1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Moderator: P-unit
-
- Pug Driver
- Berichten: 473
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 06:23
- Locatie: concept983
- Contacteer:
1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
in mijn zoektocht naar een tijdelijke vervangwagen, ben ik bij dit fijn exemplaar uitgekomen:
een Peugeot 305 GL phase II uit 1986 met 116000km.
De motor is een oldfashion 1.3, 4 vitesse uit een 305 phase I, onder Peugeot kenners ook wel de XL5 motor genaamd.
chassisnummer: VF3581M0109681673
VF3 = Peugeot
581 = 305
M = Berline (sedan), (E=Break, U=Break Service)
01 = 1290 cc XL5-motor in 'basis'-uitvoering.
dit zijn dus de van XL3/XL3S afgeleide motoren, met de versnellingsbak er onder, beide door dezelfde motorolie gesmeerd. Met het enige verschil dat de koppeling van een XL3/XL3S hydraulisch is, en bij een XL5/XL5S is deze mechanisch.
In 305 phase II werd echter meestal de XU/XUD motor geleverd. Bij mij dus niet Maar wat niet is, kan nog komen
De wagen staat in volledig originele staat.
Toen hij nieuw was heeft hij onderaan een behandeling tegen roest gehad dus is onderaan keihard, voor de rest een paar kleine oppervlakkige plekjes.
belangrijkste minpunten:
* rechts achteraan klein deukje ( valt niet op als je het niet weet)
* enkele kleine scheurtjes in de deurbekleding van bestuurder en passagier, rest van het interieur is wel in mooie staat zonder beschadigingen.
zijn onlangs vervangen:
* nieuw contact + nieuwe starter
* 4 nieuwe banden
* enkele kleinigheden zoals: ( nieuwe remblokken, nieuwe ruitenwissers, achterlichten, ...)
plannen:
* De wagen wordt eind januari 25jaar, dus dan wordt hij onmiddellijk ingeschreven als oldtimer.
* originele Blaupunkt Ludwigshafen radio terugplaatsen
* gele koplampen
* carrosserieschade bijwerken
* koetswerkbehandeling
* verlagen
* 16" velgen
een Peugeot 305 GL phase II uit 1986 met 116000km.
De motor is een oldfashion 1.3, 4 vitesse uit een 305 phase I, onder Peugeot kenners ook wel de XL5 motor genaamd.
chassisnummer: VF3581M0109681673
VF3 = Peugeot
581 = 305
M = Berline (sedan), (E=Break, U=Break Service)
01 = 1290 cc XL5-motor in 'basis'-uitvoering.
dit zijn dus de van XL3/XL3S afgeleide motoren, met de versnellingsbak er onder, beide door dezelfde motorolie gesmeerd. Met het enige verschil dat de koppeling van een XL3/XL3S hydraulisch is, en bij een XL5/XL5S is deze mechanisch.
In 305 phase II werd echter meestal de XU/XUD motor geleverd. Bij mij dus niet Maar wat niet is, kan nog komen
De wagen staat in volledig originele staat.
Toen hij nieuw was heeft hij onderaan een behandeling tegen roest gehad dus is onderaan keihard, voor de rest een paar kleine oppervlakkige plekjes.
belangrijkste minpunten:
* rechts achteraan klein deukje ( valt niet op als je het niet weet)
* enkele kleine scheurtjes in de deurbekleding van bestuurder en passagier, rest van het interieur is wel in mooie staat zonder beschadigingen.
zijn onlangs vervangen:
* nieuw contact + nieuwe starter
* 4 nieuwe banden
* enkele kleinigheden zoals: ( nieuwe remblokken, nieuwe ruitenwissers, achterlichten, ...)
plannen:
* De wagen wordt eind januari 25jaar, dus dan wordt hij onmiddellijk ingeschreven als oldtimer.
* originele Blaupunkt Ludwigshafen radio terugplaatsen
* gele koplampen
* carrosserieschade bijwerken
* koetswerkbehandeling
* verlagen
* 16" velgen
Laatst gewijzigd door Randy Andy op ma 12 mar 2012, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Peugeot 305 '87 - Randy Andy
knap
plannen klinken goed
plannen klinken goed
-
- Pug Driver
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
- Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
- Contacteer:
Re: 1987 - Peugeot 305 - Randy Andy
altijd plezant om een 3-5'ke erbij te hebben. Maar waarom ..........
PS: als bestuurslid moet ik je er ook op wijzen dat er maximum 6 foto's in je post mogen staan.
PS: als bestuurslid moet ik je er ook op wijzen dat er maximum 6 foto's in je post mogen staan.
