigt dat het blok wat zweet "maar moet ge u totaal niet aantrekken, is niets dramatisch"
ik merkte vanmorgen bij 'ns checken onder de motorkap van de 508 SW dat het blok bij de versnellingsbak onder toch ook zweet (ietwat vochtig staat van de olie - als ik m'n hand er onderdoor haal) - toch wat vreemd, gezien dat zeker met dié wagen enkel (heel) rustig gereden wordt - lijkt toch wel 'eigen aan PSA' te zijn
(gisteren groot onderhoud 120.000 km laten doen op 508 SW bij grote Peugeot garage hier id buurt - ben nog steeds niet erg tevreden van hoe ge daar tewoord gestaan wordt - kan 'n specifiek discussie'tje melden, doe het maar niet - men weet nooit of ze toevallig hier meelezen - toch maar 'ns naar 'n kleinere garage in de buurt gaan, volgende keer)
807 gaat voor aantal weken te leen naar familie (van m'n echtgenote) die dikke dikke pech met hun BMW X1 18d hebben, na 4 jaar en 158.000 km - het typische N47 distributieketting probleem (ketting nog niet gebroken, maar raspt en schuurt duidelijk hoorbaar - en ze hebben 'n groot olieverbruik - rechtsbijstand van Test Aankoop genomen en heel dossier gemaakt van internet links)
geef maar 'N47 problemen' op, er moet nog niet eens 'BMW' bij vermeld worden
triestig triestig
deze voormiddag kwamen ze de 807 ophalen, even de uitleg gedaan, bv ook ivm elektrische schuifdeuren (willen weleens terug open gaan bij sluiten als de wagen scheef staat bv aan één kant op een trottoir, de 'onderste' deur durft dan terug open gaan owv de klembeveiliging die onterecht aanspreekt - kabels in de gleuven opzij met siliconen of WD-40 inspuiten helpt dan weer 'n tijd)
samen gereden en hen ook laten rijden, ging eigenlijk gelijk goed, soepel met de koppeling etc, dus ben er wel gerust in
vonden 'm hoegenaamd niet als 'n diesel klinken (binnenin dan) en soepel van vering (tsja tov een X1 die wel als 'hard' bekend staat) - en groot vanbinnen
enfin hoop dat alles goed gaat
't schijnt / lijkt met de advocaat van de rechtsbijstand van Test Aankoop tav de BMW wel niet in orde te gaan komen
ondertussen wel een onafhankelijk bedrijfje gevonden in hun omgeving, gespecialiseerd in BMW en met name in revisie van het N47 blok
de 807 gaat over 'n paar weken weer de dagelijkse auto worden, 508 SW gaat weg ([emoji22] )
ga 'n zeer goede km-vergoeding per maand krijgen, en 807 is toch 'afgeschreven', elke km dat die 't nog doet is meegenomen - mag naderhand zó overgaan op 'n firmawagen, moest ik dat wensen
maar denk dat ik privé ga blijven rijden, liever jonge occasie 508 SW of C5 Break [emoji106] dan 'n Duitser
heb me de voorbije paar jaar niet zo ontspannen gevoeld als nu [emoji41]
allé, grote omschakeling dan. Was eerlijk gezegd ook blij toen ik indertijd de firmawagen kon inleveren en kon rondrijden in de auto van mijn goesting... de 607 is dat dan geworden. Rondrijden met firmawagen kan leuk zijn, maar je bent wel volledig afhankelijk van de goodwill van de firma. Als er schade is, is er altijd zever. Met een eigen auto moet je wel alles zelf betalen, maar kies je ook zelf hoe en wanneer het gemaakt wordt.