Hoewel voorzien van diverse Peugeot-kenmerken, had de 309 nog steeds kenmerken van de autofabrikanten waaruit het vroegere Chrysler Europe bestond, zoals Simca (voor de overname door PSA, waarna de merknaam Talbot werd gevoerd). Het uiterlijke ontwerp is bijvoorbeeld afkomstig van het ontwerpteam van het voormalige Chrysler U.K. in het Britse Whitley (de overige Peugeot-modellen uit die tijd zijn door het Italiaanse Pininfarina getekend), de hendel om de motorklep te openen was in de eerste serie identiek aan de deurgreep van de Simca 1000 en de instapmodellen werden tot 1991 nog met dezelfde motoren geleverd als destijds de Simca 1100 en Simca 1307. De andere motoren kwamen, afhankelijk van het type, uit de Peugeot 205, Peugeot 305, en Citroën BX. Op een carrosserie-lasnaad in het motorcompartiment stonden – althans in een exemplaar van juni 1989, dus vóór de facelift – afwisselend droogstempels met het logo van Peugeot en dat van Talbot.
De voordeuren waren identiek aan die van de Peugeot 205.
In 1989 onderging de 309 een facelift, waarbij de auto aan voor- en achterzijde wat duidelijker lid van de Peugeot-familie werd. In 1990 kwam er zelfs een 160 pk sterke en 220 km/h snelle 309 GTI16 op de markt, maar echt goed kwam het niet meer met de 309. De auto werd door het als oubollig beschouwde ontwerp nooit echt populair. Daarmee werd de 309 ruim tekort gedaan, want gebruiksgemak, betrouwbaarheid en prestaties waren zeker niet slecht.
Peugeot 309 G-reeks:

Peugeot 309 X-reeks:

Peugeot 309 GTi:
