1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Moderator: P-unit
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
dat kan.. maar 2j is niet zo erg tenzij ze echt continu in volle zon gestaan hebben... welk bj zijn ze ? ( DOT code) eventueel heb ik er nog 2 zo goed als nieuwe 165/70r13 ( standardmaat) en veel andere onderdelen van ne fase1 309
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
ivm scheurtjes kun ge best zelf kijken, zie je niets, zijn ze goed.
zelfs na 10 jaar is een band nog goed, alleen moet je zelf visueel de gebreken vaststellen.
op men 204 liggen nog banden van '98 en die zijn nog goed.
zelfs na 10 jaar is een band nog goed, alleen moet je zelf visueel de gebreken vaststellen.
op men 204 liggen nog banden van '98 en die zijn nog goed.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Thanks manne!
Welke onderdelen heb je zoal Seune? Heb op zich niet zo veel meer nodig, eerder details. Heb bv nog een luchtinlaat leiding nodig (stomme buis eigenlijk) en de bakjes uit de voordeuren (onderaan).
Welke onderdelen heb je zoal Seune? Heb op zich niet zo veel meer nodig, eerder details. Heb bv nog een luchtinlaat leiding nodig (stomme buis eigenlijk) en de bakjes uit de voordeuren (onderaan).
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:21
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Even checken hoever het staat met deze oude dame ondertussen??
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Laatste weken niet meer mee bezig geweest. Word binnenkort wel klaargemaakt voor de keuring en inschrijving
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
De startproblemen lijken nu volledig verdwenen De 309 slaagt nu van quasi de 1e slag al aan. Enkel het stationair toerental lijkt soms te willen (en soms doet hij het ook) stilvallen. Ik vermoed dat dit wel met de choke te maken heeft. Verder komt er ook nog teveel rook uit de uitlaat te komen en hangen de achterrem (handrem) nog wat vast. Dit zal wel te maken hebben met het lange stilstaan (3 jaar nu). Zou hem eigenlijk stiekem een roadtest moeten maken
Verder zal hij dan toch als daily ingeschreven worden doordat mijn 306 de geest gegeven heeft (veel te veel kosten aan op korte tijd).
Verder zal hij dan toch als daily ingeschreven worden doordat mijn 306 de geest gegeven heeft (veel te veel kosten aan op korte tijd).
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Vandaag was het bijna fataal afgelopen en heb ik 2 lesjes geleer; 1 dat ik met mijn fikken moet afblijven waar ik te weinig van afken (automechanica), 2 dat ik veiliger moet leren werken...
Nadat het startprobleem na enkele weken stilstand terug gekomen was, wou ik de 309 vandaag opnieuw proberen starten met volle baterij (ik vermoed dat de batterij na enkele weken net te zwak word om de pomp voldoende benzine te laten aanpompen). De 309 nog eens gestart langs de motorruimte met een jerrycan en na enkele seconden starte de motor. Aangesloten op de tank en de hij starte opnieuw vlotjes. Ik liet de motor wat draaien en controleerde het toerental omdat hij in stationair wat de nijgig had stil te vallen. Plots ne een minuutje ongeveer schoten er hoge vlammen aan de motor omhoog. Gelukkig heb ik altijd wel ergens een oude brandblusser bij de hand en kon ik de brand snel blussen.
De schrik is met wel serieus op het hart geslagen en ben er effe niet goed van Waarschijnlijk zal het wel mijn eigen lompe fout geweest zijn door het los en aankoppelen van de benzineleiding. Gelukkig en tot mijn grote verbazing lijkt er niets beschadigd te zijn. Wel ligt er nu een poederlaagje in de motorruimte welke ook niet gezond kan zijn veronderstel ik. Nuja, hier het resultaat...
Bespaar me aub de afbrekende commentaren, dit zou inderdaad nooit mogen gebeuren en is waarschijnlijk mijn eigen domme fout Ik zie nu zelf fouten waarvan ik zeg "hoe is het toch mogelijk dat ge zo werkte???"
Nu vraag ik me echter af, kan deze poeder kwaad? Zal de motorruimte grondig moeten uitblazen met een compressor vermoed ik?
Nadat het startprobleem na enkele weken stilstand terug gekomen was, wou ik de 309 vandaag opnieuw proberen starten met volle baterij (ik vermoed dat de batterij na enkele weken net te zwak word om de pomp voldoende benzine te laten aanpompen). De 309 nog eens gestart langs de motorruimte met een jerrycan en na enkele seconden starte de motor. Aangesloten op de tank en de hij starte opnieuw vlotjes. Ik liet de motor wat draaien en controleerde het toerental omdat hij in stationair wat de nijgig had stil te vallen. Plots ne een minuutje ongeveer schoten er hoge vlammen aan de motor omhoog. Gelukkig heb ik altijd wel ergens een oude brandblusser bij de hand en kon ik de brand snel blussen.
De schrik is met wel serieus op het hart geslagen en ben er effe niet goed van Waarschijnlijk zal het wel mijn eigen lompe fout geweest zijn door het los en aankoppelen van de benzineleiding. Gelukkig en tot mijn grote verbazing lijkt er niets beschadigd te zijn. Wel ligt er nu een poederlaagje in de motorruimte welke ook niet gezond kan zijn veronderstel ik. Nuja, hier het resultaat...
Bespaar me aub de afbrekende commentaren, dit zou inderdaad nooit mogen gebeuren en is waarschijnlijk mijn eigen domme fout Ik zie nu zelf fouten waarvan ik zeg "hoe is het toch mogelijk dat ge zo werkte???"
Nu vraag ik me echter af, kan deze poeder kwaad? Zal de motorruimte grondig moeten uitblazen met een compressor vermoed ik?
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Idd heel grondig uitblazen op een geventileerde plaats (liefst buiten )[emoji6]
en als de motor in orde is en normaal draait goed, goed laten warm draaien en dan van een afstand (3-4m) schoonspuiten met water om eventueel achtergebleven vuiligheid eraf te krijgen.
Zeker ook de elektrische kabels goed nakijken allemaal.
Ik heb het ook ooit voorgehad en bleek ook niets mis op het eerste zicht, uiteindelijk een halve kabelboom moeten vervangen dus zeker alles goed nakijken.
en als de motor in orde is en normaal draait goed, goed laten warm draaien en dan van een afstand (3-4m) schoonspuiten met water om eventueel achtergebleven vuiligheid eraf te krijgen.
Zeker ook de elektrische kabels goed nakijken allemaal.
Ik heb het ook ooit voorgehad en bleek ook niets mis op het eerste zicht, uiteindelijk een halve kabelboom moeten vervangen dus zeker alles goed nakijken.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Thanks Jonas Zou het ook mogelijk zijn dat de originele benzineleidingen simpelweg weg aan het rotten zijn en dat er wat damp of dergelijke lekte? Maar vanwaar dan de vlam?
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
retourleiding van de carburateur naar de terugvoerleiding benzinetank eens nakijken
die was bij mij ook compleet verbrokkeld en ik rook dan ook dikwijls genoeg benzine
die was bij mij ook compleet verbrokkeld en ik rook dan ook dikwijls genoeg benzine
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Die vlam kan al vrij snel er zijn.
Bij mij was een inwendig rubbertje, van een benzine leiding, bij het opklikken van de leiding scheef komen te zitten.
Bij het starten kwam hier een beetje benzine uit, druppelde op een tl lamp in de put en zo stond heel de motor in lichter laaie.
Dus het kan door iets klein zijn, damp of druppel gewijs dus moeilijk te zeggen.
En zoals jurgen zegt, zeker die darmpkes nakijken. Vanbuiten kunnen die goed lijken maar vanbinnen kunnen ze weg zijn.
Bij mij was een inwendig rubbertje, van een benzine leiding, bij het opklikken van de leiding scheef komen te zitten.
Bij het starten kwam hier een beetje benzine uit, druppelde op een tl lamp in de put en zo stond heel de motor in lichter laaie.
Dus het kan door iets klein zijn, damp of druppel gewijs dus moeilijk te zeggen.
En zoals jurgen zegt, zeker die darmpkes nakijken. Vanbuiten kunnen die goed lijken maar vanbinnen kunnen ze weg zijn.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
en ipv een brandblusser: leg een natte doek gereed
beginnend brandje kan je daar makkelijk mee blussen
beginnend brandje kan je daar makkelijk mee blussen
-
- Pug Driver
- Berichten: 4719
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Rubber darmen welke niet soepel aanvoelen best ook vervangen.
Wel geluk gehad.
Wel geluk gehad.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Heb inderdaad enorm veel geluk gehad, denk dat ik vandaag een engelbewaarderke op mijn schouder had.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
- Locatie: Tienen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
En we hebben de motorruimte eens grondig uitgekuist. Werk gemaakt van de benzineleidingen en deze allemaal vervangen. Alle elktrische leidingen nagekeken en deze waren nog allemaal intakt Bougiekabels waren wel wat geschroeid, maar slechts de isolatie wat beschadigd, maar belange nog niet tot op de kabel zelf. Dienen wel eens vervangen te worden, dat wel. Verder nog het stofkapje dat over de Delco zat wat gesmolten, maar Delco zelf geen schrametje schade.
Maar sinds het vervangen van de benzineleidingen start de 309 zeer vlot, van de 1e aanslag al (enkel 1e keer na het vervangen van de leidingen natuurlijk). Ook de rook bij draaiende motor is weg. Fingercross dat de problemen aan de motor nu echt weg zijn
Enkel de handrem blijft maar licht hangen en krijg deze niet los, ook niet als ik er enkele meters mee rij (nuja, uit de garage, keren op de straat en terug binnen). Tips om deze los te krijgen? Stukje rijden?
Maar van de gelegenheid nog eens geprofiteerd om wat foto's te maken voor de deur
Maar sinds het vervangen van de benzineleidingen start de 309 zeer vlot, van de 1e aanslag al (enkel 1e keer na het vervangen van de leidingen natuurlijk). Ook de rook bij draaiende motor is weg. Fingercross dat de problemen aan de motor nu echt weg zijn
Enkel de handrem blijft maar licht hangen en krijg deze niet los, ook niet als ik er enkele meters mee rij (nuja, uit de garage, keren op de straat en terug binnen). Tips om deze los te krijgen? Stukje rijden?
Maar van de gelegenheid nog eens geprofiteerd om wat foto's te maken voor de deur