motor swap 205 CJ van 1989
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
motor swap 205 CJ van 1989
Beste autoliefhebbers,
na 4 jaar gelukkige eigenaar te zijn van de 205 CJ is het tijd geworden om in mijn bakje een beetje meer fut in te steken. De 1400 is een beetje lam gereden, dus tijd om een dosis hormonen toe te dienen. Graag had ik jullie advies gekregen. Graag zou ik het houden bij 1400 cc en heb al in gedachte een TU3 uit een citroen saxo met 100 pk.
Kan er mij iemand advies geven, een lijst met op te zoeken onderdelen.
Ik wilniet inboeten aan veiligheid en zal dan ook, indien nodig de remmerij en de ophanging aanpassen.
Alvast bedankt voor een positieve inbreng
Andere voorstellen wil ik ook in overweging nemen maar ik ben niet bereid om bvb aan de chassis te gaan lassen om er bij wijze van spreken een 2liter in te leggen.
na 4 jaar gelukkige eigenaar te zijn van de 205 CJ is het tijd geworden om in mijn bakje een beetje meer fut in te steken. De 1400 is een beetje lam gereden, dus tijd om een dosis hormonen toe te dienen. Graag had ik jullie advies gekregen. Graag zou ik het houden bij 1400 cc en heb al in gedachte een TU3 uit een citroen saxo met 100 pk.
Kan er mij iemand advies geven, een lijst met op te zoeken onderdelen.
Ik wilniet inboeten aan veiligheid en zal dan ook, indien nodig de remmerij en de ophanging aanpassen.
Alvast bedankt voor een positieve inbreng
Andere voorstellen wil ik ook in overweging nemen maar ik ben niet bereid om bvb aan de chassis te gaan lassen om er bij wijze van spreken een 2liter in te leggen.
Re: motor swap 205 CJ van 1989
aan de auto zelf gaat ge niets moeten veranderen. Die kan een 1.6 gti aan met 115 pk, dan zal 100 pk ook wel lukken.
voor de ombouw: alles wat de motor aanstuurt. En dat moet ge systematisch aflopen. De motor moet eten krijgen: is de huidige brandstofpomp genoeg of beter toch een zwaardere steken. De motorcomputer, want zonder die gaat de motor met injectie niet draaien.
Maar belangrijkste horde: hoe dat aangesloten krijgen op de tellerunit van de 205. De kabelboom gaat dus aangepast moeten worden met stukken die ge van de kabelboom gaat moeten overzetten van de 100pk motor.
voor de ombouw: alles wat de motor aanstuurt. En dat moet ge systematisch aflopen. De motor moet eten krijgen: is de huidige brandstofpomp genoeg of beter toch een zwaardere steken. De motorcomputer, want zonder die gaat de motor met injectie niet draaien.
Maar belangrijkste horde: hoe dat aangesloten krijgen op de tellerunit van de 205. De kabelboom gaat dus aangepast moeten worden met stukken die ge van de kabelboom gaat moeten overzetten van de 100pk motor.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Waw,
bedankt voor de zeer snelle reactie.
Ik sta op het punt de motor te kopen. Ik ga nog vlug aan de verkoper vragen naar de ECU.
Wat de aankleding van de motor betreft, alles zou er nog op steken, startmotor, alternator, uitlaatspruitstuk, versnellingsbak, …
Dus ik moet dan ook op zoek gaan naar een geschikt instrumentenbord.
En voor de aandrijving en remmen enig suggestie?
bedankt voor de zeer snelle reactie.
Ik sta op het punt de motor te kopen. Ik ga nog vlug aan de verkoper vragen naar de ECU.
Wat de aankleding van de motor betreft, alles zou er nog op steken, startmotor, alternator, uitlaatspruitstuk, versnellingsbak, …
Dus ik moet dan ook op zoek gaan naar een geschikt instrumentenbord.
En voor de aandrijving en remmen enig suggestie?