Re: 1987 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Steven volgt! plannen klinken goed... en alle kean projecten zijn kwijlen!
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 1987 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
jammer van het deurpaneel, en die nuts kan je nogwel laten uithalen zonderlakschade denk ik
plannen klinken idd weer veelbelovend
plannen klinken idd weer veelbelovend
-
- Pug Driver
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
- Locatie: The big city of Merksplas
Re: 1987 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
je staat al wel een beetje verder he
-
- Pug Driver
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
- Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
- Contacteer:
Re: 1987 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
da's zeker dat ie verder staat, hij wil ons gewoon verrassen, volgende zondag
PS: de mijne heeft linksachter een deukje, is dit typerend voor de 3-5's?
PS: de mijne heeft linksachter een deukje, is dit typerend voor de 3-5's?
-
- Pug Driver
- Berichten: 473
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 06:23
- Locatie: concept983
- Contacteer:
Re: 1987 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
thanks voor de reacties!
heb ondertussen de beginpost gewijzigd naar 6 foto's.
En ik wist dat de vraag van Dedonax ging komen, daarom het antwoord.
Als ik een originele 305 wil zien, zal ik komen zien naar de uwe. Maar het is mijn leven om elke wagen te stylen naar mijn wensen. En daar hoort dan ook een kutlage ophanging bij. Het is trouwens ook onze job en dan een verlaging maken vanaf 0 voor een wagen waarvoor niets bestaat is een interessante uitdaging die voor de nodige reclame zorgt in de Peugeot wereld. Daarbij, laat ons heel eerlijk zijn, standaard is eigenlijk ook maar saai hé
kleine tip voor pugday: voorzie de pacemaker maar van volle batterijen, zodat het zondag niet aan uwen tikker komt
want niet enkel ik, maar ook een retro Peugeot icoon gaat daar zondag zijn, en laat ons zeggen niet bepaald standaard
ik sta inderdaad al een pak verder, maar ik ga nu hier elke dag updaten zodat de geinteresseerden tegen zondag up-to-date zullen zijn.
op een koude decemberzondag een setje wielen gaan halen
updates die in december-januari gebeurd zijn:
nieuwe koppeling besteld (hard to find, maar dankzij forumlid dlam een origineel Sachs koppelingset gevonden voor aanvaardbaar geld, waarvoor nog eens hartelijke dank!!!)
houten sportstuur gekocht
herstellingen aan rechterflank wegens klein ongelukje
achterbumper gedemonteerd, gerecht en bevestigingen aangepast zodat deze nauwer bij de wagen aansluit (overhaulin' style)
bbs'en binnengebracht om op te kuisen, spuiten, herboren, nieuwe centercaps en nieuwe inox ringen
ophanging achteraan passen en meten
conclusie: 305 komt niet op luchtvering, maar op schroefset (hoogstwaarschijnlijk APX)
bbs'en worden achteraan 8" breed en vooraan 7"
het project wordt dus toch niet zo extreem als eerst in gedachten, maar meer een leuke restauratie met een leuk wiel
hier wat foto's van de testfit met Schmidt ML 7,5x16 ET27 achteraan.
gaat juist gepast: niet tegen de veerpoot en licht rakend tegen de wielkas.
Op de foto's staat de achteras tegen het chassis, dus daar stopt het verhaal want ik heb eerlijk gezegd geen zin om in deze mooie oldie te slijpen
heb ondertussen de beginpost gewijzigd naar 6 foto's.
En ik wist dat de vraag van Dedonax ging komen, daarom het antwoord.
Als ik een originele 305 wil zien, zal ik komen zien naar de uwe. Maar het is mijn leven om elke wagen te stylen naar mijn wensen. En daar hoort dan ook een kutlage ophanging bij. Het is trouwens ook onze job en dan een verlaging maken vanaf 0 voor een wagen waarvoor niets bestaat is een interessante uitdaging die voor de nodige reclame zorgt in de Peugeot wereld. Daarbij, laat ons heel eerlijk zijn, standaard is eigenlijk ook maar saai hé
kleine tip voor pugday: voorzie de pacemaker maar van volle batterijen, zodat het zondag niet aan uwen tikker komt
want niet enkel ik, maar ook een retro Peugeot icoon gaat daar zondag zijn, en laat ons zeggen niet bepaald standaard
ik sta inderdaad al een pak verder, maar ik ga nu hier elke dag updaten zodat de geinteresseerden tegen zondag up-to-date zullen zijn.
op een koude decemberzondag een setje wielen gaan halen
updates die in december-januari gebeurd zijn:
nieuwe koppeling besteld (hard to find, maar dankzij forumlid dlam een origineel Sachs koppelingset gevonden voor aanvaardbaar geld, waarvoor nog eens hartelijke dank!!!)
