Het oorspronkelijke ontwikkelproject droeg de codenaam Citybug.
De auto is een 4-zitter in 3- of 5-deursuitvoering. De lengte is minder dan 3,5 m. Hij is in beginsel beschikbaar met benzine- en dieselmotor. De benzinemotor is een 1-liter-, 3-cilindermotor, die oorspronkelijk van Daihatsu komt, een dochteronderneming van Toyota. Deze motor en de versnellingsbak worden gebouwd door Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) in Wałbrzych in Polen, waar ook de versnellingsbakken van o.a. de Auris, de Avensis en de Yaris worden gebouwd. In totaal komt ca. 80% van de onderdelen uit Tsjechië en ca. 11% uit Polen.[1] De 1,4-liter 4-cilinder HDI-dieselmotor is een PSA-product. De dieselversie wordt in Nederland niet meer verkocht, aangezien de benzinemotor reeds zo zuinig is dat de dieselversie in Nederland pas loont als er per jaar vele tienduizenden kilometers mee worden gereden.
De modellen zijn in Nederland een verkoopsucces geworden, mede geholpen door de markttrend naar steeds kleinere auto's. De Aygo staat qua verkoopcijfers aan de top van het drietal, gevolgd door de 107. Over de eerste zes maanden van 2010 stonden in Nederland de Toyota Aygo met 9115 stuks en de Peugeot 107 met 8772 stuks bovenaan de lijst van de meestverkochte nieuwe auto’s; de Citroën C1 stond met 5971 stuks op de achtste plaats. Totaal dus 23858 stuks. (Ter vergelijking: Van de hele top-10 zijn er in dezelfde periode 71.945 stuks verkocht.)[4]