Re: motor swap 205 CJ van 1989
instrumentenpaneel ga je niet van een 106/saxo kunnen overzetten naar de 205. Dat past niet. Daarom moet je een eigen kabelboom maken van die van de 205 en de saxo.
qua remmen zijn er genoeg opties omdat zowat alles past op een 205. Je kan gaan naar de 205 gti remmen, 306 remmen, 307 remmen... past allemaal. Wel moet je dan de remcilinder mee veranderen. Achterremmen zou je kunnen opteren voor een achteras met remtrommels van een 205 cti.
qua remmen zijn er genoeg opties omdat zowat alles past op een 205. Je kan gaan naar de 205 gti remmen, 306 remmen, 307 remmen... past allemaal. Wel moet je dan de remcilinder mee veranderen. Achterremmen zou je kunnen opteren voor een achteras met remtrommels van een 205 cti.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Zowel de ecu als de kabelboom erbij.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Wat met het subframe. Moet er een steviger subframe geplaatst worden?
Is dit nog ergens te verkrijgen?
Ik ben ook op zoek naar een passend instrumentenbord met toerenteller
Is dit nog ergens te verkrijgen?
Ik ben ook op zoek naar een passend instrumentenbord met toerenteller
Re: motor swap 205 CJ van 1989
cti zit ook met het gewone subframe
ge zou eventueel subframe van 1.9 gti kunnen steken, maar dan moet er veel meer omgebouwd worden. En ik ben er zeker van dat de assen van de 100pk motor niet gaan passen in de fusee's van de 1.9 gti.
ge zou eventueel subframe van 1.9 gti kunnen steken, maar dan moet er veel meer omgebouwd worden. En ik ben er zeker van dat de assen van de 100pk motor niet gaan passen in de fusee's van de 1.9 gti.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Ik ben ook nog op zoek naar een passend instrumentenbord met een toerenteller
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
-
- Pug Driver
- Berichten: 4720
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: motor swap 205 CJ van 1989
met zelfde breedte van banden stuurt een cj zwaarder dan een cti, als ge dan zwaarder motor ( in gewicht) gaat plaatsen gaat ge dat voelen.
Wat bedoeld ge eigenlijk met motor lam gereden? Is hij versleten, gebruikt hij olie?
Wat bedoeld ge eigenlijk met motor lam gereden? Is hij versleten, gebruikt hij olie?
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Zie de foto hiervoor. Dit is de motor dat mij wordt aangeboden. De verkoper zegt dat hij deze heeft gekocht voor een 100 pk versie. Is dat ergens aan te zien?
Op de vraag wat is lam gereden: De auto rijdt goed, start goed, heeft geen blauwe rook maar is bij het optrekken een schildpad. Op de autostrade heeft hij alle moeite om naar 120 te gaan. Ik weet dat het geen autootje is om autostrade te doen maar hoop er toch iets vinniger van te maken
Op de vraag wat is lam gereden: De auto rijdt goed, start goed, heeft geen blauwe rook maar is bij het optrekken een schildpad. Op de autostrade heeft hij alle moeite om naar 120 te gaan. Ik weet dat het geen autootje is om autostrade te doen maar hoop er toch iets vinniger van te maken
-
- Pug Driver
- Berichten: 4720
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Normaal gaan die motortjes toch goed ( wel goed onderhouden, bougies en kabels ok, goede naft, filter enz....) mss simpeler om aan de motor zelf wat te doen.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: wo 04 jan 2017, 09:30
- Locatie: Destelbergen
Re: motor swap 205 CJ van 1989
Wat kan er verbeterd worden? Andere carburator? ...
Re: motor swap 205 CJ van 1989
1.4 tu kan je gaan naar de 1.4 TU die in de XS is gebruikt en heb je 85 pk en dat gaat goed vooruit
ofwel de 1.6 met 90pk die in de 205 is geleverd geweest (is wel injectie dus heel wat meer overbouwen).
ofwel de 1.6 met 90pk die in de 205 is geleverd geweest (is wel injectie dus heel wat meer overbouwen).