houten sportstuur gekocht
herstellingen aan rechterflank wegens klein ongelukje
achterbumper gedemonteerd, gerecht en bevestigingen aangepast zodat deze nauwer bij de wagen aansluit (overhaulin' style)
bbs'en binnengebracht om op te kuisen, spuiten, herboren, nieuwe centercaps en nieuwe inox ringen
ophanging achteraan passen en meten
conclusie: 305 komt niet op luchtvering, maar op schroefset (hoogstwaarschijnlijk APX)
bbs'en worden achteraan 8" breed en vooraan 7"
het project wordt dus toch niet zo extreem als eerst in gedachten, maar meer een leuke restauratie met een leuk wiel
hier wat foto's van de testfit met Schmidt ML 7,5x16 ET27 achteraan.
gaat juist gepast: niet tegen de veerpoot en licht rakend tegen de wielkas.
Op de foto's staat de achteras tegen het chassis, dus daar stopt het verhaal want ik heb eerlijk gezegd geen zin om in deze mooie oldie te slijpen
-
- Pug Driver
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
- Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
- Contacteer:
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Dedju, dedju, ik ben reuze nieuwsgierig voor zondag. Kunt ge voor half 3 daar zijn, want dan ben ik weg. Vwb die verlaging: ik weet dat jullie specialisten zijn en dat jullie zeer goed werk afleveren. Daarom dat ik deze veranderingen aan den 3-5 nog net kan verdragen Desalnietemin, de nieuw batterijtjes steken al in de peacemaker.
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
met een zeer lage stem nu: amai, die staat diep
-
- Pug Driver
- Berichten: 473
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 06:23
- Locatie: concept983
- Contacteer:
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Jurgen,
dit is maar een foto van de testfit: dus geen veren en geen schokdempers zodat we makkelijk konden meten hoe lang de nieuwe schokdempers moesten zijn.
Het zal niet zo diep worden...
... maar het zal ook niet veel schelen
dit is maar een foto van de testfit: dus geen veren en geen schokdempers zodat we makkelijk konden meten hoe lang de nieuwe schokdempers moesten zijn.
Het zal niet zo diep worden...
... maar het zal ook niet veel schelen
-
- Pug Driver
- Berichten: 473
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 06:23
- Locatie: concept983
- Contacteer:
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
auto had een lichte tik vooraan en achteraan gekregen, daarom moesten de bumpers weer wat gerecht worden. Heb ondertussen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de speling tussen de bumpers en de auto wat kleiner te maken (komt veel strakker over zo).
resultaat is dat de bumpers 1,5cm dichter bij de auto staan maar dat het nu wel klote is om ze terug te bevestigen
Helaas voor mij verkeerde de wagen allesbehalve in de goede staat waarin ze zich uiterlijk vertoonde.
Eerste groot probleem was de werking van de schokdempers: 1 was 100% leeg, deed dus echt niets meer, 2 andere dempten maar 25% meer, en de 4de was nog goed. Maw, ik reed met een zinkend slagschip rond.
Maar aangezien het plan toch bestond uit verlagen, ben ik daar een beetje sneller dan voorzien aan begonnen.
het is dus een schroefsetje geworden (home-made)
voorlopige set-up:
resultaat is dat de bumpers 1,5cm dichter bij de auto staan maar dat het nu wel klote is om ze terug te bevestigen
Helaas voor mij verkeerde de wagen allesbehalve in de goede staat waarin ze zich uiterlijk vertoonde.
Eerste groot probleem was de werking van de schokdempers: 1 was 100% leeg, deed dus echt niets meer, 2 andere dempten maar 25% meer, en de 4de was nog goed. Maw, ik reed met een zinkend slagschip rond.
Maar aangezien het plan toch bestond uit verlagen, ben ik daar een beetje sneller dan voorzien aan begonnen.
het is dus een schroefsetje geworden (home-made)
voorlopige set-up:
-
- Pug Driver
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
- Locatie: The big city of Merksplas
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
ge staat nog wa achter man tbeste moet nog komen in mijn ogen
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Ik wou dat ik het lef had om dit met de 309 te laten doen!
Dit wordt weer kwijlen!
Dit wordt weer kwijlen!
Re: 1986 - Peugeot 305 GL - Randy Andy
Das zeker aan te raden Steven
Ik kende de vorige eigenaar, wel leuk dat er nu iets helemaal anders mee gedaan word. Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zal er wel goed uitzien
Ik kende de vorige eigenaar, wel leuk dat er nu iets helemaal anders mee gedaan word. Ben benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zal er wel goed uitzien